Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Když je off-road v úzkých, přichází čas pásů

  15:32aktualizováno  15:32
Velebný Krakonoš, Ríbrcoul či Riebezahl, má se svými horami čím dál více starostí. Přibývá nezodpovědných turistů a různí Trautenberkové si také nedají pokoj. Už se to nedalo zvládnout, sojka žalobnice také nestíhala šmírovat všude, proto se v poslední době Pán hor rozhodl trochu modernizovat a holínky s plátěnými onucemi zaměnil za důkladné goretexové obutí.

Poklady Krakonošovy garáže

*Jak se žehlí sjezdovka ...ČTĚTE
*Sněžný kamion, který seká trávu ...ZDE

To není vše, kromě kvalitních bot a skialpinistických lyží si Krakonoš pořídil i celou paletu moderních dopravovadel – kontrolovat mladé stromky a rašící protěž jezdí na sněžném skútru.

A nebyl by to vládce hor, aby měl jen jeden – sazeničky hořců a pytle s mlhou vozí na těžkém nákladním, který občas půjčuje i kamarádům z horské služby.

Dopravním prostředkem pro všechna roční období je vznášedlo. Umí jezdit po sněhu, silnici, zemi, ani voda mu nečiní problémy, má však jeden vcelku závažný nedostatek - postrádá brzdy.

Pro zastavení je třeba vznášedlo otočit kolem svislé osy proti původnímu směru jízdy, ovšem i samo zatočení předpokládá odvahu. Je třeba se rozjet na vyšší rychlost a "pod plynem" zatočit.

Naopak na stíhání rozjívených mladíků, ničících KRNAP divokým ježděním na skútrech, používá rychlý speciál, na němž zkratkami, které zná jen on sám, umí uhánět až stošedesátkou.

A když skútr na práci nestačí? Pak přichází ke slovu sněžná rolba. Městským frajerům poskytují luxusní a chromem hýřící SUVčka pocit nadvlády nad veškerým provozem, na sněhem zaspaných horách, mýtinách a loukách je ovšem králem někdo jiný.

A ten sedlá vozidlo, které se tak trochu podobá tanku, ale jeho poslání je ryze civilní.

Pod pružnými pásy z odolné pryže a hliníkových lamel drtí ledové boule a před sebou hrne na radlici velký buben sněhu, zatímco fréza vzadu vyrábí měkký „manšestr“, kvůli kterému si každý lyžař rád přivstane a je na sjezdovce mezi prvními.

Doby nadvlády tuzemské rolby Lavina z produkce n.p. Kovosport jsou zapomenuty, po svazích a běžkařských trasách se prohánějí stroje, které by nedělaly ostudu ani na Měsíci. Výběr je o poznání užší než u aut.

Mezi moderními horaly je pravděpodobně nejznámější německý Kässbohrer se svou řadou PistenBully, italské společnosti Leitner a Prinoth se s novým tisíciletím spojily a vyrábí rolby pod značkou druhého z nich, ve Francii a za mořem vládne Bombardier.

Kromě nich najdeme ještě několik dalších menších výrobců (Ratrac, Formatic, Rolba), případně značek zaniklých, nebo od výroby roleb upustivších.

Společným rysem všech výrobců je malosériová produkce a z ní plynoucí vysoká cena.

Například novinka firmy Kässbohrer, supermoderní PistenBully 600, vyjde v základní konfiguraci na osm milionů korun.

Proto u nás převažují, zejména v menších lyžařských střediscích, zachovalé starší stroje, koupené jako použité. I za obstarožní bazarové modely se ale běžně platí přes milion.

Poháněný jako tank, ovládaný jako motocykl, nestabilní jako čert a rychlý jako pták - takový je sněžný skútr. Vzadu housenkový pás poháněný přes odstředivou spojku, vpředu dvě řídící lyže.

Brzda, působící na pás, startování lankem, plyn přidávaný páčkou u pravé rukojeti. Světlo, brzdové světlo, někdy vyhřívané rukojeti, a to je vše. Většina Buranů, Ski-Doo a Yamah používá jednoduchý dvoutaktní motor, jednomístné rychlé speciály pohání silné motocyklové čtyřtakty, umožňující s nasazením života atakovat dvousetkilometrovou rychlost.

Častěji ovšem potkáte poklidné, až čtyřmístné tahouny s korbičkou a tažným zařízením, bez nichž se neobejde horská služba, ani většina majitelů horských chat.


"Není větší potěšení, než jet zasněženou krajinou, všude bílo, zima vám nevadí," říká Víťa, známá krkonošská postava, která se svým psím spřežením objede za zimu naše nejvyšší hory křížem krážem několikrát. A ve svých pětapadesáti letech si troufne i na závody
 
Pražák, který přes týden bydlí v paneláku se každý pátek sebere a odjede za svými saněmi. "Je třeba to zažít, kdo se sveze jednou, je polapen," dodává.

Autoři:




Nejčtenější

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Další z rubriky

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.