Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Když je off-road v úzkých, přichází čas pásů

  15:32aktualizováno  15:32
Velebný Krakonoš, Ríbrcoul či Riebezahl, má se svými horami čím dál více starostí. Přibývá nezodpovědných turistů a různí Trautenberkové si také nedají pokoj. Už se to nedalo zvládnout, sojka žalobnice také nestíhala šmírovat všude, proto se v poslední době Pán hor rozhodl trochu modernizovat a holínky s plátěnými onucemi zaměnil za důkladné goretexové obutí.

Poklady Krakonošovy garáže

*Jak se žehlí sjezdovka ...ČTĚTE
*Sněžný kamion, který seká trávu ...ZDE

To není vše, kromě kvalitních bot a skialpinistických lyží si Krakonoš pořídil i celou paletu moderních dopravovadel – kontrolovat mladé stromky a rašící protěž jezdí na sněžném skútru.

A nebyl by to vládce hor, aby měl jen jeden – sazeničky hořců a pytle s mlhou vozí na těžkém nákladním, který občas půjčuje i kamarádům z horské služby.

Dopravním prostředkem pro všechna roční období je vznášedlo. Umí jezdit po sněhu, silnici, zemi, ani voda mu nečiní problémy, má však jeden vcelku závažný nedostatek - postrádá brzdy.

Pro zastavení je třeba vznášedlo otočit kolem svislé osy proti původnímu směru jízdy, ovšem i samo zatočení předpokládá odvahu. Je třeba se rozjet na vyšší rychlost a "pod plynem" zatočit.

Naopak na stíhání rozjívených mladíků, ničících KRNAP divokým ježděním na skútrech, používá rychlý speciál, na němž zkratkami, které zná jen on sám, umí uhánět až stošedesátkou.

A když skútr na práci nestačí? Pak přichází ke slovu sněžná rolba. Městským frajerům poskytují luxusní a chromem hýřící SUVčka pocit nadvlády nad veškerým provozem, na sněhem zaspaných horách, mýtinách a loukách je ovšem králem někdo jiný.

A ten sedlá vozidlo, které se tak trochu podobá tanku, ale jeho poslání je ryze civilní.

Pod pružnými pásy z odolné pryže a hliníkových lamel drtí ledové boule a před sebou hrne na radlici velký buben sněhu, zatímco fréza vzadu vyrábí měkký „manšestr“, kvůli kterému si každý lyžař rád přivstane a je na sjezdovce mezi prvními.

Doby nadvlády tuzemské rolby Lavina z produkce n.p. Kovosport jsou zapomenuty, po svazích a běžkařských trasách se prohánějí stroje, které by nedělaly ostudu ani na Měsíci. Výběr je o poznání užší než u aut.

Mezi moderními horaly je pravděpodobně nejznámější německý Kässbohrer se svou řadou PistenBully, italské společnosti Leitner a Prinoth se s novým tisíciletím spojily a vyrábí rolby pod značkou druhého z nich, ve Francii a za mořem vládne Bombardier.

Kromě nich najdeme ještě několik dalších menších výrobců (Ratrac, Formatic, Rolba), případně značek zaniklých, nebo od výroby roleb upustivších.

Společným rysem všech výrobců je malosériová produkce a z ní plynoucí vysoká cena.

Například novinka firmy Kässbohrer, supermoderní PistenBully 600, vyjde v základní konfiguraci na osm milionů korun.

Proto u nás převažují, zejména v menších lyžařských střediscích, zachovalé starší stroje, koupené jako použité. I za obstarožní bazarové modely se ale běžně platí přes milion.

Poháněný jako tank, ovládaný jako motocykl, nestabilní jako čert a rychlý jako pták - takový je sněžný skútr. Vzadu housenkový pás poháněný přes odstředivou spojku, vpředu dvě řídící lyže.

Brzda, působící na pás, startování lankem, plyn přidávaný páčkou u pravé rukojeti. Světlo, brzdové světlo, někdy vyhřívané rukojeti, a to je vše. Většina Buranů, Ski-Doo a Yamah používá jednoduchý dvoutaktní motor, jednomístné rychlé speciály pohání silné motocyklové čtyřtakty, umožňující s nasazením života atakovat dvousetkilometrovou rychlost.

Častěji ovšem potkáte poklidné, až čtyřmístné tahouny s korbičkou a tažným zařízením, bez nichž se neobejde horská služba, ani většina majitelů horských chat.


"Není větší potěšení, než jet zasněženou krajinou, všude bílo, zima vám nevadí," říká Víťa, známá krkonošská postava, která se svým psím spřežením objede za zimu naše nejvyšší hory křížem krážem několikrát. A ve svých pětapadesáti letech si troufne i na závody
 
Pražák, který přes týden bydlí v paneláku se každý pátek sebere a odjede za svými saněmi. "Je třeba to zažít, kdo se sveze jednou, je polapen," dodává.

Autoři:


Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Superb jen s dieselem, Octavia bez 4x4. Škoda zúžila nabídku kvůli emisím

Škoda Superb SportLine

Tak chudý jako v dobách stopětky a favoritu ceník nových škodovek není. Nabídka motorů, které lze objednávat, je však...

Další z rubriky

Němci vyvíjejí auto se slunečním pohonem, objednává se zatím bez baterek

Německá automobilka Sono Motors vyvíjí elektromobil Sion se solárními články na...

Německá společnost Sono Motor pracuje na plně elektrickém automobilu Sion, který má v karoserii zabudované solární...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....

Superb jen s dieselem, Octavia bez 4x4. Škoda zúžila nabídku kvůli emisím

Škoda Superb SportLine

Tak chudý jako v dobách stopětky a favoritu ceník nových škodovek není. Nabídka motorů, které lze objednávat, je však...

Najdete na iDNES.cz