Když má auto volant na špatné straně. Pravostranné řízení v Rusku nechtějí

  15:11aktualizováno  15:11
Divoký dovoz aut s řízením vpravo do Ruska bude muset brzy skončit. Moskevská vláda se rozhodla zakročit proti vozům dováženým především z Japonska, které jsou rozšířené hlavně na ruském Dálném východě.

O návrhu ministerstva průmyslu a energie bude vláda jednat ve čtvrtek a řidiči už na tento den oznámili protestní akce.

Dovozci automobilů odhadují, že v celé Ruské federaci nyní jezdí asi 1,28 milionu vozů s řízením napravo.

Okolo 95 procent z nich využívají řidiči na východní Sibiři. Japonská auta s volantem na „špatné straně“ jsou však k vidění i v ulicích Moskvy.

Jen v loňském roce bylo do Ruska dovezeno okolo 160 tisíc takových automobilů, převážně ojetých.

Pravostranné řízení? U nás NE!

Podle zákona 56/2001 Sb. o podmínkách provozu na pozemních komunikacích a vyhlášce ministestva dopravy 341/2002 musí mít vozidlo, které je schvalováno do provozu na pozemních komunikacích, řízení na LEVÉ straně vozidla (příloha 1, část 14). Výjimku mohou dostat veteráni a krátkodobě také auta diplomatů.

Víte že...
V letech 1968 - 1969 se zpět do Českosloveska vrátila dodávka několika stovek Škodovek 1100 MB, určená pro britský trh.

Škoda 1100 MB byla posledním modelem mladoboleslavské automobilky, který bylo možné přestavět na levostranné řízení.

"Britská série MBček" pak dostala výjimku a byla prodávána na československém trhu. Případný zájemce si také mohl nechat auto přestavět na levostranné řízení, přestavba ve své době vyšla přibližně na 7 000 Kčs, říká Eduard Masařík z ministerstva dopravy.

Podle úředníků jsou vozy s řízením vpravo nebezpečnější a je nutné je dostat ze silnic.

„Opravdu si myslíte, že na Dálném východě je víc dopravních nehod než v evropské části Ruska? Problém není v autech, ale v řidičích,“ reagoval v listu Vědomosti dopravní policista.

„Zakázat dovoz takových aut do Ruska není možné,“ vysvětlil úředník ministerstva ekonomického rozvoje. Podle něho se spíš úřady budou snažit používání těchto automobilů omezit.

Vozy s řízením napravo by například nemohly projít povinnými technickými kontrolami a jejich majitelé by měli povinnost přestavět systém řízení na normální variantu. To však podle tisku přijde na několik tisíc dolarů.

Další variantou je, že tato auta - v Rusku přezdívaná „japončíci“ - prostě dopravní policie odmítne registrovat a nevydá pro ně poznávací značky. Místo levných japonských aut by se v takovém případě na ruském trhu zřejmě prosadily korejské a čínské automobily.

Někteří ruští poslanci však připomínají, že podobnou snahu už měl před lety někdejší premiér Viktor Černomyrdin. „Ale uskutečnit takový krok, aby se od nás neodtrhl Dálný východ, to je nemožné,“ podotkl poslanec Viktor Pochmelkin.

Čtěte také: Jízdu aut vpravo nezavedli Němci

Pravostranné řízení v Toyotě Yaris

Autoři: , ,

Nejčtenější

Kopecký: Čeští řidiči jsou šílení. A začíná to v autoškolách

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je nejlepší český automobilový jezdec současnosti. Míní, že čeští řidiči...

Elektroauta také lžou o spotřebě. Test odhalil obrovské rozdíly

Nová generace elektromobilu Nissan Leaf

Německý ADAC podrobil 11 nejrozšířenějších elektromobilů standardnímu testu spotřeby. A ukázalo se, že jestli bylo pro...

Test kamer do auta: opravdu dobrá není žádná

Test kamer do auta

Německý automotoklub ADAC a časopis pro počítačovou techniku c’t testovaly devět palubních kamer. Výsledek: sedm z...

Se sluchátky na uších a mobilem v ruce ohrožují sebe i dopravu

Sluchátka

Pouliční jev dnešní doby: nesledují provoz, bezduše přecházejí ulici nebo koleje bez toho, aniž by se rozhlédli....

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Další z rubriky

Jeskyně i tráva ve větru. Prohlédněte si nejkrásnější parkoviště světa

Cliniques Universitaires Saint Luc (Belgium)

Parkovali jste někdy v jeskyni, designovém parkovacím domě ozdobeném krajkou nebo tisíci plátky hliníku, který si hraje...

Kopecký: Čeští řidiči jsou šílení. A začíná to v autoškolách

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je nejlepší český automobilový jezdec současnosti. Míní, že čeští řidiči...

Kodiaq RS poprvé naživo v Česku. Je to nejdražší škodovka

Návštěvníci si prohlížejí automobil Škoda Kodiaq RS na výstavišti v Lysé nad...

V Lysé nad Labem právě začal třídenní autosalon Kola 2018. Při slavnostním zahájení festivalu byl veřejnosti poprvé v...

Najdete na iDNES.cz