Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Když se obři dají na atletiku: BMW X6 M a BMW X5 M

aktualizováno 
Rozpohybovat víc než dvoutunové auto není snadné, 555 koní osmiválců to ale umí tak, až budou kusy ze všech čtyř poháněných kol lítat. Mastodonti od BMW prošli posilovnou a vyráží závodit. Do terénu ale asi ne...

BMW X6 M a X5 M | foto: BMW

Jedny z původních zásad psaných v deskách s velkým M na titulce zní: žádné sportovní BMW nebude mít pohon všech kol, turbodmychadlo a nebude terénní. Trh se na "pravěké" zásady nikoho neptá, a tak šly desky na dno šuplíku. Novinky z "eMkového" chovu BMW všechna tahle pravidla porušily všech bodech naráz.

Poslední skrupule zřejmě padly, když se Porsche ve jménu zisků rozhodlo obětovat poslední velké tabu a do svého cayennu, který sám o sobě dodnes způsobuje pravověrným fanouškům pálení žáhy, namontovali ekonomický diesel. O Porsche TDI čtěte ZDE

Když oni, tak my taky, řekl si zřejmě šéf BMW Norbert Reithofer a povolil zboření další tradice. U Mercedesu i Porsche dobře vědí, že řada z těch nejbohatších potřebuje ke stovkám koní a newtonmetrů ještě děsit řidiče malých aut obrovskými maskami a xenonovými výbojkami, umístěnými co nejvýše, a že krize se netýká všech.  

Dohnat a předehnat

BMW X5 a zejména jeho sportovnější klon X6 byly dosud považovány za jedny z nejsportovnějších velkých SUV. Zejména se čtyřsestpadesátikoňovým osmiválcem 4,4 l biturbo dokáží na silnici neuvěřitelné věci a zřejmě nejlépe dokáží své dvě tuny poskládat i do zatáček. To vše ale nestačí; Mercedes-Benz M 63 AMG má 510 koní a Porsche Cayenne Turbo S dokonce 550.

Motor pro BMW X6 M a X5 M

A tak byl cíl dán předem; dohnat a předehnat, výkonově tedy dvě nová M o fous překonávají Cayennu Turbo S, nabízejí totiž 555 koní (408 kW) výkonu. Točivým momentem sice trochu zaostávají (680 proti 750 Nm), avšak zrychlení 0–100 km/h je o desetinku rychlejší (4,7 proti 4,8 s). Pomohly k tomu rozsáhlé úpravy sotva rok staré pohonné jednotky 50i, jež vystřelily její výkony o více než 100 kilowattů vzhůru.

Standardní šestistupňový automat Steptronic byl také posílen a nyní se jeho projev blíží sekvenční převodovce při současných úsporách paliva (13,9 l/100 km je mezi konkurencí zdaleka nejlepší hodnota).

O chlup lepší je pohotovostní hmotnost, v otázce maximální rychlosti naopak BMW rezignovalo. Ačkoliv teoreticky by obě velká M dokázala hodně přes 300 km/h, standardní elektronický omezovač na 250 km/h lze za tučný příplatek jen posunout na 275, nikoliv zcela deaktivovat jako u M5/M6. Cayenne Turbo S umí vždy 280...

Dnes už je těžké porazit konkurenci najednou o desítky koní a stovky newtonmetrů, jako to svého času uměly mercedesy AMG, takže to BMW bude muset zkusit jinak. Zatímco hlavní konkurenti se ani příliš nesnaží jezdit rychle jinde než po dálnici, na beztak dobře dimenzovaných podvozcích BMW se ještě zapracovalo a výsledkem by měla být nová meta, kam až lze zajít při sportování s dvouapůltunovým autem.

Detailně přepracovaný podvozek se ztuženým uložením ramen, sníženým pérováním a hydraulickými aktivními stabilizátory dokáže lépe odolávat extrémním bočním zrychlením.

Elektronický pohon všech kol xDrive byl vyladěn a nyní předává více síly na zadní nápravu. Největší novinkou je ovšem standardní montáž aktivního zadního diferenciálu DPC i do starší X5, zatímco dosud byl výsadou jen sportovnější X6.

Nechybí "dávkový" spínač různých jízdních režimům MDM, možnost úplné deaktivace všech asistentů a také Launch Control, zajišťující maximální akceleraci bez ohledu na životnost poháněcí soustavy. Dvacetipalcová kola jsou mezi konkurencí pomalu nejmenší, ale Bavorští většinou vědí, co dělají.

Na trh přijedou současně X5 M a X6 M, vybavené očekávanými sportovními doplňky v interiéru a exteriéru. Čtyři výfuky jsou povinností, zaujme ovšem výlučný design nárazníků a kol a také hrb na kapotě.

Obě mají přesně stejnou pohotovostní hmotnost i parametry a proti svým vzorům přijíždějí poněkud chuději nastrojeny, aby zdůraznily svůj silničnější charakter. V autosalonech se objeví letos na podzim, cenou se výrobce zatím nepochlubil, ale zřejmě bude o chlup nižší než u mercedesu a výrazně vstřícnější proti Porsche Cayenne Turbo S.

Jak jim stačit za třetinu ceny

Jak se dá stačit všem těmto monstrům za třetinu ceny? Recept je jednoduchý – sehnat mírně ojetý Dodge RAM SRT-10, který se na úplný závěr kariéry v roce 2006 prodával za směšných 28 000 $. Desetiválec 8,3 l z Dodge Viper také nabízí 500 koní a stydět se nemusí ani za točivý moment 712 Nm.

Zrychlení 0–96 km/h trvá jen o desetinu vteřiny déle než zmíněnému Cayennu Turbo S, maximálka 249 km/h je zase o pouhý kilometr v hodině za BMW. A co je na tom všem zvláštní? Mluvíme o pick-upu, který mj. dovede odtáhnout přívěs těžký 3 400 kg a jako završení všeho nabízí ručně řazenou šestistupňovou převodovku a k tomu porci adrenalinu, o jaké si řidiči BMW i mercedesu mohou nechat jen zdát...

Autoři:


Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Milovník betonu. Morandiho mosty jsou krásné, ale moc nevydrží

04

Vzděláním inženýr, duchem architekt. Riccardo Morandi patřil k nejvýznamnějším italským tvůrcům 20. století, díky své...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Další z rubriky

BMW má zase superkupé. Českou cenu má zatím jen diesel za 2,7 milionu

BMW 8 2018

BMW začne na podzim prodávat velké luxusní kupé řady 8, která se tak vrací do hry po téměř dvaceti letech, kdy se...

T-Cross trénuje v přestrojení. Nejmenší VW možná poleze do terénu Škodě

Volkswagen T-Cross maskovaný prototyp

Volkswagen reaguje na neutuchající zájem o vozy SUV či crossovery a zahušťuje své portfolio takto stavěných aut....

Suzuki Jimny přijíždí po 20 letech v novém: je to parádní retro na rámu

Suzuki Jimny

Suzuki v předpremiéře ukázalo první obrázky nové generace teréňáku Jimny, který je nejmenším a nejdostupnějším...

Najdete na iDNES.cz