Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Když se obři dají na atletiku: BMW X6 M a BMW X5 M

aktualizováno 
Rozpohybovat víc než dvoutunové auto není snadné, 555 koní osmiválců to ale umí tak, až budou kusy ze všech čtyř poháněných kol lítat. Mastodonti od BMW prošli posilovnou a vyráží závodit. Do terénu ale asi ne...

BMW X6 M a X5 M | foto: BMW

Jedny z původních zásad psaných v deskách s velkým M na titulce zní: žádné sportovní BMW nebude mít pohon všech kol, turbodmychadlo a nebude terénní. Trh se na "pravěké" zásady nikoho neptá, a tak šly desky na dno šuplíku. Novinky z "eMkového" chovu BMW všechna tahle pravidla porušily všech bodech naráz.

Poslední skrupule zřejmě padly, když se Porsche ve jménu zisků rozhodlo obětovat poslední velké tabu a do svého cayennu, který sám o sobě dodnes způsobuje pravověrným fanouškům pálení žáhy, namontovali ekonomický diesel. O Porsche TDI čtěte ZDE

Když oni, tak my taky, řekl si zřejmě šéf BMW Norbert Reithofer a povolil zboření další tradice. U Mercedesu i Porsche dobře vědí, že řada z těch nejbohatších potřebuje ke stovkám koní a newtonmetrů ještě děsit řidiče malých aut obrovskými maskami a xenonovými výbojkami, umístěnými co nejvýše, a že krize se netýká všech.  

Dohnat a předehnat

BMW X5 a zejména jeho sportovnější klon X6 byly dosud považovány za jedny z nejsportovnějších velkých SUV. Zejména se čtyřsestpadesátikoňovým osmiválcem 4,4 l biturbo dokáží na silnici neuvěřitelné věci a zřejmě nejlépe dokáží své dvě tuny poskládat i do zatáček. To vše ale nestačí; Mercedes-Benz M 63 AMG má 510 koní a Porsche Cayenne Turbo S dokonce 550.

Motor pro BMW X6 M a X5 M

A tak byl cíl dán předem; dohnat a předehnat, výkonově tedy dvě nová M o fous překonávají Cayennu Turbo S, nabízejí totiž 555 koní (408 kW) výkonu. Točivým momentem sice trochu zaostávají (680 proti 750 Nm), avšak zrychlení 0–100 km/h je o desetinku rychlejší (4,7 proti 4,8 s). Pomohly k tomu rozsáhlé úpravy sotva rok staré pohonné jednotky 50i, jež vystřelily její výkony o více než 100 kilowattů vzhůru.

Standardní šestistupňový automat Steptronic byl také posílen a nyní se jeho projev blíží sekvenční převodovce při současných úsporách paliva (13,9 l/100 km je mezi konkurencí zdaleka nejlepší hodnota).

O chlup lepší je pohotovostní hmotnost, v otázce maximální rychlosti naopak BMW rezignovalo. Ačkoliv teoreticky by obě velká M dokázala hodně přes 300 km/h, standardní elektronický omezovač na 250 km/h lze za tučný příplatek jen posunout na 275, nikoliv zcela deaktivovat jako u M5/M6. Cayenne Turbo S umí vždy 280...

Dnes už je těžké porazit konkurenci najednou o desítky koní a stovky newtonmetrů, jako to svého času uměly mercedesy AMG, takže to BMW bude muset zkusit jinak. Zatímco hlavní konkurenti se ani příliš nesnaží jezdit rychle jinde než po dálnici, na beztak dobře dimenzovaných podvozcích BMW se ještě zapracovalo a výsledkem by měla být nová meta, kam až lze zajít při sportování s dvouapůltunovým autem.

Detailně přepracovaný podvozek se ztuženým uložením ramen, sníženým pérováním a hydraulickými aktivními stabilizátory dokáže lépe odolávat extrémním bočním zrychlením.

Elektronický pohon všech kol xDrive byl vyladěn a nyní předává více síly na zadní nápravu. Největší novinkou je ovšem standardní montáž aktivního zadního diferenciálu DPC i do starší X5, zatímco dosud byl výsadou jen sportovnější X6.

Nechybí "dávkový" spínač různých jízdních režimům MDM, možnost úplné deaktivace všech asistentů a také Launch Control, zajišťující maximální akceleraci bez ohledu na životnost poháněcí soustavy. Dvacetipalcová kola jsou mezi konkurencí pomalu nejmenší, ale Bavorští většinou vědí, co dělají.

Na trh přijedou současně X5 M a X6 M, vybavené očekávanými sportovními doplňky v interiéru a exteriéru. Čtyři výfuky jsou povinností, zaujme ovšem výlučný design nárazníků a kol a také hrb na kapotě.

Obě mají přesně stejnou pohotovostní hmotnost i parametry a proti svým vzorům přijíždějí poněkud chuději nastrojeny, aby zdůraznily svůj silničnější charakter. V autosalonech se objeví letos na podzim, cenou se výrobce zatím nepochlubil, ale zřejmě bude o chlup nižší než u mercedesu a výrazně vstřícnější proti Porsche Cayenne Turbo S.

Jak jim stačit za třetinu ceny

Jak se dá stačit všem těmto monstrům za třetinu ceny? Recept je jednoduchý – sehnat mírně ojetý Dodge RAM SRT-10, který se na úplný závěr kariéry v roce 2006 prodával za směšných 28 000 $. Desetiválec 8,3 l z Dodge Viper také nabízí 500 koní a stydět se nemusí ani za točivý moment 712 Nm.

Zrychlení 0–96 km/h trvá jen o desetinu vteřiny déle než zmíněnému Cayennu Turbo S, maximálka 249 km/h je zase o pouhý kilometr v hodině za BMW. A co je na tom všem zvláštní? Mluvíme o pick-upu, který mj. dovede odtáhnout přívěs těžký 3 400 kg a jako završení všeho nabízí ručně řazenou šestistupňovou převodovku a k tomu porci adrenalinu, o jaké si řidiči BMW i mercedesu mohou nechat jen zdát...

Autoři:






Nejčtenější

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Nejhorší je dát si dopředu nové zimní pneumatiky a vzadu nechat ojeté
VIDEO: Kdo šetří a kupuje jen dvě nové zimní gumy, měl by je dát dozadu

Doba přezouvání na zimní obutí začíná. Měníte jen dvě pneumatiky? Dejte je na zadní nápravu auta i přesto, že vaše auto má poháněná přední kola.  celý článek

UAZ 469 Hunter
Hrdina lidové armády slaví 45 let, vyzkoušeli jsme nejnovější verzi

Zatímco americká armáda má své jeepy, sovětský blok v časech studené války spoléhal nejprve na slavný GAZ 69. Na vrcholu Brežněvovy éry přišel nový vojenský...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Další z rubriky

Jaguar E-Pace
E-Pace je nejmenší jaguar pro masy. Zas to zkouší s pohonem předních kol

Tradiční britská značka se mění. Většinu její nabídky sice stále tvoří sportovní sedany, ale v počtu prodaných aut brzy získají převahu SUV. Stačit bude, když...  celý článek

Dopravní nehoda mezi obcemi Nelahozeves a Velvary (3. října 2017).
Bílé čáry na silnici mají řidičům napovídat, změnit je není jednoduché

Tragická nehoda u Nelahozevsi, při které řidič předjíždějící v zatáčce na plné čáře zabil sebe a matku dvou dětí, rozpoutala diskuzi ohledně vodorovného...  celý článek

Autosalon Frankfurt 2017
Subaru Impreza se vrací do Evropy, opět jako hatchback

Nová platforma, nové motory, důkladně zmodernizovaný design, ale samozřejmě také pohon všech kol. K tomu sériově dodávaná převodovka CVT. To je nová Impreza,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.