Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Když uváznete na přejezdu, závory prorazte

  14:04aktualizováno  14:04
Když uváznete na přejezdu mezi zavřenými závorami, máte dvacet sekund na záchranu. Pokud jste nezůstali stát kvůli poruše vozu, jeďte dál, závora není napevno. "Za uváznutí na přejezdu může nejčastěji hloupost," říká Jiří Dlabaja, tiskový mluvčí výrobce železniční zabezpečovací techniky AŽD Praha.

Poslední mrtvé registruje železnice na přejezdu z poloviny minulého týdne. Podle svědků ve středu 6. července řidič předjížděl kolonu stojící před přejezdem bez závor, na kterém blikala světla." V 7 hodin a 8 minut se na přejezdu v Opavě střetl nákladní vlak s osobním automobilem. Při nehodě zahynul řidič automobilu a spolujezdkyně sedící za ním; další spolujezdkyně na sedadle vedle řidiče (žena, ročník 1946) byla s těžkým zraněním transportována vrtulníkem do nemocnice v Ostravě," uvádí Drážní inspekce. O nehodě čtěte ZDE

Crashtest na přejezdu

Podívejte se, jak to vypadá, když vás smete lokomotiva - ZDE

S nekázní řidičů na přejezdech bojuje železnice stále intenzivněji. Do železničních přejezdů se ročně investují stovky milionů. Vybavit jeden plnými závorami představuje asi deset milionů. "Závory jsou ale jen doplňkem. Někteří řidiči vjíždějí na přejezd v okamžiku, kdy se začnou závory zvedat, ale červená světla jsou stále v činnosti," říká Pavel Halla ze Správy železniční dopravní cesty. 

"To, že lidi projíždějí v době, kdy svítí na výstražnících červená, dokládá video natočené ve Mstěticích u Prahy. Ze šesti průjezdů vlaku jeli řidiči na červenou třikrát," souhlasí Jiří Dlabaja z AŽD.

Když uváznete na přejezdu, závory projeďte.
Když uváznete na přejezdu, závory projeďte.

Když uváznete na přejezdu mezi závorami, pokračujte v jízdě.

Když uváznete

"Auto může selhat a zůstat na přejezdu. Většinou se ale stane to, že na dvojkolejné trati se po průjezdu vlaku zvedají závory, netrpělivý řidič nepočká, až se úplně zvednou a zhasnou červená výstražná světla. Vjede na přejezd a po druhé koleji přijíždí druhý vlak, načež závory rychle spadnou a auto je uvězněno," popisuje Dlabaja. "Na řešení této situace má člověk asi 20 sekund."

Jste-li dva, spolujezdec může závoru zvednout. Jde to velmi lehce, závora neklade žádný odpor. Pokud je řidič sám, nejlepší je šlápnout na plyn a závorou projet.

Když uváznete na přejezdu, závory projeďte. Auto se nepoškodí.

Závory auto poškodí minimálně.

U osobního auta závora většinou nadskočí a auto projede. Pokud je automobil větší, závora se zlomí, je k tomu totiž uzpůsobena. "Škody na automobilu jsou malé, většinou praskne přední sklo a mírně je poškrábán lak vozu. Vzhledem k tomu, že zachraňujete život, nejsou debaty o škodách na automobilech na místě," říká Jiří Dlabaja z AŽD.

Volejte o pomoc

Všechny přejezdy jsou opatřeny čísly, která jsou umístěna na zadní straně skříně výstražníku (skříň se světly) nebo na zadní straně výstražného kříže. Po zavolání na tísňovou linku 112 a nahlášení čísla přejezdu je schopen operátor díky tomuto systému během několika minut zastavit provoz na dané trati.

Systém číslování přejezdů pomohl dle údajů Správy železniční dopravní cesty za tři roky zabránit téměř 300 mimořádným událostem na přejezdech. "V době svého vzniku byl v Evropě systém číslování přejezdů jediný a po výborných zkušenostech s jeho provozem se chystají i některé další evropské státy tento bezpečnostní prvek zahrnout na své železnice," uvádí SŽDC. Čtěte VÍCE


Autor:




Nejčtenější

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Další z rubriky

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta
Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této...  celý článek

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.