Jsou věci, které mají zaměstnanci wolfsburgské automobilky natolik rádi, že by se na nich nemělo nic měnit. Patří mezi ně i kečup, který se podává k párku v kantýnách Volkswagenu. Jenže k této změně právě teď došlo. O aféře „kečupgate“ se nyní vzrušeně diskutuje nejen ve firemní jídelně, ale i na internetových fórech a kauze se věnují i přední německé deníky. Zlí jazykové dokonce tvrdí, že jde o další skandál, jejichž nedostatkem koncern rozhodně netrpí (vše o dieselgate čtěte zde).
Volkswagen totiž vyrábí nejen auta, ve vlastním řeznictví firmy ročně vzniknou i miliony párků. Ty se v kantýnách ve Wolfsburgu, Kasselu, Emdenu, Cvikově a Bratislavě podávají zásadně s jedinečným VW-curry-kečupem. Což je stejný prodejní hit jako párek, který se tu vyrábí už 45 let – v uplynulém roce se ho prodalo 550 tisíc půllitrových lahví a 27 tisíc kbelíků. Více o nejprodávanějším produktu automobilky Volkswagen čtěte zde.
Méně cukru, tuku i chuti
A firma nyní změnila dodavatele této důležité komodity. Problém spočívá v tom, že nové ochucovadlo chutná maličko jinak. A obsahuje méně tuku a cukru, zato o třináct procent vyšší podíl rajského protlaku. Což se stalo příčinou spekulací, že katastrofa možná ještě není u konce: pokud to tak půjde dál, začnou se nakonec i párky vyrábět z tofu, obávají se někteří.
Dobrovolně Volkswagen dodavatele kečupu nezměnil. Příčinou jsou podle informací deníku Wolfsburger Allgemeine strukturální změny u potravinářského koncernu Mondelez (dříve Kraft foods). Staré smlouvy s dceřinou společností musely být k únoru 2017 vypovězeny.
„Museli jsme zkrátka zvolit jiného dodavatele, který bude splňovat naše nároky na kvalitu,“ vysvětluje Martin Cordes, šéf oddělení gastronomie u koncernu VW. Podle něj musel nově zvolený výrobce uzpůsobit recepturu tak, aby výsledný produkt odpovídal kvalitě typické pro VW a aby se chutí co nejvíce blížil původnímu výrobku.
Hledání původní chuti, která pálí jinde
Podle deníku Wolfsburger Allgemeine šlo o zdlouhavý proces, kdy automobilka navázala kontakt s dvanácti dodavateli a v souvislosti s tím proběhl téměř stejný počet degustací. Jak popsal Martin Cordes, nešlo v žádném případě o snadný úkol: „Byl to nepředstavitelně složitý proces. Není totiž chilli jako chilli a rajče jako rajče. Trvali jsme na svém požadavku, že nový kečup musí být původnímu chuťově co nejvíc podobný.“ Ve finále se Volkswagen rozhodl pro firmu Develey, sídlící nedaleko Mnichova. S novým dodavatelem musel být upraven i design skleněné lahve, v níž se kečup dodává.
Degustace probíhaly v průběhu roku 2017. Zaměstnanci Volkswagenu testovali různé druhy kečupu, jejichž chuť se následně vyhodnocovala. A tento proces evidentně ještě není u konce. Neboť kečup, který byl vybrán, podle Cordese „ostře pálí na špičce jazyka“, zatímco, jak uvádí deník Süddeutsche Zeitung, „starý“ kečup pálil až v hrdle. Chutná jinak a tím pádem chutná jinak i oblíbený párek. Přestože si prý někteří zaměstnanci novou chuť pochvalují, na receptuře se určitě bude ještě pracovat.