Kelisa, která ve Spojeném Království stojí v přepočtu okolo 277 tisíc korun, je v současnosti s přehledem nejlevnějším prodávaným vozem. Například nejlevnější model Fabia s benzínovým motorem 1.4 lze v Británii koupit podstatně dráž - za 7685 liber, tedy v přepočtu asi 402 tisíc korun.
A právě cena nového vozu je jeden z nejvýznamnějších faktorů, na který analytici z CAP kladou při sestavování žebříčku ekonomických vozů zřetel. Dále je brána v úvahu spotřeba, servisní náklady a ztráta hodnoty při opětovném prodeji po třech letech provozu. Lidé z CAP propočtou veškeré náklady na jednotlivé modely při ujetí 60 tisíc mil během tří let.
A jak konkrétně vypadají výsledky? Nejlevněji lze míli ujet za zhruba 7 Kč právě s malajsijským vozem. Na druhé místo spadl Smart, který v anketě loni dlouho vedl zejména kvůli nízkým provozním nákladům a malé ztrátě hodnoty při zpětném prodeji. Bronzovou příčku drží litrová Toyota Yaris 3D. Tento vůz také těží z pomalé ztráty hodnoty - po třech letech ho lze dle CAP prodat za "solidních" 41 procent nové ceny, ale velkým handicapem jsou nečekaně vysoké servisní a provozní náklady.
V ostrém kontrastu s dobrou reputací dieselů skončila britská anketa. Mezi třiceti automobily byly jen čtyři se vznětovými motory. Uspěla vznětová Škoda Fabia 1.9 SDI, i když se zařadila až na 29. místo.
Následující tabulka uvádí vybrané vozy a náklady na jednu míli v pencích.
Pořadí |
Výrobce |
Model |
pencí/míli |
1. | Perodua | Kelisa EX 5d | 13,5 |
2. | Smart | City - 2d, auto | 13,8 |
3. | Toyota | Yaris 1.0 16v VVTi 3d | 14,1 |
4. | Renault | Clio diesel 1.5 dCi 3d | 14,4 |
5. | Daewoo | 106 1.1 3d | 14,7 |
6. | Seat | Arosa 1.0 3d | 14,8 |
7. | Renault | Clio 1.2 3d | 14,9 |
- | - | - | - |
28. | Volkswagen | Lupo 1.4 E 3d | 16,5 |
29. | Škoda | Fabia 1.9 SDI 5d | 16.5 |
30. | Ford | Ka 1.3i 3d | 16,6 |
Přestože je "Malajsijec" připomínající Nissana Micru velice levný a uspěl i v anketě o nejekonomičtější vůz, závratný úspěch ve Spojeném Království čekat nemůže. Chybí mu jednak reputace, ale i servisní síť.
Informace o možném vstupu malajsijské automobilky na český trh zatím nemáme. Její pozice by zde byla ale velmi složitá, jelikož ceny v ČR jsou podstatně nižší než na západoevropských trzích.