Honda Stream | foto: Honda

Kia Carens a Honda Stream: Sedm divů velkoprostoru

  • 13
Pět míst už je rodinám a stěhovavým řidičům málo. Moderní velkoprostorové auto se už neodváží ukázat na veřejnosti bez další řady sedadel navíc. Dvě nová sedmimístná MPV přijíždějí z Asie. Větší má japonský pas a míří především do Ameriky - jmenuje se Honda Stream. Menší pochází z Koreje, design vytvořený v Evropě však napovídá, že chce dobýt nejdříve starý kontinent - nová Kia Carens.

Honda cizeluje
Nový stream opět přichází dobývat především japonský a americký trh. Odtud také jeho pro Evropana poněkud neobvyklá specifikace. Stejně jako první, ani druhá generace nenabízí žádnou manuální převodovku ani diesel.

Nechybí zato špičkové technologie a zvláštní důraz na bezpečnost a ekologii. Poněkud exoticky také působí japonská omezení, která novinka samozřejmě bez problémů plní.

Design odpovídá nové vlně hond s komplikovanými prostorovými tvary a nízkou přídí s širokými světlomety. Nový stream je hranatější, zachoval si ale samozřejmě několik srozumitelných odkazů na vzhled původního - například charakteristické zakončení bočních oken či koncové svítilny přes téměř celou výšku auta.

Ta činí, i přes velmi dobré využití vnitřního prostoru, pouhých 1545 mm a stream by tak měl projet i do japonských vícevrstvých parkovišť s typizovanou výškou.

Uvnitř se usadilo sedm cestujících na nově zkonstruované, dvouvrstvé podlaze, umožňující rapidní zlepšení pasivní bezpečnosti a sklopení sedadel do rovné podlahy. Mnohavrstvý styling interiéru se vzhlédl v "kosmickém" novém civicu, i když trochu ubral na razanci. Kromě standardu je k dispozici i optický tuningový paket RSZ, obsahující 17" kola s přitvrzeným pérováním, spoilery a sportovní celočerný interiér.

Startovní motorová paleta obsahuje dva zážehové čtyřválce i-VTEC. Základní stočtyřicetikoňová osmnáctistovka s pětistupňovou automatickou převodovkou je určena především klidnějším řidičům; je totiž konstruována s důrazem na dostatek kroutícího momentu v malých a středních otáčkách, podobně jako větší, nově vyvinutý dvoulitr s výkonem 150 koní, který spolupracuje s bezestupňovým variátorem CVT.

Nový Stream dostal od vlády certifikát o LEV, když o 25 procentních bodů podkračuje dnešní limity pro vydání. O deset procentních bodů pak podkročil vládní limity spotřeby paliva pro vozy s předním pohonem, platné od roku 2010.

Mezi zajímavé technologie patří aktivní tempomat a také obdoba pre-crash safety systému, která je schopná s pomocí radaru s milimetrovou vlnovou délkou rozpoznat blížící se kolizi a všechny bezpečnostní systémy uvést do plné pohotovosti, případně je již spustit (předpínače bezpečnostních pásů).

Kia nafukuje
Trochu odlišnou filozofii zvolila korejská Kia, která patří mezi nejdynamičtěji rostoucí automobilky. První impulz byl hodně podobný - posadit sedm cestujících do menšího MPV a když vystoupí, nechat jejich sedačky zaklopit do podlahy.

Nová generace úspěšného velkoprostorového modelu Carens přichází s technikou na soudobé úrovni, výběrem ze čtyř motorů a evropštějším zaměřením než doposud.

Tržní ambice novinky směřují, jak je dnes zvykem, na pomezí dvou tříd. Evropské minivany kalibru C-max, picasso či scénic jsou o 20 cm kratší, do velkých evropských MPV zase cca 20 centimetrů chybí.

Na seznamu přímých konkurentů se tedy nejspíš octnou 4,5 m dlouhé, sedmimístné modely grand scénic, zafira či Mazda 5. Design vznikl v Evropě a pro Evropu, novinka však také míří do USA, kde se nechá přejmenovat na Rondo a dostane koncernové zážehové motory 2.4i (116 kW) a 2.7i V6 (136 kW) se samočinnými převodovkami.

Pět, nebo volitelně sedm cestujících dostane každý po svém samostatném křesle (s výjimkou levých dvou ve druhé řadě, kterým musí stačit společný sedák i opěradlo. Nechybí samozřejmě obvyklá paleta variabilních kouzel s prostorem.

Za pěti cestujícími zbude slušně velký zavazadelník, který pojme 400 až 2100 litrů haraburdí, dozadu si sednou spíše menší děti. Když se obě zadní řady sedadel zarovnají do podlahy, vznikne prostor pro více než dva kubíky nákladu, tedy solidní pick-up.

Vnitřní prostor narostl mj. díky nádrži, přemístěné do zadního pomocného rámu a výraznému protažení rozchodu i rozvoru proti stávajícímu modelu.

Na délku má nový carens 454 centimetrů, do šířky narostl oproti stávající generaci o pět a do výšky o 4 centimetry. Od kola ke kolu - rozvor - to je teď o 13 (!) centimetrů dál.

Spořivá Evropa se bude muset spokojit se dvěma dvoulitry, již známými např. z SUV Sportage. Zážehový šestnáctiventilový dvoulitr CVVT nabídne 106 kW a pětistupňovou manuální převodovku a zároveň odstartuje celou paletu.

Alternativní turbodiesel 2.0 CRDi vyvine sice o 3 kW méně, vynikne ale kroutícím momentem a solidní spotřebou, tedy dvěma ostře sledovanými parametry u rodinných vozů. K úspěchu mu dopomůže mj. šestý rychlostní stupeň a proti evropským modelům také předpokládaná výrazně příjemnější cena.

Evropsky je naladěn též tužší, sportovně střižený podvozek se strmým řízením a výkonnými brzdami. Evropské autosalony se také dočkají již letos na podzim, zatímco USA si počká dalšího půl roku. Kia by ráda prodávala 150 tisíc minivanů Carens a její současné výsledky dávají tušit, že nemluví do větru.