Kia Carens je pohodlné, šmrncovní MPV, které zbytečně nepřeváží vzduch

aktualizováno 
Kia Carens se v nové generaci přikrčila, ale sedí se v ní jako v MPV, není přece třeba vozit zbytečně nad hlavou kubík vzduchu. Na pohled je to přifouklejší kombík, ale praktický, variabilní a prostorný interiér si zachoval. Dobrý tah, z nejnovější kie to dělá jedno z nejhezčích aut v kategorii. Padne do ruky na první svezení a ohromí pohodlným podvozkem.

Kia Carens | foto: Kia

Pohodlí na druhou

Nová, čtvrtá generace carensu sází na šmrncovní vzhled, veze k tomu parádní interiér a nečekanou devizu. To auto je neskutečně pohodlné. Bezkonkurenčně nejpohodlnější MPV na trhu. A to i na nesmyslně velkých osmnáctipalcových ráfcích (základem budou šestnáctky).

Kia Carens

Pohodlí však není na úkor jízdního projevu. Není to houbovitá nejistota, je to vláčnost a plavnost, s kterými se přenese přes retardér. Podvozek je však stále jistý a pevně drží směr. A to má vzadu jednoduchou nápravu tvořenou torzní příčkou. To kvůli nahnání co největšího prostoru pro kufr. Jinak nový carens stojí na základech Kie Cee'd, která má vzadu víceprvkovou nápravu. Řízení je akorát tuhé a přesné, jen se při výjezdu ze zatáček volant moc nechce sám vracet zpátky.

Kia Carens
Kia Carens

Nový carens je hlavně velmi přátelské auto, které padne do ruky na první svezení. Okouzlí skvělými pohodlnými a dobře tvarovanými sedadly. Trojici křesel druhé řady je možné posouvat (každé sedadlo zvlášť). Ale na to prostřední se dospělý moc pohodlně neusadí. Carens může být i sedmimístný, stejně jako předchůdce. Z podlahy kufru se vyklopí další dvě sedadla.

Nastupování na ně je jednoduché, uložit se tam je pro většího člověka už složitější. I když pojedou v sedmi, odvezou ještě přes sto litrů nákladu. V pěti 536 litrů a ve dvou 1 700 litrů. Když je třeba, může se sklopit i sedadlo spolujezdce a naložit zavazadla dlouhá přes dva metry. Roletka kufru se vejde pod podlahu kufru. Pokud nekoupíte sedmimístnou verzi, je pod podlahou ještě schránka na další věci. Při sklopení sedadel druhé řady vznikne rovná plocha.

Kia Carens

Hezky tvarovaná, přehledná ale vůbec ne strohá přístrojovka je posetá tlačítky. Jsou velká a dobře dosažitelná. Kdo koupí nějakou vyšlechtěnou verzi s dvoubarevnou přístrojovkou a spoustou výbavy, dostane za zhruba šest set tisíc takový MPVčkový mercedes. Tak hodnotně umí vnitřek carensu působit.

Porovnejte si povinné ručení

Máte sjednáno nejvýhodnější povinné ručení? Srovnejte si zde

Do všech stran má řidič dobrý výhled, ale některým bude vadit hodně skloněný přední sloupek, který zasahuje hodně daleko dopředu a překáží ve výhledu do oblouku. Potěší obrovská zrcátka.

Čtyři motory

Čtvrtá generace carensu dostala do nabídky čtyři motory. K základní benzinové šestnáctistovce (135 k) ještě dvoulitr (166 k), kterých se podle všeho v Česku prodá minimum. Nafťáky zastoupí jedna-sedmička ve svou výkonových verzích. Všechny motory dostanou šestistupňový manuál, automat se stejným počtem stupňů bude za příplatek jen k silnějším motorům.

Kia Carens

Při první ochutnávce, na kterou redakci pozvala automobilka do Francie, jsme vyzkoušeli nový carens s naftovým motorem o objemu 1,7 litru. Ten bude podle odhadů ve slabší výkonové verzi se 117 koňmi patřit v Česku k nejprodávanějším společně se základní benzinovou verzí 1,6. Testovaný carens 1,7 měl výkonnější 135koňovou verzi motoru.

Může se hodit

Líbí se vám Kia Carens? Kupte si jí na Automodul.cz/Kia Carens.

Vznětový čtyřválec Kie je známý dietní spotřebou. Do kopců nad Monte Carlem carens šplhal za 7 až 7,5 litru. Až se syrový motor zajede a řidič si na něj zvykne, mohla by čísla o zhruba půl litru klesnout.

Nafťák má trochu jinou charakteristiku, než na jaké jsou "dieselaři" u moderních motorů zvyklí. Aby se probudil a zabral, potřebuje nějakých 1 800 otáček. Pak táhne plynule až někam ke čtyřem tisícům. Tato charakteristika není na škodu. Když pojíždíte městem, tak nepotřebujete vytrhávat dlažební kostky na každém startu ze semaforů, to stačí nechat motor vrnět u nějakých 1 300 až 1 500 otáček.

Fotogalerie

Carens je v nové generaci kratší, nižší a užší než předchůdce, stejně je v něm ale spousta místa (délka × šířka × výška: 4 525 × 1 805 × 1610 mm). Uvnitř rozhodně působí vzdušnějším dojmem než Volkswagen Touran, o který se lidé od Kie při rozhovorech o carensu rádi "otírají". Boduje hlavně dlouhatánským rozvorem 2 750 milimetrů, to je jen o centimetr méně, než má třeba Škoda Superb.

Nová kia má konkurovat hlavně Opelu Zafira, Fordu Grand C-Max, Peugeotu 5008, Renaultu Scénic, Citroënu C4 Picasso nebo právě touranu. Ale pocitově je o kousek větší. A když se zájemce plácne přes kapsu, může mít i kůží čalouněný interiér.

Přikrčenou siluetou navíc potlačuje pocit bachratosti, výš sedíte jako v klasickém MPV, ale nad hlavou nevozíte množství nepotřebného vzduchu. Kia tak možná zkusí fígl, že carens nabídne zájemcům o manažerskou optimu, která nedostane verzi kombi.

Kia Carens
Kia Carens

Základní cena má být podle neoficiálních zdrojů těsně pod 400 tisíci korun. Bude mít benzinovou 1,6 a rozumnou výbavu, do které si nebude třeba dokupovat samozřejmosti. Chybět nebude klimatizace, šest airbagů, rádio, ESP apod.

Ale můžete se i rozmazlovat, třeba vyhřívaným volantem nebo odvětrávanými sedadly vpředu a vyhřívanými vzadu. To nemívají ani limuzíny. MPV klasikou je prosklená střecha, ale u carensu se dá otevírat, což vůbec není pravidlem. Nechybí ani moderní vychytávky jako jsou příplatkový samoparkovací systém pro ty, komu nepomůže ani parkovací kamera, nebo systém hlídající řidiče před nechtěným vyjetím z jízdního pruhu.

Carens je utajený talent

Carens byl tak trochu otloukánek nabídky korejské značky. V posledních dvou generacích (před nimi byla ještě jedna) to bylo hodně nedoceněné auto. "Dvojka" moc krásy nepobrala a uvnitř to ani moc MPVčko nebylo, byl to spíš takový vyšší kombík. Ale nabídlo robustní techniku (kromě hlučné převodovky) a pokud jste zkousli neatraktivní interiér, ocenili jste hlavně to že je to nenápadný pracant.

Nástupce se v nabídce českého dovozce ohřál jen čtyři roky. Z nabídky model vyhnaly evropské ekonormy s koncem roku 2010. V servisech Kie nemají trojkový carens rádi (stejně jako třeba cerato), protože se nekazí a tak se tam neukáže, jak je rok dlouhý.

Kia Carens
Kia Carens

Nejčtenější

Škoda Scala v plné parádě. Nástupce Rapidu přiveze nejmodernější techniku

Škoda Scala

Nová, výraznější a líbivější škodovka se na silnicích začne objevovat v květnu příštího roku. Hatchback v nabídce...

Volkswagen ohlásil konec spalovacích motorů, elektrověk začíná

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Německá automobilka Volkswagen ohlásila konec spalovacích motorů. Poslední vozy s touto technologií vyvine v roce 2026...

Nová mazda má revoluční motor, i s turbem je nečekaně jednoduchý

Mazda 3

Nová generace Mazdy 3 bude mít motor, který kombinuje zážehový a vznětový princip. Jak to celé funguje, jsme zjišťovali...

Svéráz ruského motorismu v praxi: terénní dodávka z doby kamenné slaví

UAZ 2206 "Buchanka“

Už 60 let sjíždí z výrobních linek Uljanovského automobilového závodu populární minibus se současným kódovým označením...

Radikální krok Hondy: místo dieselu tichý hybrid bez převodovky

Honda CR-V Hybrid

Honda na současný vývoj, kdy naftová auta upadají v nemilost, reaguje radikálně. V nové generaci oblíbeného modelu CR-V...

Další z rubriky

Nová mazda má revoluční motor, i s turbem je nečekaně jednoduchý

Mazda 3

Nová generace Mazdy 3 bude mít motor, který kombinuje zážehový a vznětový princip. Jak to celé funguje, jsme zjišťovali...

Dva a půl litru radosti bez turba. Mazda 6 je předělaná a o kus lepší

Inovovaná Mazda 6

Je to klišé, jenže nic lépe vylepšenou Mazdu 6 nepopíše lépe: to auto zraje jak víno. A benzinový dvaapůllitr bez turba...

Radikální krok Hondy: místo dieselu tichý hybrid bez převodovky

Honda CR-V Hybrid

Honda na současný vývoj, kdy naftová auta upadají v nemilost, reaguje radikálně. V nové generaci oblíbeného modelu CR-V...

Najdete na iDNES.cz