Korejec šitý Evropanům dostal litrový turbotříválec. Zní jako wartburg

V Žilině už vyrobili dva miliony aut a jedním z hlavních modelů vyráběných ve slovenské fabrice korejské značky je Kia cee ́d, letos v květnu tam vyrobili miliontý kus. Je to jedno z prvních aut vůbec, které korejská značka stavěla podle gusta Evropanů. Druhá generace prošla faceliftem a dostala nový motor, litrové tříválcové turbo.
Kia pro_cee´d GT Line

Kia pro_cee´d GT Line | foto: Kia

Druhá generace cee ́du vyráběná od roku 2012 se dočkala faceliftu. Má nové nárazníky a masku chladiče, mlhovky a grafiku zadních lamp. Uvnitř se jen retušovalo. Facelift přidal také asistenční systémy hlídající slepý úhel nebo čtoucí dopravní značky.

Facelift přidal ještě sportovní paket GT Line, který přidá cee ́du na pohled šmrnc a třeba taky parádní sedadla. Pozměněné je také nastavení podvozku. To přesně ctí filozofii toho, že má být někde na půl cesty mezi standardním provedením a šťavnatou verzí GT. GT Line má přitvrzený podvozek, má pozměněné komponenty ve prospěch dravějších jízdních vlastností. Podvozek není prkenně tvrdý, i když je oproti základnímu provedení přitvrzený, aby se méně nakláněl v zatáčkách. Největší neplechu dělaly na rozbitých slovenských cestách nepatřičně velké sedmnáctipalcové ráfky.

Stále ho zdobí skvělé odhlučnění kabiny, která působí festovně a je evropsky pojatá jak co do ergonomie, tak líbivosti pro oko našince. Ponechal si ale i řízení s mrtvým chodem okolo středové polohy, na rovné dálnici tak auto stále řídíte mikroskopickými „nevědomými“ pohyby volantem.

Kia pro_cee´d GT Line
Kia pro_cee´d GT Line
Kia pro_cee´d GT Line

Facelift přinesl navrch zlepšení aerodynamiky. Nové plastové kryty podvozku vylepšily stabilitu za vyšších rychlostí.

Navigace by mohla být v zamotaných dálničních uzlech trochu názornější, ale zvyknete si na to. Při couvání s třídveřákem se musíte naučit orientovat podle displeje (auto má příplatkovou parkovací kameru) a zrcátek, malé koncové okno vám nepomůže. To se s faceliftem samozřejmě změnit nedá.

Zatáčí jistě a suverénně, geometrie náprav je příkladná, do oblouků si navíc cee ́d nově vypomáhá přibrzďováním vnitřního předního kola (podobný systém simulující funkci samosvorného diferenciálu známe třeba ze škodovek pod jménem XDS).

„Přeplňovaný tříválec s přímým vstřikováním benzinu a litrovým objemem,“ připravte se, že tento popis motoru budete slýchat a čítávat stále častěji. Downsizing - tedy zmenšování motoru a dohánění výkonů přeplňováním - je na vrcholu. A tak se takový motor dostal i do modernizované Kie cee ́d. Ostatně motor stejné konfigurace najdeme i pod konkurenčním Fordem Focus (1,0 Ecoboost) nebo Volkswagen Golf (1,0 TSI).

Litr nezklame

Motor s označením 1,0 T-GDi zná už model i20 s kiou sbratřeného Hyundaie. Tříválec, který Kia pro cee ́d dováží z Koreje, jsme vyzkoušeli v třídveřové verzi modelu, doplněné o paket GT Line. Právě pro přibroušené provedení GT Line je momentálně tříválec jedinou benzinovou volbou. Dostávají ho ale i obě pětidveřové verze (kombi i hatchback).

Motor se zalíbí svou kultivovaností. Když jedete relaxovaně, ani nezaslechnete, že je pod kapotou tříválec. Limitem je čtyři a půl tisíce otáček, pak už spíš jen řve a netáhne. Přeplňovaný tříválec má při kalupu ve vysokých otáčkách jasný tříválcový zvuk, který znalcům může připomenout hlas wartburgu, ostatně tříválcový litr (akorát bez přeplňování a pracující ve dvoutaktním cyklu), měla východoněmecká legenda taky.

Maloobjemovému motoru chybí newtonmetry, 120 koní zní slibně, ale je to hlavně na hladkou jízdu bez razantního zrychlování a bohatýrského předjíždění. Na to je 171 newtonmetrů točivého momentu málo. Cee ́d s tříválcem tak umí jet relativně rychle, ale neumí už rychle pružně zabrat.

Nejlíp mu je mezi nějakými dvěma až čtyřmi tisíci otáčkami. V nich máte k dispozici maximum točivého momentu. Kvůli dlouhému zpřevodování se motoru nechce moc probouzet z nízkých otáček, řidič se s tím ale naučí pracovat. Motor je v nejvyšší výbavě k mání ve dvou výkonových verzích 74 a 88 kW. Vyzkoušeli jsme silnější provedení, ale vzhledem k tomu, že točivý moment je u obou variant stejný, žádné zázraky za příplatek deset tisíc nečekejte.

Malé auto má apetit

Osmilitrová spotřeba při jízdě téměř výhradně po rovině, dálnici a hladké jízdě bez skopičin odpovídá tomu, jak to dopadá, když se malý oturbený motor dá do velkého auta. Dvoulitrový atmosferický motor by možná neměl pocitově takový říz, byl by ale příjemnější a určitě by jezdil se stejnou spotřebou. U cee ́du s trubolitrem bude při defenzivním ježdění minimum kolem sedmi litrů. Při šplhání do kopců a vytěžování auta víc než dvěma lidmi počítejte s větším apetitem.

Kia pro_cee´d GT Line

Ani ve tříválcovém provedení není cee ́d zrovna lehká váha. Hmotnost 1385 kilo se na projevu podepíše, stejně jako obrovité sedmnáctipalcové ráfky obuté do pneumatik šířky 22,5 centimetru. Když už si litr objednáte, zůstaňte skromní i v konfigurování dalších položek a zůstaňte u menších kol.

Nejlevnější provedení s litrem stojí 384 980 korun, stejná cena platí pro tří i pětidveřové provedení. Za kombíka se připlácí pětadvacet tisíc.

Tříválcový litr ale není základní motorizací pro slovenskou kiu, to zůstává atmosferická jedna-čtyřka (73 kW) se startovací cenou 334 980, která se teď pod kapotou modelu představila v nové generaci. Novinkou je také sedmistupňový dvouspojkový automat, který je ale v nabídce jen pro turbodiesel 1,6 (136 k).

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika
FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika

Monika Pavlíčková (35 let) je maminkou dvou dcer, sedmileté Terezy a čtyřleté Laury, a zároveň také manažerkou obchodního týmu společnosti ABF,...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...