Kia možná připraví konkurenci pro Mazdu MX-5

Kia možná připraví konkurenci pro Mazdu MX-5 | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Kia možná chystá konkurenci Mazdě MX-5, nebylo by to poprvé

  • 1
Automobilovým světem probíhají spekulace, že automobilka Kia možná započala práce na malém roadsteru, který by konkuroval Mazdě MX-5. Šéf designu Kie Peter Schreyer je velkým příznivcem tohoto malého roadsteru.

Schreyer je svou náklonností k Mazdě MX-5 velmi znám a myšlenka na stavbu malé otevřené Kie mohla vzniknout u něj. Ještě před půl rokem na autosalonu v Ženevě ale Schreyer veškeré práce na takovém automobilu odmítal. Netajil se ale tím, že by takový automobil rád do nabídky výrobce dostal.

Peter Schreyer

Před angažmá v Kie pracoval Peter Schreyer pro koncern Volkswagen. Z jeho pera pochází například první Audi TT, VW New Beetle nebo druhá generace Audi A6 (C5).

Šéfdesignér totiž naznačil, že ačkoli má Kia v nabídce atraktivní vozy, chybí nějaké to oživení. O to by se podle jeho slov mohl zasloužit malý kabriolet. Zatímco ale v Ženevě odmítal připustit, že by se na takovém voze momentálně v automobilce pracovalo, v Paříži byl již o něco záhadnější. "Neptejte se mě na tak těžké otázky," řekl v reakci na dotaz, zda práce na roadsteru nějak pokročily, redaktorům australského magazínu Drive.

"Jste asi pátí, kdo se mne dnes na podobnou otázku ptá," pokračoval. "Mám ale tu otázku rád. Myslím si, že by bylo hezké takové auto dříve nebo později pro modelovou řadu Kie připravit. Rád bych na něm pracoval."

Mazda MX-5

Mazda vyrábí model MX-5,ideového nástupce malých britských roadsterů, od roku 1989, aktuálně již ve třetí generaci. Ta příští by prý měla zhubnout, její hmotnost by se měla vrátit pod tunu.

Schreyer nechce, aby to vypadalo, že příprava roadsteru je hotová věc. Přitom ale právě teď by byl dobrý čas na to s podobným projektem začít. Peter Schreyer totiž již před nějakou dobou dokončil práce na nově uvedeném sedanu Optima a mohl by teď mít prostor na roadsteru pracovat. - čtěte Kia Optima: fešácký kočár míří proti superbu nebo modeu

Pokud by Kia malý roadster opravdu chtěla připravit, mohl by stát na zkrácené platformě Hyundai Genesis Coupé. Tenhle konkurent Nissanu 370Z se zatím na našem trhu neprodává, do Evropy se ale vydá hned po pařížském autosalonu. Malý lehký roadster by ale nebyl pro automobilku prvním svého druhu. Koncem devadesátých let totiž Kia v licenci vyráběla téměř beze změn roadster Lotus Elan.

Kia a Lotus Elan

Lotus vyráběl model Elan s kódovým označením M100 v letech 1989 - 1995. Dvoumístný roadster s motorem Isuzu 1.6 umístěným uprostřed navazoval na původní Elan z let 1962 - 1975.

Kia od Lotusu koupila na model Elan licenci pravděpodobně v době, kdy samotnou automobilku prodával její tehdejší majitel, Romano Artioli, malajskému koncernu Proton. Kia Elan pak byla vyráběna v letech 1996 - 1999 a byla určena prakticky výhradně pro korejský trh. Lotus v té době na trh uváděl nový model Elise, pojmenovaný po Artioliho vnučce.