Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Elektroniro by bylo výborné rodinné auto, Kia ho však nestíhá vyrábět

Elektromobil Kia e-Niro má vše, co byste od elektrického SUV mohli očekávat. Je prostorný, výborně jezdí a na jedno nabití zvládne přes čtyři sta kilometrů.

O elektromobil Kia e-Niro je podle Kateřiny Vaňkové z českého zastoupení automobilky takový zájem, že jej na současných linkách nestíhají vyrábět a některé menší trhy – například ten náš – prostě musí počkat.

Kia e-Niro představuje vše, co si lze od písmenek SUV slibovat. „S“ jako sportovní v tomto případě platí. Elektromotor s výkonem 150 kW a točivým momentem 395 Nm dostupných od nulových otáček dokáže 1,73 tuny vážícímu vozidlo udělit výbornou dynamiku jak pro svižné rozjezdy, tak předjíždění. Ve spolupráci s tvrději nastaveným podvozkem se vozidlo nenaklání ani při hodně prudkých průjezdech zatáček, řidiče i spolujezdce navíc podrží dobře tvarované sedačky – svižná jízda na klikatých silničkách nás s e-Nirem překvapivě bavila. Jen pozor, světlá výška není taková, jak bývá u SUV zvykem – je třeba s tím při vjezdu na nezpevněnou silnici počítat.

Proti „U“ jako užitkové (v originále „utility“) nelze mnoho namítat. Zavazadlový prostor má objem 451 litrů, po sklopení sedaček 1 405 litrů – pro srovnání, aktuální Fabia Combi má základní objem kufru o něco větší (530 litrů), se sklopenými sedačkami o trochu menší (1 395 litrů). 

Námi naměřený bezpečný dojezd 405 kilometrů – bez omezování rychlosti a komfortu – lze při většině jízd těžko nazvat jako omezující. Díky rychlému 77kW dobíjení (my na první české superrychlé nabíječce od EONu reálně dosáhli rychlosti 75 kW) lze navíc jeho akumulátory v krátkém čase doplnit (ačkoli zatím většina českých rychlonabíječek víc jak 50 kW nenabídne).

Interiér KIA e-NIRO je spíše konzervativně tradiční.

A „V“ jako vozidlo (v originále „vehicle“) – o tom nemusíme po zhruba 700 najetých kilometrech pochybovat.

Větší Kona

Kia e-Niro nezastírá svoji příbuznost s modelem Kona Electric sesterské společnosti Hyundai, což je rozhodně pozitivní věc. S Konou Electric jsme v létě podnikli cestu do Itálie a zanechala v nás výborný dojem.

E-Niro má stejný 64kWh akumulátor, stejné je i pohonné ústrojí se 150 kW výkonu a 395 nm točivého momentu. Částečně se shoduje i umístění ovládacích prvků. Jiný je exteriér, interiér i systém infotainmentu. 

Kia e-Niro

Zásadním rozdílem je velikost. Kia e-Niro je o poznání větší. Je v ní víc místa na nohy na zadních sedačkách a výrazně víc místa v kufru. Pohodlnému cestování čtyř dospělých či pětičlenné rodiny se spoustou věcí na víkend zde nic nebrání. Nabíjecí kabely jsou schované pod podlahou kufru a tak nepřekážejí zavazadlům.

Nabíjení

Potěšující zprávou je, že Kia k e-Niru přibalila nikoli 10A, ale 12A nabíjecí kabel. Místo 2,4 kW tak můžete z běžné zásuvky nabíjet 2,8 kW, což dobu nabíjení o trochu zkrátí. Samozřejmě je to větší zátěž na zásuvkový rozvod, ale pokud to není hliníková instalace s uvolněnými spoji a s vykloktanou zástrčkou, neměl by vzniknout žádný problém. Nicméně platí, že elektromobil by se měl nabíjet z elektrikářem zkontrolované zásuvky na samostatně jištěném okruhu.

Rychlejší domácí nabíjení zajistí kabel z třífázové zásuvky, my používáme EVELINE I od české společnosti EV Expert. E-Niro má bohužel jen jednofázovou palubní nabíječku, takže s 16A jištěním můžete nabíjet rychlostí 3,8 kW, s 32A jištěním až 7,6 kW. Škoda, vícefázové nabíjení je praktičtější, už jen proto, že můžete každou fázi zatěžovat nižším proudem a přesto nabíjet rychleji.

Veselejší to je u veřejných rychlonabíječek se stejnosměrným proudem (DC). E-Niro má podle specifikace zvládnout 77 kW nabíjení, my jsme na první české superrychlé nabíječce E.ON na Vystrkově dosáhli na 75 kW, což je velmi dobrý výsledek. 

KIA e-Niro na superrychlé 175kW nabíječce e.ON u Humpolce.

Nabíjet jsme začali při 12 procentech, během několika desítek sekund nabíjecí výkon vystoupal na 51 kW. Postupně dále rostl, po asi třech minutách dosahoval 72 kW, po deseti minutách 74 kW, po osmnácti minutách od začátku nabíjení maxima 75 kW. Po překročení 50 procent akumulátoru a pětadvaceti minutách klesl na 69 kW, o deset minut později byl na 58 kW, po čtyřiceti minutách při 73 procent akumulátorku klesl na 36 kW. Osmdesáti procent kapacity akumulátoru dosáhl při rychlosti 24 kW. Celkem jsme nabíjeli 49 minut, doplnili 48,95 kWh a od stojanu odjížděli s 80 procenty kapacity akumulátoru. Čekali jsme, že vysoké rychlosti nabíjení bude využívat po delší dobu, ale je to omezení kvůli zachování životnosti akumulátoru. 

V provozu

O jízdních vlastnostech jsme se již zmiňovali. Bavila nás čipernost, se kterou může minimálně v první třetině tachometru soupeřit jen velmi málo běžných vozidel se spalovacím motorem. Podvozek je spíše tvrdší a zejména na zadních sedadlech někdy na českých tankodromkách víte o nerovnostech víc, než by si člověk přál, ale rozhodně bychom to neoznačili jako nepohodlné. 

Velmi příjemné je ticho – vedle u elektromobilu typicky chybějícího hluku pohonu je příjemné i dobré odhlučnění kabiny, jen tlumeně slyšíte i pneumatiky na vozovce. V souladu s evropskou legislativou nechybí plašička chodců, tedy generátor hluku při rychlostech do 30 km/h. Pokud chcete v brzkých ranních hodinách odjet tiše, stačí jej vypnout tlačítkem vedle volantu. 

Sedačky jsou pohodlné, se slušným držením těla; řidičova je elektricky seřiditelná, všechny pak elektricky vyhřívané, i vzadu. V zimě potěší i vyhřívaný volant. Z hlediska vytápění kabiny je dobrou zprávou, že má e-Niro tepelné čerpadlo, které odsává méně energie z baterií.

Baterie mají kapacitu 64 kWh, spotřebu lze bez problémů držet kolem 13 kWh / 100 km. Když jsem se nijak nekrotil, užíval dynamiky a v chladných dnech si přitápěl, jezdil jsem průměrně za 15,8 kWh / 100 km. Na spotřebě se samozřejmě promítne i míra využití rekuperace, kterou můžete šikovně řídit pádly pod volantem – snadno tak přepnete z režimu mírného do intenzivní rekuperace, a ačkoli nelze řídit jen jedním pedálem jako Nissan Leaf, na brzdový pedál můžete s trochou šikovnosti šlápnout jen při potřebě zastavit. O tom, o kolik jste prodloužili rekuperací dojezd, vás průběžně informuje displej. Po vypnutí auta je promítnuta i jízdní statistika, bohužel jen opravdu na okamžik. 

Interiér je příjemný, celkem praktický, bez nějakých větších výstřelků. Zajímavě je řešena volba jízdního režimu, což je otočný ovladač na místě tradiční řadicí páky. Z počátku budete výsledek otočení bedlivě kontrolovat, ale po chvíli si na to zvyknete. Vzhledem k ceně vozu bychom očekávali volbu hodnotněji působících materiálů v interiéru, zejména na omak. Bílá plastová výplň dveří je zajímavým prvkem.

Kia e-Niro
Kia e-Niro
Kia e-Niro

Pod displejem infotainmentu je polička s bezdrátovým nabíjením chytrého telefonu, náš tradiční Galaxy S9 Plus nabíjela bez problémů. Telefon však v nabíječce není vidět a tak jej lze použít jen jako zdroj zvuku, ale ne jako navigaci. A to je trochu škoda. Vestavěná navigace není špatná, a pokud vozidlo pomocí hotspotu připojíte k internetu, můžete využívat online služby od Tomtomu, zejména dopravní informace v reálném čase. Na schopnost Waze vyhnout se aktuálním zácpám a promotat se objízdnými uličkami města však nemá.

Jednotka infotainmentu má mimo navigace i DAB a FM rádio, přehrávání hudby z USB pamětí a samozřejmě Bluetooth pro telefonování i hudbu. O ozvučení se postarala společnost JBL, a pokud máte rádi ostřejší a tvrdší projev, budete spokojeni. Sestava od Krellu v Koně však hraje o poznání kultivovaněji a lépe. 

Závěr

E-Niro je na recenzi trochu komplikované vozidlo. Po pár kilometrech se s ním sžijete a nic podstatného vám nechybí a nic vás nerozčiluje. Vše funguje jak má a není si moc na co stěžovat. Jezdí velmi dobře, je v něm dost místa, má velmi dobrý dojezd. Když jsem se po dopsání recenze rozhodl podívat na recenze zahraničních kolegů, abych zjistil, co na elektrickém Niru kritizovali oni, moc jsem si nepomohl – zpravidla o něm hovoří jako o jednom z nejlepších elektromobilů vůbec.

Za volantem elektroaut

Mně nejvíce chyběla aplikace pro chytrý telefon, ve kterém bych si mohl na dálku zkontrolovat stav vozu nebo spustit vyhřívání před nenadálým odjezdem (na ten pravidelný si můžete nastavit časovač). Škoda také pouze jednofázového AC nabíjení.

Kia e-Niro je výborný elektromobil, který nezaskočí ani rodiny s dětmi balící se na dovolenou. Každý si musí zvážit, zda mu nárůst ceny oproti verzím se spalovacím motorem (1.6 GDI HEV je v ceníku se slevou za 684 980 korun, 1.6 GDI PHEV za 999 980 korun) vyváží výhody elektromobilu – tichý provoz, skvělou akceleraci, předehřátí/vychlazení vozu před odjezdem, nižší náklady na provoz a servis, nulové lokální emise a i v českém energetickém mixu výrazně nižší celkovou produkci CO2. E-Niro stojí 1 249 980 korun, přičemž pořízení jeho levnější varianty s nižším výkonem motoru (100 kW) a menším akumulátorem (39,2 kWh) nepovažujeme vzhledem k malému cenovému rozdílu (100 000 korun) za rozumnou volbu. 

A samozřejmě platí, že podmínkou pro spokojený provoz elektromobilu je mít jej možnost nabíjet doma – majitelé rodinných domků nebo garážových stání s přívodem elektřiny to mají nejsnadnější.

Testujeme pro vás nejnovější přístroje, z oblasti spotřební i bílé elektroniky a techniky. Notebooky, mobilní telefony, tablety, sluchátka, zvukové sestavy, fotoaparáty a testy mnoha dalších přístrojů nyní můžete najít na jednom místě.

Kompaktní mobil s parádním fotoaparátem od Leiky. Test Xiaomi 14

Xiaomi 14

Pokud hledáte menší smartphone s výbornou výbavou a operačním systémem Android, bude vás nejspíš...

Dlouhodobé zkušenosti: Apple iPhone 15 je nenápadně dobrý

Apple iPhone 15 a 15 Plus

Apple v uplynulých dvou generacích své iPhony rozdělil na dvě samostatné třídy. Modely Pro a běžné...

Drahé, nebo předražené? Televizor Sony ukazuje kouzlo špičkových přístrojů

Televizor Sony Bravia XR-65A95L

Stejně velký televizor se shodným rozlišením můžete koupit za desetinu ceny, stejně velký OLED...

Světová premiéra sluchátek, co jsou tak pohodlná, že je v uchu zapomenete

Bose Ultra Open Earbuds

Světovou premiéru si dnes odbyla první open-ear sluchátka společnosti Bose, nazvaná Ultra Open...

Tu a tam lepší, v jádru pořád stejný. Test Samsungu Galaxy S24+

Samsung Galaxy S24+

Prostřední model z nové rodiny modelů S24 od Samsungu nám i letos předvedl, že i ze stínu svého...

Nejlepší mobilní foťák a špička bez kompromisů. Test Viva X100 Pro

Vivo X100 Pro

Někteří mobilní výrobci fungují podle zajetých šablon. Ale čínské Vivo úplně ne. Firma se nebojí...

Nejlevnější cesta, jak se celá rodina dostane k novému počítači Apple

24" iMac M3

Nejčastěji je vidíte na recepcích, v kancelářích, ordinacích..., tam kde je kladen důraz na čistou...

  • Nejčtenější

Čínský Dongfeng v Česku odpálí cenovou bombu. Elektrický Box bude za půl milionu

10. dubna 2024  12:51,  aktualizováno  13:15

Součástí uvedení modelů luxusní značky Voyah státního čínského koncernu Dongfeng bylo i představení...

První jízda: Kodiaq si škodováci na rozloučenou se spalováky vymazlili

11. dubna 2024

S novým Kodiaqem si Škoda mohla vyhrát. Tým Jiřího Dytrycha, šéfa projektů spalovacích aut značky,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

V Boleslavi začala výroba nové Octavie. Za půl roku ji Škoda odstěhuje

9. dubna 2024  16:30

Škoda Auto začala v hlavním mladoboleslavském závodě s výrobou modernizovaného modelu Octavia. Ve...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zemřel šéf slavného studia Pininfarina, jež obléklo Zetor, Ferrari i Mattoni

13. dubna 2024

Zemřel Paolo Pininfarina, šéfovi legendární designérské společnosti Pininfarina bylo 65 let....

Německý boj o klima. Ministr dopravy děsí řidiče plány na zákazy jízdy

17. dubna 2024

Německý ministr dopravy Volker Wissing vystrašil miliony německých řidičů slovy o možných plošných...

Jaké jsou vyhlídky autoprůmyslu v Evropě? Diskutovat budou experti i politici

17. dubna 2024

Sledujte debatu o konkurenceschopnosti Evropské unie, budoucnosti automobilového průmyslu, cílech...

Čínské Chery začínalo s fejkovým toledem. Ze Španělska chce nyní dobýt Evropu

17. dubna 2024

Chery se stane první čínskou automobilkou, která bude mít v Evropě svoji továrnu. Bude to právě ve...

Sraz vytříbených bavoráků přivítal žraloka, botu i nejlepší M všech dob

17. dubna 2024

Rekordní. Tak se dá shrnout letošní setkání majitelů a příznivců vozů BMW divize M. Na trať...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...

Největší hřbitov lodí západní polokoule vznikl kvůli kardinálnímu průšvihu

Válka je o ničení a zabíjení. O újmě na životním prostředí. Snad právě proto tolik fascinuje osud Flotily duchů, která...