Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Mikro hot-hatch. Stokoňová Kia Picanto je zábavný mrňous

Picanto je nejmenší a nejlevnější kia. Městské mini přijíždí v drsňácké verzi X-Line. Za jednoduchou techniku se Picanto nestydí, ale dokáže jí obalit atraktivním a robustním autem. Navíc parádně jezdícím.
Kia Picanto

Kia Picanto | foto: Jan Váca, iDNES.cz

Hot-hatch, to je speciální čeleď automobilových chuligánů. Jsou to nadupané verze hatchbacků, které jinak známe jako obyčejná auta, jimiž maminky vozí děti do školy a sebe do práce. Jenže za ty roky se to všechno nějak zašmodrchalo.

První hot-hatche začaly brousit okresky někdy v polovině sedmdesátých let, Volkswagen Golf GTI s Renaultem 5 Alpine měly tehdy kolem stovky koní (golf 110, alpinka 92) a byly to klasičtí okreskoví uličníci. Jenže za ty desítky let jejich potomci nabrali na síle, kilech a centimetrech. A tak mají jejich dnešní pokračovatelé trojnásobek výkonu, který dokážete naplno „prodat“ jen na okruhu. Jenže na ten se každému nechce a 300 koní v sofistikovaném drahém autě je nad jeho možnosti. 

Kia Picanto
Kia Picanto

Sto koní, délku mezi třemi a půl a čtyřmi metry, hmotnost kolem tuny a z ní plynoucí hravou ovladatelnost - takové parametry dnes musíte hledat o dvě patra níž. Nasupená městská kabelka nakonec umí předvést nečekaný elán. Takové auto si užijete i na normální okresce, ždímat z něho můžete výkon v rámci tolerance strážců pořádku a v pondělí ráno s ním manželka bez brblání nad ostrou spojkou a žíznivostí motoru odveze caparty do školky.

Kia Picanto X-Line v číslech

  • motor: benzinový přeplňovaný litrový tříválec 1,0 T-GDI
  • max. výkon: 74 kW/100 koní
  • max. točivý moment: 175 Nm
  • spotřeba v testu: 5,5 l/100 km
  • sprint 0–100 km/h: 10,1 s
  • max. rychlost: 180 km/h
  • délka: 3 595 mm
  • rozvor: 2 400 mm
  • objem kufru: 255 l
  • cena verze X-Line 1,0 T-GDI: 324 980 Kč
  • základní cena picanta: 219 980 Kč

Picanto samozřejmě není hot-hatch tak jak ho chápeme. Ale pokud ctíte heslo, že kůň je tak dobrý, jak udatného má jezdce, dokážete se s picantem za 325 tisíc pobavit. Náramně. Navíc nevypadá infantilně (to se občas těmto miniaturám stává) a když oblékne outdoorové doplňky, je z něj fešák.

Malý městský sprinter

Auta stále rostou, i když to často není třeba. U kapesních městských střízlíků jsou centimetry navíc spíš na obtíž. Za posledních deset let průměrné auto kategorie Kia Picanto narostlo o dva centimetry, takže je stále kolem tří a půl metru dlouhé.

Picanto je i v nové generaci svým formátem typické městské auto. U něj je tedy důležité, aby bylo opravdu malé. Takže stále měří 3595 mm, stejně jako předchůdce (pro ilustraci, ten první VW Golf měl na délku 370 centimetrů a bylo to plnohodnotné rodinné čtyřmístné auto, dnes je jeho aktuální generace o půl metru delší).

Nová generace picanta dorazila v loňském roce. Verze X-Line přidala na podzim kromě 15 mm světlé výšky (nově 156 mm) ještě plastové doplňky kolem celé karoserie. Pro parkovištní potyčky je tedy tato miniatura připravena velmi dobře. Svými rozměry je sice X-Line malý, ovšem jízdními vlastnostmi a příjemným dojmem ze skvěle odhlučněného interiéru je to úplně dospělé auto. Jedno z nejlepších v této kategorii.

Kia Picanto
Kia Picanto

Na zvyklosti kategorie je v některých ohledech opravdu „honosné“. A na někoho může působit i dotaženějším dojmem než model Rio, které je v nabídce Kie o kategorii a půl metru délky výš. Ilustruje to drobnost: zadní okna se stahují do dveří kompletně, vyšší výbavy Picanta mají elektrické stahování v základní výbavě. Ano, je to prkotina, ale v době kdy někteří výrobci raději vymýšlejí výmluvy pro to, že nemají okna v zadních dveřích stahovaná vůbec, to vlastně vysvětluje filozofii, s kterou dnes korejské značky staví auta - jdou na to tak trochu postaru, se „staromódní“ poctivostí.

Že jde o moderní auto potvrzují i materiály použité při výrobě. Picanto zhublo mezigeneračně z 930 na 902 kilogramů. Třeba i díky tomu, že namísto původních 22 má nově skelet 44 procent použité vysokopevnostní oceli, to ušetřilo na karoserii sedm kilogramů (původně 226 kg, nově 219 kg).

Ten korejský skrček má vždycky pětidveřovou karoserii, dva dospělé a dvě děti do něj poskládáte hravě. Kabina je až nečekaně velká, dává dojem auta o kategorii výš, z aut z kategorie nejmrňavějších dává pocit asi největší dospělosti. Přístrojovka je vysloveně líbivá, fajnově vystrojená z hezkých materiálů. Potěší velké logicky uspořádané ovladače s chytře tvarovaným panelem řízení klimatizace, který zbytečně neodhaluje moc hladkého plastu a jeho velké ovladače nahmatáte poslepu.

Dobré jsou sedačky; mohou být vyhřívané stejně jako volant. Sedí se možná trochu výš, to tak u malých aut bývá, konstruktéři tak posádce vnutí „židlový“ posaz s nohama dolů, takže ušetří centimetry na délku. Picanto má jen výškově stavitelný volant, za to má ale třeba výškově stavitelné horní úchyty předních bezpečnostních pásů.

Přední křesla jsou odsunuta od dveří (pro lepší ochranu při bočním nárazu), takže mají řidič se spolujezdcem k sobě velmi blízko lokty. Užší než ostatní auta picanto není, tlusté dveře a poloha sedadel v hodně obestavěném interiéru ovšem ten pocit dávají.

Na 2,4metrovém rozvoru zbylo i místo na slušný 255litrový kufr. Je hodně hluboký s vysokánskou nákladovou hranou, kočárek tam na bok vměstnáte, ale bude to fuška, protože ho musíte zvedat hodně vysoko (vyprošťování je ještě náročnější). Boky kufru má picato zakryté, není tam jen choulostivý lakovaný plech jako třeba u bratislavských trojčat Seat Mii, VW Up!, Škoda Citigo.

Tříválcový turbolitr

Picanto se v „terénní“ verzi X-Line (a také sportovní GT Line) chlubí přeplňovaným tříválcovým litrem, ten do obyčejnějších provedení nepořídíte. Auto se stovkou koní pod kapotou peláší s neuvěřitelným elánem. Sprinty ze semaforů jsou parádní disciplínou a na německé dálnici se rozparádí až na sto osmdesát. To pak ovšem ze své 35litrové nádrže upíjí osm litrů. Když jezdíte podle českých předpisů, dostanete se pod pět.

Motor má typický tříválcový zvuk, hrčivý ostrý hlas se ozve při výraznějším zátahu, ve městě to neobtěžuje a na dálnici ho přehluší aerodynamika. Aby se turbo roztočilo, potřebuje motor aspoň 1400 otáček, pak táhne s nečekaným elánem, ten poleví kolem čtyř tisíc otáček. V tomto rozmezí je motor pružný a rozjede picanto na stovku za nějakých deset sekund.

Kia Picanto

I za vysokých rychlostí je dokonale stabilní, ani při dálničních rychlostech nepovlává. V táhlém oblouku se zapře o rozkročená kola umístěná až v rozích karoserie. Elán na zašmodrchané okresce podporuje stabilizační systém, který přibrzďuje vnitřní kolo, takže se auto ochotněji stáčí do zatáčky. Posádce dává picanto dojem festovnosti, řidič zas pochválí rychlé a pevné řízení, na jehož pokyny malé auto čiperně reaguje.

Podvozek je na největších 16palcových ráfcích, které picanto může dostat, stále obstojně komfortní. Velké retardéry přepluje s jemným zhoupnutím. Picanto nemá rádo klasické příčné prahy, na nich se od přední nápravy ozve rána. K jízdnímu projevu snad jen jedna výhrada: moderní vozy mají pečlivě minimalizované jízdní odpory - sundáte nohu z plynu a auto zpomaluje jen pozvolna, takové plachtění ale picantu zrovna moc nejde.

  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Poznáte české automobilové legendy podle siluety? Otestujte se

12. dubna 2024

Jak máte nakoukaná auta? Poznáte je jen podle siluety? Vybrali jsme deset vozů vyráběných v Česku,...

Nohu z plynu. Podívejte, jak policie měří rychlost na více než tisícovce míst

19. dubna 2024  11:08,  aktualizováno  16:29

Na více než tisícovce míst na celém území Česka policisté hlídají dodržování nejvyšší povolené...

Čínské automobilky skladují přebytky z výroby v evropských přístavech

19. dubna 2024

Místo přepravních kontejnerů, které bychom tu očekávali, se zde dnes řadí celé legie elektromobilů....

Embéčko, fordy i porsche. Auta, která na poslední chvíli měnila jméno

19. dubna 2024

Aféra ohledně označení Alfa Romeo Milano ukázala na nijak výjimečný problém. Automobilky zdlouhavě...

Největší chyby českých řidičů. Omezení a represe jsou na škodu, míní expert

19. dubna 2024

Premium Automobilový expert Jan Červenka vyzkoušel tisíce vozidel. Řídit se učil od závodníků, sám pořádá...

Pylová sezóna: Jak poznat alergii u svých dětí?
Pylová sezóna: Jak poznat alergii u svých dětí?

Alergie je nepřiměřená reakce imunitního systému na běžné, obecně neškodné látky v okolním prostředí. Taková látka, která vyvolává alergickou...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...