Kia Rio: Velké auto za malé peníze

  • 78
Kráska z Ria sice nese jméno korejské automobilky Kia, je ale postavena podle gusta evropského zákazníka. Předchůdkyně, nosící na dveřích kufru stejné jméno, hrála na strunu kombíkové prostornosti. Nová mladá krev v modelové řadě na to jde z jiného konce. Rio je nové od volantu ke klikám dveří.

Pětidveřový hatchback budeme na silnicích potkávat od konce jara. Dá se předpokládat, že atraktivitu auta znásobí zajímavá cena a stejně jako u předchůdce dostane zákazník velké auto (golf třídy) za cenu auta malého (třídy fabie).

Hatchback ortodoxních proporcí ale netradičních tvarů osvěžuje řešení některých detailů. Na auto, které má uspět na více kontinentech, působí nečekaně málo usedlým dojmem.

V Americe už se projíždějí první sedany, Evropa asi raději sáhne po praktičtějším hatchbacku. Právě ten si odbyl v Ženevě svou premiéru.

Auto působí veselým a neagresivním dojmem, je samá oblina, samý úsměv. Při pohledu na předek je každému jasné, že se dívá na auto z  Korejského poloostrova: velké oči světel a mezi nimi výrazný oblouk objímající mřížku chladiče. O poznání zajímavější je pohled na bok ria.

Designérům se zalíbily oblouky. Ty malé vykrajují výrazné lemy kol (ráfky by ale mohly být větší než čtrnáctipalcové, které dostanete "v  základu"). Velký oblouk, který tvaruje střechu a horní hranu oken se rozeběhne u paty prvního (A) sloupku a skončí křivkou tvarující mandlové zadní svítilny.

Na jedničku stylisté vyřešili také prolínání ploch za druhým párem dveří. Procházka kolem ria končí u zadních dveří, ty opakují motiv výrazného oblouku, který jsme viděli na jejím začátku.

Předchůdce s kombíkovým vzhledem nové rio kupodivu nepřerostlo. Narozdíl od zažitého trendu, kdy děti rodiče přerůstají, je druhá generace  kratší o 250 milimetrů. Co do ostatních rozměrů je už vše jak má být. Kromě šířky a výšky narostl také rozvor. Konečných 2,5 metru od jedné nápravy k druhé slibuje hodně prostoru pro posádku.

Do 3,99 metru dlouhého, 1,7 metru širokého a 1,47 metru vysokého auta automobilka nabídne tři motory. Common-railový turbodiesel o  objemu 1,5 litru poskytne 110 koní výkonu (81 kW), přední kola s rozměrem 175/70 si budou muset poradit se 216 newtonmetry maximálního  kroutícího momentu. Turbodiesel CRDi rozjede rio na maximálních 176 kilometrů v hodině, z nuly na stovku to trvá 11,5 sekundy.

Řidičům, kterým nafta nevoní, nabídne Kia dva zážehové čtyřválce. Slabší "jedna-čtyřka" s 97 koňmi výkonu (71 kW) a 125 Nm maximálního  kroutícího momentu bude jezdit se spotřebou 6,3 litru na 100 kilometrů. Po 12,3 sekundách od startu dosáhne stokilometrové rychlosti, ručička tachometru se zastaví na 177 kilometrech v hodině. 

Kdo zatouží po sportovnější jízdě, sáhne po šestnáctistovce s proměnným časováním ventilů. 112 koňový motor (81 kW) se 146 newtonmetry umí auto rozdovádět až na 190 km/h. Z nuly na stovku se rozjede za 10,2 sekundy. Motor by  měl vystačit s 6,5 litry paliva na 100 kilometrů kombinované jízdy.

Všechny motory budou spolupracovat s pětistupňovou manuální převodovkou. V případě benzinových motorů ji bude, za příslušný příplatek, možné nahradit čtyřstupňovým automatem.

,
Témata: Kia, Kia Rio, Ženeva