ZXAuto Crossover (Dushi Fangzhou)

ZXAuto Crossover (Dushi Fangzhou) | foto: autohome.com.cn

Čína, země netušených aut. Kia křížená s fabií, to je Dushi Fangzhou

  • 58
ZXAuto Crossover vypadá jako kompilát Škody Fabia, Kii Soul a Toyoty Urban Cruiser. Další auto připomíná zpředu Mazdu 3, jiné zase populární Mini. Zcela originální je vládní limuzína Hongqi L7, která má předobraz v autě ze sedmdesátých let. A takový Geely Englon SX6 má snad největší masku chladiče na světě.

Někteří návštěvníci nedávno skončeného šanghajského autosalonu v novém modelu Crossover (v Číně prezentovaný jako Dushi Fangzhou) od automobilky ZXAuto vidí Kiu Soul, jiní tuzemskou fabii. Poněkud nevyvážené proporce s velkým předním převisem karosérie oku příliš nelahodí. Zadní část a hranatější linie opravdu připomínají kiu, kabina zase svým tvarem fabii či Suzuki Swift poslední generace. A to platí i o kontrastně bíle lakované střeše.

ZXAuto Crossover (Dushi Fangzhou)

Nám dobře známým modelům se čínská novinka přibližuje i velikostí, na délku měří 4,15 metru. Motor prý dodává Mitsubishi a z objemu 1,5 litru poskytuje 77 kW. Novinka se bude prozatím prodávat jen s pohonem jedné nápravy, ač vzhled a i jméno by nasvědčovaly pohonu všech kol. Cena na čínském trhu bude v přepočtu začínat na 220 000 korunách.

Napodobeniny populárních malých aut jsou obecně v Číně velmi populární. Před lety to začala automobilka Chery s modelem QQ, který dnes žije už ve třetí generaci. A vypadá v podstatě stále stejně. Na světově známé tvary si potrpí i automobilka Lifan Motors s modelem 320. Autíčko jako by z oka vypadlo populárnímu mini. Iluze britského mini je téměř dokonalá především u předku Lifanů 320 po faceliftu, který proběhl koncem loňského roku. Pokud na auto pohlédneme z boku nebo zezadu, tak už podoba rozhodně není dokonalá, spíš jen přibližná.

Lifan 320 po faceliftu je zpředu originálnímu mini ještě podobnější. Autosalon Peking 2012

Čínské "mini" pohání benzinová 1,3 s výkonem 65 kW. Pikantní je, že automobilka s tímto výtvorem pronikla i na některé zahraniční trhy. Populární je Lifan 320 v Jižní Americe a licenčně se vyrábí například i v Rusku pod jménem Lifan Smily.

Changan Cheung Yuet V5

Důkazem, že mnohé čínské automobilky rozhodně nechodí pro inspiraci daleko, je třeba značka Changan. Vedle vlastní produkce má v Číně i společný podnik s Fordem, respektive s jeho strategickým partnerem Mazdou. A tak nepřekvapí, že model Cheung Yuet V5 zpředu vypadá právě jako Mazda 3. Mimo předku ale tato žhavá novinka výrobce už s mazdou vizuálně nic podobného nemá. Auto vypadá jako univerzální čínský sedan, který vůbec ničím nezaujme. Ale abychom Changanu nekřivdili, takhle postupuje většina čínských výrobců, které mají společný podnik s nějakou světovou automobilkou. Podívejte se v galerii třeba na "BMW" od Brilliance.

Geely Englon SX6 na Autosalonu Peking 2012

Ambiciózní značka Geely koupila švédské Volvo a má podíl i ve firmě vyrábějící londýnské taxíky. A právě na základě nejnovější verze londýnských drožek TX4 postavil výrobce dva koncepty značně netradičních tvarů. Zajímavější je malé SUV Geely Englon SX6 s barokními oblouky na bocích a poněkud strašidelnou maskou. Světla jsou velmi malá, což vynikne hlavně vedle obří masky chladiče.

Druhý koncept SC7 má masku jen o fous menší, k ní ale proporčně trochu lépe padnoucí světlomety. Na druhou stranu má velmi velký přední převis a kola se téměř ztrácí v mohutných vypouklých blatnících. Můžeme jen doufat, že designové křivky obou konceptů Geely nepřenese i na volva. Vedení designu celého koncernu Geely naštěstí na přelomu přebral dlouholetý designér Volva Peter Horbury, tak snad Číňany umravní... Rozhovor s Peterem Horburym čtěte zde

Vládní limuzína Hongqi L7 na Autosalonu Peking 2012

Naprostou lahůdkou jsou ale čínské vládní limuzíny Hongqi, které vyrábí automobilka FAW. Ta mimo jiné produkuje ve společném podniku volkswageny pro tamní trh. Ale zpět k Hongqi, což v překladu znamená rudá vlajka. Po doslova vlajkovém modelu CA7600L pro nejvyšší představitele čínské vlády přichází automobilka se zkrácenou limuzínou L7. I kratší limuzína má retro přední světlomety a kabinu tvarem připomínající rolls-royce. Retro detaily nejsou bezúčelné, limuzíny Hongqi mají dlouhou tradici. Na předchůdce ze sedmdesátých let se můžete podívat zde. Tvarově se modla CA770 z roku 1978 podobá ruským vládním vozům a tak trochu i obyčejnějším volhám. A tyto prvky si zachovaly i aktuální modely, které ale nejsou určené k prodeji soukromým zákazníkům.