VIDEO: Podívejte se, jak konstruktéři trápí auta v Údolí smrti

  • 2
Auta se při vývoji doslova pečou v nejrozpálenějších končinách světa. Podívejte se, jak konstruktéři trápí novou Kiu Sportage v Death Valley, které je jedním z nejteplejších míst na Zemi a kde mohou teploty dosáhnout až 56 °C. Technici se zaměřili zejména na vývoj systémů topení, větrání a klimatizace.

V horkých klimatických podmínkách zkušební technici používají celkem tři testy. Prvním z nich je jízda do svahu. Vůz nejdříve stojí hodinu na poledním slunci, aby se interiér zahřál na teplotu přes 50 °C, poté se vydává rychlostí 100 km/h na 27 kilometrů dlouhou trasu, kdy od moře vystoupá až do výšky kolem 1 500 metrů nad mořem. Smyslem zkoušky je prokázat, že mimořádné nároky na motor mají jen minimální dopady na chlazení pohonné jednotky a kabiny vozu.

Druhá zkouška pak simuluje typické podmínky v hustém městském provozu. Technici při ní jedou rychlostí 40 km/h po dobu dvou minut, následně zastaví a ponechají motor další dvě minuty běžet na volnoběh. Tento postup se několikrát opakuje, smyslem zkoušky je znovu podrobit motor, převodovku a klimatizační soustavu extrémním podmínkám a vyloučit případné závady.

Závěrečnou zkouškou je pak jízda nízkou rychlostí v nejníže položeném místě Severní Ameriky, kterým je Badwater Basin (zhruba 86 metrů pod mořskou hladinou). Po dalším hodinovém stání v extrémním vedru musí vůz absolvovat půlhodinovou nepřerušovanou jízdu rychlostí 40 km/h, aby konstruktéři mohli prověřit výkon klimatizační soustavy v podmínkách výrazně slabšího proudění vzduchu do jednotky kondenzátoru klimatizace.

Mohavská poušť

Kromě zkoušek v extrémních podmínkách Údolí Smrti provádí Kia celou řadu testů v horkém klimatu také ve vlastních zkušebních prostorách, ve zkušebním terénu Mojave Proving Ground, které se nachází hluboko v Mohavské poušti v Kalifornii.

Kia Sportage při testech v extrémních podmínkách v Údolí Smrti ve Spojených...

Toto středisko o rozloze 17,4 km2 bylo vybudováno v roce 2004 a nachází se 177 km od Los Angeles. Zkušební terén zahrnuje 120 km zpevněných i nezpevněných cest, včetně rychlostního okruhu o délce 10,3 kilometru, kamenitých cest v terénu, povrchů způsobujících extrémní vibrace, oblastí pro testování brzdové soustavy a svahů o nejrůznějším sklonu. Technici tak mohou u prototypů i produkčních vozidel vyhodnocovat a odlaďovat jízdní vlastnosti, ovladatelnost, brzdnou soustavu i parametry hluku, vibrací a chvění.

Zkušební středisko v Mohavské poušti také provádí testy stárnutí v důsledku povětrnostních vlivů, kdy jsou celá vozidla i nejrůznější samostatné komponenty nepřetržitě po celý rok vystaveny UV záření na palčivém kalifornském slunci. Vliv slunečního záření se ještě umocňuje pomocí nejrůznějších testovacích zařízení s cílem potvrdit, že nejrůznější části vozů vykazují dostatečnou odolnost za extrémního vedra, a zůstávají tak po celou dobu životnosti vozidla bez poškození.

Kia Sportage při testech v extrémních podmínkách v Údolí Smrti ve Spojených...

Kia Sportage údajně prošla nejpřísnějším programem testování v historii značky. Podle automobilky absolvovala flotila zkušebních vozidel testy odolnosti a spolehlivosti odpovídající ujetí celkově více než pěti a půl milionu kilometrů, které zahrnovaly i jízdy v extrémních nadmořských výškách, písečných bouřích nebo monzunech, ale i ucpaných centrech měst. Materiálové zkoušky pak probíhaly za extrémního počasí v teplotách od -35 °C až do 110 °C.