Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Klimatizace v Česku je už samozřejmostí

  13:00aktualizováno  13:00
Stáhnout si okénko v autě a ochladit se proudem vzduchu? Většina lidí kupujících si v Česku nové auto, už má takového způsobu boje s horkem zřejmě dost. Klimatizaci má v současnosti v tuzemsku osm z deseti nově prodaných aut.

Nemáte rádi klimatizaci? Kupte si auto bez střechy | foto: Opel

Českým řidičům začala vadit vysoká vedra. Ještě před pěti lety byla klimatizace symbolem luxusu, teď je v nových autech téměř samozřejmostí.

Podle průzkumu MF DNES mezi prodejci největších značek v Česku je klimatizace zhruba v osmi z deseti nově prodaných vozů.

"Aut bez klimatizace bude za pár let minimum. Je to již standardní výbava stejně jako rádio,“ říká Pavel Tunkl ze Svazu dovozců automobilů.

Na celosvětovém zájmu o klimatizace vydělávají i čeští podnikatelé. V tuzemsku působí už tři velké firmy, které je vyrábějí do aut: liberecké Denso, mnichovohradišťský Behr Czech a Valeo Rakovník. Všechny se postupně rozrůstají, například Valeo loni díky poptávce rozšířilo závod o více než půl hektaru.

Oslovení zástupci automobilek potvrzují, že zájem o klimatizace v posledních letech prudce narostl. Například v nových škodovkách je s výjimkou fabie namontována v průměru ve více než devadesáti pěti procentech.

"U fabií je podíl zhruba na polovině, trend je ale rostoucí,“ uvedl mluvčí Škody Auto Jaroslav Černý. Nárůsty ukazují i ostatní automobilky. Například v roce 2005 byla klimatizace v 38 procentech vozů Opel Corsa, letos to je už dvojnásobek.

Za pět let je nárůst ještě razantnější. V roce 2002 neměly klimatizaci dvě třetiny seatů, letos je podíl aut bez chladicího zařízení necelých šest procent.

Rozšíření klimatizace pomohlo i to, že se stala běžnou součástí základních výbav nebo se častěji objevovala ve speciálních nabídkách. Řadu modelů už bez klimatizace ani nekoupíte, zejména ty ve střední a vyšší třídě.

"Auta se více používají, lidé v nich tráví více času a chtějí větší komfort,“ vysvětluje Tunkl. Díky většímu rozšíření navíc ceny klimatizací klesly.

To, že Češi se v teplých měsících při jízdě nemusí už chladit jen otevřením okna, přináší i potíže. Lékaři varují před nachlazením při příliš velkém rozdílu mezi venkovní a vnitřní teplotou a také před alergiemi.

"Pokud se nemění filtr, je to semeniště alergenů,“ řekl šéf středočeské záchranky Robert Zelenák.Zapnutá klimatizace zvyšuje spotřebu benzinu či nafty, navíc její špatné používání může vést k nachlazení i šíření alergií. 

Každý, kdo se v autě chladí, paradoxně přispívá k tomu, že se v budoucnu bude muset možná chladit ještě více. Zapnutá klimatizace totiž zvyšuje spotřebu a výfukové plyny podle některých studií mohou přispívat ke globálnímu oteplování.

Nedávná studie německého autoklubu ADAC tvrdí, že největší spotřeba vzniká při prudkém chlazení. Udržení stálé teploty si vyžádá od půl do dvou litrů na sto kilometrů. - více čtěte zde

Pro a proti

Klimatizace zvyšuje pohodlí při jízdě, snižuje v teplých měsících riziko únavy.
Jejich výroba u nás zaměstnává tisíce lidí. Používání klimatizace může vést ke zdravotním problémům, například k nachlazení nebo bolestem hlavy. Lékaři doporučují, aby rozdíl mezi venkovní a vnitřní teplotou nebyl více než pět stupňů.

Podle lékařů by se měl také měnit filtr, protože se na něm zachycují alergeny.

Zapnutá klimatizace zvyšuje spotřebu pohonných hmot: při rychlém chlazení vysokých teplot i o čtyři litry na sto kilometrů, při běžné jízdě zhruba kolem jednoho litru. Spory o zapnutí či vypnutí klimatizace v zaměstnání často vedou i ke konfliktům mezi kolegy.

Autor:






Nejčtenější

UAZ 469 Hunter
Hrdina lidové armády slaví 45 let, vyzkoušeli jsme nejnovější verzi

Zatímco americká armáda má své jeepy, sovětský blok v časech studené války spoléhal nejprve na slavný GAZ 69. Na vrcholu Brežněvovy éry přišel nový vojenský...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Nejhorší je dát si dopředu nové zimní pneumatiky a vzadu nechat ojeté
VIDEO: Kdo šetří a kupuje jen dvě nové zimní gumy, měl by je dát dozadu

Doba přezouvání na zimní obutí začíná. Měníte jen dvě pneumatiky? Dejte je na zadní nápravu auta i přesto, že vaše auto má poháněná přední kola.  celý článek

Další z rubriky

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Nejhorší je dát si dopředu nové zimní pneumatiky a vzadu nechat ojeté
VIDEO: Kdo šetří a kupuje jen dvě nové zimní gumy, měl by je dát dozadu

Doba přezouvání na zimní obutí začíná. Měníte jen dvě pneumatiky? Dejte je na zadní nápravu auta i přesto, že vaše auto má poháněná přední kola.  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.