Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie bude se sháněním kobaltu.
Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu | foto: Profimedia.cz

Vzácný materiál, kterým staří Egypťané a Římané barvili keramiku na modro a červeno, totiž vylepšuje vlastnosti li-ion baterií, které používáme nejen v noteboocích a mobilech, ale hlavně v elektromobilech, jejichž masovou výrobu teď chtějí automobilky rozjet. Nutí je k tomu přísnější emisní předpisy, kterým umí dostát jen pokud většinu své nabídky elektrifikují.

GRAF: Globální poptávka po kobaltu podle způsobu využití

V lithium-iontových bateriích dnešních elektromobilů je osm až dvanáct kilogramů kobaltu, ten zvyšuje kapacitu (energetickou hustotu) a stabilitu článků. Do roku 2020 ho má mít 75 procent lithium-iontových baterií. V baterii iPhonu je dnes kromě lithia právě už jen kobalt.

 „Z hlediska celkové poptávky elektrické vozy spotřebovaly v roce 2016 jen zhruba 6,5 procenta rafinovaného kobaltu. V roce 2021 to stoupne na 16,9 procenta,“ míní Edward Spencer, konzultant firmy CRU zaměřující se na obchod s kovy a nerosty.

O sedmadvacátém prvku Mendělejevovy tabulky se začalo nahlas mluvit už na přelomu roku, kdy vyšlo najevo, že se šest velkých hedgeových fondů pustilo do spekulací s kobaltem. Skupina firem (mj. švýcarská Pala Investments a čínská Shanghai Chaos) skoupily během posledních let přibližně 6000 tun kobaltu, který měl hodnotu přibližně 280 milionů dolarů.

GRAF: Předpokládaná globální produkce a poptávka po kobaltu

Důvod? Poptávka po kobaltu vzrostla hlavně na straně dodavatelů čínských automobilek, které začaly nově využívat právě Li-Ion baterie vylepšené o kobalt. Automobilky celého světa dnes sice představují velké plány na elektrifikaci své nabídky, ale raději už nemluví o tom, že zatím moc netuší, kdo a kde jim pro elektromobily vyrobí akumulátory. A vzhledem k tomu, že výrobci baterií dnes v masovém měřítku neumí nabídnout nic lepšího než li-ion baterie, bude třeba hodně lithia (mimo jiné toho z Česka) a taky kobaltu.

Nyní je celosvětová produkce kobaltu zhruba 100 tisíc tun. Analytici očekávají příští rok deficit 885 tun, v roce 2019 se zvýší na 3205 tun a v roce 2020 už bude chybět 5340 tun kobaltu. To vše jen kvůli elektromobilům.

VW shání kobalt na deset let za 50 miliard

Letos v září si možný kobaltový problém uvědomil koncern Volkswagen, který je po aféře dieselgate asi nejvýraznějším propagátorem elektromobility mezi tradičními automobilkami.

Studie elektromobilu Volkswagen I.D. Buzz

Německá skupina chce do roku uvést na trh 80 nových elektrizovaných modelů (elektromobily, hybridy), v každé modelové řadě všech značek - včetně Škody - bude mít do roku 2030 elektrické provedení, bude ho to stát kolem třiceti miliard eur. Volkswagen chce do roku 2025 vyrábět až tři miliony elektromobilů ročně, na to bude potřebovat 24 až 36 tisíc tun kobaltu.

Automobilka se tak koncem léta snažila zajistit dlouhodobé kontrakty s dodavateli nerostu. Volkswagen je vyzval, aby mu předložili návrh na alespoň pěti-, ale raději desetiletý kontrakt na dodávky 80 až 130 tisíc tun kobaltu ročně, který by začal platit od roku 2019. Při současných cenách by ročně Volkswagen zaplatil 1,6 až 2,4 miliardy dolarů, vzhledem k vývoji situace se dá ovšem čekat, že ceny tohoto kovu porostou.

Kdo a kolik potřebuje kobaltu

Celková globální poptávka po kobaltu v roce 2016 činila zhruba 100 tisíc tun. Z toho zhruba polovina byla použita v bateriích pro elektrická auta, mobilní telefony a nářadí a spotřební elektroniku.

Podle odhadů ho v roce 2025 jen výrobci baterií spotřebují 75 tisíc tun; dnes je to 41 tisíc tun.

Od začátku letošního roku vzrostly ceny kobaltu asi o 80 procent, dnes stojí kilo přes šedesát dolarů (asi 1400 korun). Jen pro srovnání: v prosinci 2015 to byla třetina.

Volkswagen neprozradil bližší informace, ale zdroje obeznámené se situací říkají, že by šlo o jeden z největších kontraktů v historii autoprůmyslu, který je dnes z velké části založen na dlouhodobých kontraktech s dodavateli (automobilkám dodávají nejen komponenty, ale často i vývojové práce). „Kobaltový tendr“ Volkswagenu by podle odhadů měl objem asi padesáti miliard eur.

Podle informací Financial Times ovšem jednání skončila neúspěchem. Prý hlavně proto, že Volkswagen chtěl na celou dobu kontraktu zafixovat ceny, které byly navíc ještě pod dnešními. „Jsou arogantní, protože jsou z autoprůmyslu a jsou zvyklí tak jednat,“ okomentoval pro Financial Times jeden z obchodníků s kobaltem.

Tesla, jako nejvýraznější posel elektromobility dneška, před dvěma roky uzavřela smlouvu s těžaři, kteří prozkoumávají naleziště v Nevadě (kde má Tesla obří továrnu na akumulátory) a Mexiku, dodavatele ovšem stále hledá i ona. Ve stejné situaci je také například BMW.

Bude z kobaltu konfliktní kov?

Kobalt se celosvětově těží především (ze 60 %) v drsných podmínkách v politicky problematické Demokratické republice Kongo (dříve Zairu). Kromě problémů s cenou a spekulanty je zde problémem i zneužívání dětí při jeho těžbě. V dolech dobývají rudu rukama a jsou vystaveny jedovatým těžkým kovům.

Těžba kobaltu u jezera mezi městy Lubumbashu a Kolwezi v Demokratické republice...
Těžba kobaltu u jezera mezi městy Lubumbashu a Kolwezi v Demokratické republice...
Těžba kobaltu u jezera mezi městy Lubumbashu a Kolwezi v Demokratické republice...

Těžba kobaltu u jezera mezi městy Lubumbashu a Kolwezi v Demokratické republice Kongo

Jeden z největších výrobců baterií LG Chem proto letos na jaře prohlásil, že kobalt z Konga kupovat nebude. Také vládce Tesly Elon Musk prohlásil, že bude odebírat kobalt jen ze severoamerických zdrojů.

Kobaltoví vládci

Až 98 procent kobaltu se vyrábí jako vedlejší produkt při zpracování mědi a niklu.

Největším obchodníkem a těžařem je švýcarsko-anglická společnost Glencore, která loni vytěžila 28 tisíc tun kobaltu a letos v únoru posílil svoji kontrolu nad doly v Kongu.

Dalšími producenty mědi a kobaltu jsou Eurasian Resources Group, kanadská Sherritt International a čínská společnost China Molybdenum.

Mluví se i o tom, že společně s cínem, wolframem, tantalem a zlatem bude kobalt zařazen na seznam tzv. konfliktních kovů, u nichž musí američtí zpracovatelé dokazovat, že zisk z jejich těžby není určen k financování ozbrojených bojůvek a nedochází k potlačování lidských práv.

Dalšími významnými producenty kobaltu jsou Austrálie, Rusko a Zambie. Rafinerie v těchto zemích již deset let dodávají každý rok stejné množství.

Posledním významným zásobištěm je Čína, která se kobalt z pochopitelných důvodů vyvážet nechystá. Čínský úřad pro státní rezervy, který má na starosti tvorbu zásob komodit v zemi od ropy po vzácné kovy, loni a předloni koupil 5000 tun kobaltu. A pravděpodobně nakupuje do zásoby i letos.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Autovideo týdne: Škoda poodhaluje nový elektromobil. Elroq už ladí výrobu

Škoda poodhaluje vzhled nového elektromobilu jménem Elroq.

VIDEO Škoda Auto představí v pátek 15. března na výroční tiskové konferenci hospodářské výsledky a...

Cena niklu klesá, i když je důležitý pro výrobu baterií do elektroaut

Důl na nikl v ruském Norilsku (24. srpna 2021)

Výroba baterií do elektroaut se neobjede bez nejrůznějších kovů, mezi něž se řadí i nikl. Jeho...

Loni se ve světě poprvé prodalo přes deset milionů elektroaut. V Česku 7 000

ilustrační snímek

VIDEO Ve světě se loni poprvé prodalo více než deset milionů elektromobilů, což znamená meziroční nárůst...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Francie stopla sociální leasing elektroaut pro chudé. Došly peníze na dotace

Minielektromobil Citroën Ami má hmotnost 485 kg, z čehož přibližně 60 kg...

Francouzská vláda tento týden oznámila, že po zbytek letošního roku pozastavuje program dotací pro...

Dodge poodhaluje elektrosvalovce. Charger ovšem bude pálit i benzin

Elektrický Charger bude v základní specifikaci disponovat jediným elektromotor...

VIDEO Když pálit pneumatiky, tak ekologicky. Proto bude kultovní americký svalovec Dodge Charger v...

Italská vláda chce přilákat automobilky, jedná s Teslou i Číňany

Stylový crossover DR F35 je vylepšenou verzí modelu Chery Tiggo 7 Fly.

Italská vláda v rámci snahy o přilákání další automobilky do země jedná s americkým výrobcem...

  • Nejčtenější

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

15. března 2024,  aktualizováno  14:53

Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

První jízda novým superbem. Škoda si dala na rozloučení s benzinem záležet

12. března 2024  8:47

Pokud tedy tímto autem končí éra vozů se spalovacími motory, nemá se Škodovka opravdu za co stydět....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

14. března 2024

Premium Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Škoda patentuje osobní automobil. Chce posadit dítě na nejbezpečnější místo

14. března 2024

Patentový úřad ve středu zveřejnil patentovou přihlášku mladoboleslavské škodovky s neskromným...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Protektorát přinesl jízdu vpravo, která stejně byla v plánu. Už je to 85 let

19. března 2024

Diváci filmů natočených za první republiky si určitě všímají, že v době mezi válkami jezdila auta...

Skandál Fordu stál desítky životů, značka o chybě v konstrukci věděla

19. března 2024

Stačil menší náraz zezadu, ulomilo se hrdlo palivové nádrže a došlo ke vznícení vytékajícího...

KOMENTÁŘ: Pravda o normě EURO 7. Vondra dosáhl jen Pyrrhova vítězství

18. března 2024

Premium Tak prý nám Alexandr Vondra zachránil automobilový průmysl. Heuréka! A jaká je realita? Vondra jen...

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Dětský šampon, který neštípe v očích: Přečtěte si!
Dětský šampon, který neštípe v očích: Přečtěte si!

40 uživatelů eMimina se pustilo do testování jemného šamponu KIND od značky Mádara, který je vhodný pro miminka už od prvních dnů. Jak si šampon...

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Konec nadvlády programátorů. Pozic ubývá, na jednu se hlásí stále víc lidí

Premium Ochota firem splnit uchazečům skoro jakýkoli požadavek a velmi nízká konkurence. Tak by se ještě nedávno dala definovat...