Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie bude se sháněním kobaltu.
Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu | foto: Profimedia.cz

Vzácný materiál, kterým staří Egypťané a Římané barvili keramiku na modro a červeno, totiž vylepšuje vlastnosti li-ion baterií, které používáme nejen v noteboocích a mobilech, ale hlavně v elektromobilech, jejichž masovou výrobu teď chtějí automobilky rozjet. Nutí je k tomu přísnější emisní předpisy, kterým umí dostát jen pokud většinu své nabídky elektrifikují.

GRAF: Globální poptávka po kobaltu podle způsobu využití

V lithium-iontových bateriích dnešních elektromobilů je osm až dvanáct kilogramů kobaltu, ten zvyšuje kapacitu (energetickou hustotu) a stabilitu článků. Do roku 2020 ho má mít 75 procent lithium-iontových baterií. V baterii iPhonu je dnes kromě lithia právě už jen kobalt.

 „Z hlediska celkové poptávky elektrické vozy spotřebovaly v roce 2016 jen zhruba 6,5 procenta rafinovaného kobaltu. V roce 2021 to stoupne na 16,9 procenta,“ míní Edward Spencer, konzultant firmy CRU zaměřující se na obchod s kovy a nerosty.

O sedmadvacátém prvku Mendělejevovy tabulky se začalo nahlas mluvit už na přelomu roku, kdy vyšlo najevo, že se šest velkých hedgeových fondů pustilo do spekulací s kobaltem. Skupina firem (mj. švýcarská Pala Investments a čínská Shanghai Chaos) skoupily během posledních let přibližně 6000 tun kobaltu, který měl hodnotu přibližně 280 milionů dolarů.

GRAF: Předpokládaná globální produkce a poptávka po kobaltu

Důvod? Poptávka po kobaltu vzrostla hlavně na straně dodavatelů čínských automobilek, které začaly nově využívat právě Li-Ion baterie vylepšené o kobalt. Automobilky celého světa dnes sice představují velké plány na elektrifikaci své nabídky, ale raději už nemluví o tom, že zatím moc netuší, kdo a kde jim pro elektromobily vyrobí akumulátory. A vzhledem k tomu, že výrobci baterií dnes v masovém měřítku neumí nabídnout nic lepšího než li-ion baterie, bude třeba hodně lithia (mimo jiné toho z Česka) a taky kobaltu.

Nyní je celosvětová produkce kobaltu zhruba 100 tisíc tun. Analytici očekávají příští rok deficit 885 tun, v roce 2019 se zvýší na 3205 tun a v roce 2020 už bude chybět 5340 tun kobaltu. To vše jen kvůli elektromobilům.

VW shání kobalt na deset let za 50 miliard

Letos v září si možný kobaltový problém uvědomil koncern Volkswagen, který je po aféře dieselgate asi nejvýraznějším propagátorem elektromobility mezi tradičními automobilkami.

Studie elektromobilu Volkswagen I.D. Buzz

Německá skupina chce do roku uvést na trh 80 nových elektrizovaných modelů (elektromobily, hybridy), v každé modelové řadě všech značek - včetně Škody - bude mít do roku 2030 elektrické provedení, bude ho to stát kolem třiceti miliard eur. Volkswagen chce do roku 2025 vyrábět až tři miliony elektromobilů ročně, na to bude potřebovat 24 až 36 tisíc tun kobaltu.

Automobilka se tak koncem léta snažila zajistit dlouhodobé kontrakty s dodavateli nerostu. Volkswagen je vyzval, aby mu předložili návrh na alespoň pěti-, ale raději desetiletý kontrakt na dodávky 80 až 130 tisíc tun kobaltu ročně, který by začal platit od roku 2019. Při současných cenách by ročně Volkswagen zaplatil 1,6 až 2,4 miliardy dolarů, vzhledem k vývoji situace se dá ovšem čekat, že ceny tohoto kovu porostou.

Kdo a kolik potřebuje kobaltu

Celková globální poptávka po kobaltu v roce 2016 činila zhruba 100 tisíc tun. Z toho zhruba polovina byla použita v bateriích pro elektrická auta, mobilní telefony a nářadí a spotřební elektroniku.

Podle odhadů ho v roce 2025 jen výrobci baterií spotřebují 75 tisíc tun; dnes je to 41 tisíc tun.

Od začátku letošního roku vzrostly ceny kobaltu asi o 80 procent, dnes stojí kilo přes šedesát dolarů (asi 1400 korun). Jen pro srovnání: v prosinci 2015 to byla třetina.

Volkswagen neprozradil bližší informace, ale zdroje obeznámené se situací říkají, že by šlo o jeden z největších kontraktů v historii autoprůmyslu, který je dnes z velké části založen na dlouhodobých kontraktech s dodavateli (automobilkám dodávají nejen komponenty, ale často i vývojové práce). „Kobaltový tendr“ Volkswagenu by podle odhadů měl objem asi padesáti miliard eur.

Podle informací Financial Times ovšem jednání skončila neúspěchem. Prý hlavně proto, že Volkswagen chtěl na celou dobu kontraktu zafixovat ceny, které byly navíc ještě pod dnešními. „Jsou arogantní, protože jsou z autoprůmyslu a jsou zvyklí tak jednat,“ okomentoval pro Financial Times jeden z obchodníků s kobaltem.

Tesla, jako nejvýraznější posel elektromobility dneška, před dvěma roky uzavřela smlouvu s těžaři, kteří prozkoumávají naleziště v Nevadě (kde má Tesla obří továrnu na akumulátory) a Mexiku, dodavatele ovšem stále hledá i ona. Ve stejné situaci je také například BMW.

Bude z kobaltu konfliktní kov?

Kobalt se celosvětově těží především (ze 60 %) v drsných podmínkách v politicky problematické Demokratické republice Kongo (dříve Zairu). Kromě problémů s cenou a spekulanty je zde problémem i zneužívání dětí při jeho těžbě. V dolech dobývají rudu rukama a jsou vystaveny jedovatým těžkým kovům.

Těžba kobaltu u jezera mezi městy Lubumbashu a Kolwezi v Demokratické republice...
Těžba kobaltu u jezera mezi městy Lubumbashu a Kolwezi v Demokratické republice...
Těžba kobaltu u jezera mezi městy Lubumbashu a Kolwezi v Demokratické republice...

Těžba kobaltu u jezera mezi městy Lubumbashu a Kolwezi v Demokratické republice Kongo

Jeden z největších výrobců baterií LG Chem proto letos na jaře prohlásil, že kobalt z Konga kupovat nebude. Také vládce Tesly Elon Musk prohlásil, že bude odebírat kobalt jen ze severoamerických zdrojů.

Kobaltoví vládci

Až 98 procent kobaltu se vyrábí jako vedlejší produkt při zpracování mědi a niklu.

Největším obchodníkem a těžařem je švýcarsko-anglická společnost Glencore, která loni vytěžila 28 tisíc tun kobaltu a letos v únoru posílil svoji kontrolu nad doly v Kongu.

Dalšími producenty mědi a kobaltu jsou Eurasian Resources Group, kanadská Sherritt International a čínská společnost China Molybdenum.

Mluví se i o tom, že společně s cínem, wolframem, tantalem a zlatem bude kobalt zařazen na seznam tzv. konfliktních kovů, u nichž musí američtí zpracovatelé dokazovat, že zisk z jejich těžby není určen k financování ozbrojených bojůvek a nedochází k potlačování lidských práv.

Dalšími významnými producenty kobaltu jsou Austrálie, Rusko a Zambie. Rafinerie v těchto zemích již deset let dodávají každý rok stejné množství.

Posledním významným zásobištěm je Čína, která se kobalt z pochopitelných důvodů vyvážet nechystá. Čínský úřad pro státní rezervy, který má na starosti tvorbu zásob komodit v zemi od ropy po vzácné kovy, loni a předloni koupil 5000 tun kobaltu. A pravděpodobně nakupuje do zásoby i letos.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Autovideo týdne: Škoda poodhaluje nový elektromobil. Elroq už ladí výrobu

Škoda poodhaluje vzhled nového elektromobilu jménem Elroq.

VIDEO Škoda Auto představí v pátek 15. března na výroční tiskové konferenci hospodářské výsledky a...

Cena niklu klesá, i když je důležitý pro výrobu baterií do elektroaut

Důl na nikl v ruském Norilsku (24. srpna 2021)

Výroba baterií do elektroaut se neobjede bez nejrůznějších kovů, mezi něž se řadí i nikl. Jeho...

Loni se ve světě poprvé prodalo přes deset milionů elektroaut. V Česku 7 000

ilustrační snímek

VIDEO Ve světě se loni poprvé prodalo více než deset milionů elektromobilů, což znamená meziroční nárůst...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Francie stopla sociální leasing elektroaut pro chudé. Došly peníze na dotace

Minielektromobil Citroën Ami má hmotnost 485 kg, z čehož přibližně 60 kg...

Francouzská vláda tento týden oznámila, že po zbytek letošního roku pozastavuje program dotací pro...

Dodge poodhaluje elektrosvalovce. Charger ovšem bude pálit i benzin

Elektrický Charger bude v základní specifikaci disponovat jediným elektromotor...

VIDEO Když pálit pneumatiky, tak ekologicky. Proto bude kultovní americký svalovec Dodge Charger v...

Italská vláda chce přilákat automobilky, jedná s Teslou i Číňany

Stylový crossover DR F35 je vylepšenou verzí modelu Chery Tiggo 7 Fly.

Italská vláda v rámci snahy o přilákání další automobilky do země jedná s americkým výrobcem...

  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...