Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Koenigsegg Agera vyzve nejrychlejší auta na světě, bude mít 910 koní

aktualizováno 
Švédský výrobce superaut Koenigsegg připravuje svůj nový model. Koncepčně vychází ze současného CCX, který je jako jeden z mála vozů schopen se svou rychlostí vyrovnat či přiblížit Bugatti Veyron.

Koenigsegg Agera | foto: Koenigsegg

Koenigsegg Agera rozvíjí patnáct let starý koncept supersportovních střel švédského původu a posouvá jej zase o něco dále. Futuristický supersport dostal o něco elegantnější tvary, ty hlavní změny se ale odehrávají pod karoserií.

Nový bude motor i převodovka. Ta místo šesti dostane sedm stupňů, motor pak bude mít přeplňování dvěma turbodmychadly namísto kompresorů. Oficiální specifikace zatím uvádí, že osmiválec bude mít stávající objem 4,7 litru. Zákulisní informace ale hovoří o zvýšení objemu na rovných 5 litrů a turbodmychadla oproti prototypu dostanou variabilní geometrii lopatek.

Koenigsegg Agera

Proto zatím očekávaný výkon a točivý moment Agery, 910 koní a 1 100 Nm, nemusí být vůbec finální. Jako předběžnou také bereme informaci, že motor plní normu Euro IV. To by totiž znamenalo, že se po uvedení na trh agera nebude moci prodávat v zemích Evropské unie. V nich se totiž od roku 2011 budou moci prodávat pouze auta plnící normu Euro V. Je ale možné, že to Koenigsegg netrápí, o klientelu v jiných částech světa (USA, Blízký východ, Asie) nebude mít nouzi.

Bohatí evropští milovníci superrychlých vozů by tak ale přišli o šanci jezdit s jedním z nejrychlejších a nejdynamičtějších vozů dneška. Podle předběžných údajů by měla agera jezdit přes 390 km/h, vzhledem k výkonům předchozích modelů se ale dá očekávat, že poměrně bez problémů překročí magickou čtyřstovku. Na stovku má zrychlovat za 3,1 sekundy, dvoustovka je dílem pouhých 8,9 sekundy. Rozjezd na dvoustovku a opětovné úplné zastavení pak zabere jen 13,7 sekundy.

Koenigsegg Agera

K dosažení takových výkonů nestačí jen hrubá síla motoru. Agera musí být také lehká a má přísnou aerodynamiku. Třeba šasi auta váží pouhých 72 kg a to jsou v něm rovnou integrovány dvě palivové nádrže. Šasi je vyrobeno z hliníku a uhlíkových kompozitů, vpředu je chrom-molybdenový rám s integrovanými deformačními zónami. Vzadu je pak součástí rámu i motor s převodovkou. Ten už je podstatně těžší než samotné díly podvozku, váží 173 kilogramů. Torzní tuhost monokoku vozu je 58 000 Nm na stupeň. Celkově váží Agera 1 290 kilogramů.

Agera je dlouhá 4293 mm, je to však hodně široká placka. Výška je pouhých 1 120 mm, šířka pak obřích 1 996 mm. Celková čelní plocha je 1,885 m2 a součinitel koeficientu odporu vzduchu Cd má hodnotu 0,35. Při dané šířce možná překvapí relativně slušná manévrovatelnost. Průměr otáčení je 11 metrů. Řízení má 2,7 otáčky od dorazu k dorazu.

Koenigsegg Agera

Řada z výše zmíněných hodnot nepatří na absolutní špičku současné produkce. Jenže Koenigseggu se opět podařil výjimečný mix a agera tak bude patřit k absolutní špičce supersportů. Oproti starším modelům nabídne mimochodem daleko komfortnější, modernější a lépe vybavený interiér. Sám šéf automobilky přiznává, že se Agerou připravuje na příchod nové konkurence. Na mysli má nástupce Ferrari Enzo nebo nové hybridní Porsche 918 GT. Jim bude Agera jistě důstojným soupeřem, byť jí nepomáhá sláva značky. Christian Koenigsegg se jednoduše soustředí na to, aby vyrobil jeden z nejlepších supersportů na planetě. Možná i proto před nedávnem nekoupil v problémech se zmítající Saab. Mimochodem, Agera znamená ve švédštině "konat".







Nejčtenější

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Další z rubriky

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.