Nejrychlejší hypersport v Ženevě jede čtyři sta a má výkon 1,1 MW

aktualizováno  9:25
Ženeva (od zpravodaje iDNES.cz) - Výkon vozu se postaru udává v koňských silách, aktuálně správně v kilowattech (1 kW = 1,36 k). Ale švédský stavitel hypersportů Christian Erland Harald von Koenigsegg je počítá v megawattech. Jeho nejnovější kreace se jmenuje Regera a má výkon 1,1 MW, tedy 1 496 koní. Z nuly na 400 km/h je za 20 sekund.

I další míry do poslední chvíle utajené ženevské premiéry jsou impozantní. Dynamické zrychlení ze 150 na 250 km/h zvládne za 3,2 sekundy, kdy je třeba si uvědomit, že ve stopadesátce musí auto překonávat mnohem výraznější aerodynamický odpor než při startu z nuly (aerodynamický odpor roste s rychlostí kvadraticky).

Koenigsegg Regera

Regera přidává k přeplňovanému osmiválci tři elektromotory. Svatá trojice, jak se hybridizovaným supersportům LaFerrari, McLaren P1 a Porsche 918 Spyder, říká a které jsou dnes nejobdivovanějšími auty, musí blednout závistí. Však také slovo regera znamená ve švédštině panování, nadvláda.

Fotogalerie

Regera je bezpochyby tím nejsilnějším vozem, který mezi 900 auty na ženevském výstavišti Palexpo najdeme. Vzniknout jich má jen osmdesát (auto má regulérní silniční homologaci). A patří také k nejparádnějším po stránce vzhledu. Nezaměnitelná je hlavně střecha a klenuté čelní sklo připomínající integrální helmu. Střecha se dá sundat a schovat pod kapotu.

Regera je sestra Agery, z modelu s konvenčním pohonem si vypůjčila pětilitrový dvakrát přeplňovaný osmiválec. Motor s výkonem 1 100 koní má při 4 100 ot/min 1 280 Nm točivého momentu. V rozmezí 2 700 - 6 170 ot./min je dostupných alespoň 1 000 Nm, omezovač zasahuje v 8 250 otáčkách.

K němu je přímo na klikovou hřídel připojen první elektromotor s maximem kroutícího momentu 300 Nm a výkonem 160 kW, který mimo jiné obstarává startování benziňáku a funguje i jako motorová brzda, s jejíž pomocí se také dobíjejí baterie. Další dva elektromotory (oba po 260 Nm/180 kW) pak obsluhují každé ze zadních poháněných kol. Dohromady dávají elektromotory 820 Nm a 520 kW.  Regera nemá klasickou převodovku, vystačí s a hydraulicky ovládanou spojkou a synchronizací elektromotorů.

Koenigsegg Regera

Vodou chlazené akumulátory (LiFePO4) s kapacitou 9 kWh zabírají 67 litrů místa ve středovém tunelu karbonového šasi a váží slušných 115 kilogramů. Nabíjejí se zásuvkou, schovanou za registrační značkou. Jen na elektřinu ujede Regera 35 kilometrů.

Celkový výkon toho švédského monstra je 1 496 koní (1 100 kW = 1,1 MW), na zadní micheliny rozměru 345/30 20" putuje až 2 000 Nm. Přední pneumatiky mají rozměr 275/35 17".

Suchá hmotnost 456 centimetrů dlouhého auta je včetně více než metrákových baterií 1 420 kg. Karbonové šasi a karoserie doplněná o kevlarové prvky z toho váží  ovšem jen 75 kg. Šířka je 205 cm, výška 111 cm a rozvor je 2 662 mm.

Do nádrže se vejde 82 litrů paliva a zavazadlový prostor je 150litrový.

Koenigsegg Regera

Motor vážící 189 kilogramů je uchycen na aktivních hydraulických závěsech. Osmiválec osazený dvěma turby má suchou vanu, karbonové svody a speciální titanový výfuk, který dodává Akrapovič.

Aby stavitelé auto při takových rychlostech vůbec udrželi na podložce, má adaptivní podvozek (nastavitelný v rozmezí 85 - 105 mm) a aktivní aerodnyamiku (nastavitelné, plně sklopné křídlo a aktivní průduchy). Při 250 km/h tlačí auto k silnici 450 kilogramů. O zpomalení se starají keramické brzdy, ráfky kol jsou karbonové s centrální maticí.

Cena je tajná, ale mluví se o dvou milionech eur. K autu zákazník dostane i speciální krycí plachtu.

Autor:

Nejčtenější

Škoda Scala v plné parádě. Nástupce Rapidu přiveze nejmodernější techniku

Škoda Scala

Nová, výraznější a líbivější škodovka se na silnicích začne objevovat v květnu příštího roku. Hatchback v nabídce...

Volkswagen ohlásil konec spalovacích motorů, elektrověk začíná

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Německá automobilka Volkswagen ohlásila konec spalovacích motorů. Poslední vozy s touto technologií vyvine v roce 2026...

Nová mazda má revoluční motor, i s turbem je nečekaně jednoduchý

Mazda 3

Nová generace Mazdy 3 bude mít motor, který kombinuje zážehový a vznětový princip. Jak to celé funguje, jsme zjišťovali...

Svéráz ruského motorismu v praxi: terénní dodávka z doby kamenné slaví

UAZ 2206 "Buchanka“

Už 60 let sjíždí z výrobních linek Uljanovského automobilového závodu populární minibus se současným kódovým označením...

Radikální krok Hondy: místo dieselu tichý hybrid bez převodovky

Honda CR-V Hybrid

Honda na současný vývoj, kdy naftová auta upadají v nemilost, reaguje radikálně. V nové generaci oblíbeného modelu CR-V...

Další z rubriky

Autofotka týdne: nový Bentley Continental GT Convertible v detailech

Automobilka Bentley představila v Mnichově nový Continental GT Convertible

Britská automobilka Bentley ukázala v mnichovské TonHalle novou generaci modelu Continental GT Convertible. Jako jediná...

Před 130 lety nafoukl Dunlop první pneumatiku

Továrna na první pneumatiky Dunlop z roku 1908

Některé součásti automobilu bereme jako samozřejmost. Třeba pneumatiky, jimž věnujeme pozornost dvakrát ročně při...

Dálniční známky pro rok 2019 už platí. Roční jsou modré

Dálniční kupony pro rok 2019

Dálniční známky pro rok 2019 jsou již v prodeji - platí od prvního prosince 2018 do konce ledna 2020. Využijete je tedy...

Najdete na iDNES.cz