Kojetině už lze přikoupit záruku

Záruka na naprosto anonymní ojetý automobil, který stojí v tuctovém autobazaru? Ač se to motoristovi, který koupil - a zvlášť když špatně koupil starší vůz, zdá takřka fantastické,je to fakt. Do Česka už přišla britská firma Carlife a jako první v zemi spolu s pojišťovnou Kooperativa zavedla od začátku května Auto Check - program pojištění mechanických poruch jetých automobilů. "Pojistit lze vozy téměř všech běžných značek a modelů do stáří dvanácti let, které nemají v okamžiku prodeje najeto více než 175 tisíc kilometrů. Nejširší služby jsou samozřejmě pro mladší auta do stáří čtyř roků a 60 tisíc kilometrů na kontě," informuje Jonathan Sterling, jednatel programu Auto Check.

Podobné pojištění mechanických poruch starších vozů je v motoristicky vyspělém světě běžné,a v některých zemích při prodeji ojetin v oficiálních autobazarech dokonce povinné. "V zahraničí je v této oblasti silná konkurence. Něco takového, co už zdejší motoristé poznali z povinného ručení. Pravděpodobně se tedy i v Česku brzy konkurentů dočkáme," pokračuje Jonathan Sterling,který v pojištění mechanických poruch ojetin dlouho působil v Austrálii.

Nabídka je slibná

Pojištění mechanických poruch starších vozů lze sjednat jak plyne z informací programu Auto Check - na půl roku za 4400 nebo na rok za 8800 korun. "Pojistná smlouva zaniká buď posledním měsícem pojistného období, nebo v okamžiku, kdy automobil dosáhne dojednanou mez kilometrů. To podle toho, co nastane dřív," vysvětluje Jonathan Sterling. Pojištění přitom zahrnuje od motoru, spojky a převodovky přes kloubový hřídel, diferenciál a hnací soustavu včetně jednotky pohonu předních kol až po chladicí a palivový systém, skříně a elektrické součásti automobilu včetně alternátoru, startéru, rozdělovače a podobně. "Program Auto Check hradí každou opravu do výše pětadvaceti tisíc korun. Počet pojistných událostí - oprav - je neomezený, nesmí překročit jen výši kupní ceny vozu," doplňuje Sterling. A z výhod připomíná, že v pojištění je kromě jiného dokonce i odtah do nejbližší opravny nebo do motoristova bydliště v ceně do 1000 korun. V seznamu jsou také závady, které pojištění nekryje. Jedním z příkladů je porucha klimatizace. Je důležité,aby se motorista před uzavřením smlouvy důkladně seznámil s podrobnostmi.

Zatím na účet zákazníků

Lidé ze společnosti Carlife by považovali za ideální, kdyby smluvní autobazary prodávaly především pojištěné ojetiny, pro které by pojištění Auto Check platily ze svých marží. Jinými slovy - zákazník by automobil s garancí koupil za cenu zhruba stejnou jako jinde bez pojištění. Obchodníci se však dosud hromadnému pojišťování bez účasti zákazníka brání. "Zatím program Auto Check nabízíme jen kupcům, kteří o to výslovně stojí," říká Tomáš Jínek, spolumajitel jednoho z největších tuzemských autobazarů, pražského Auto ESA. "Marže máme minimální, často jen dvouprocentní a maximálně desetiprocentní, a jen obchodníci s ojetinami vědí, jak mnohým zákazníkům dnes záleží na každé tisícikoruně. Auto Check je pro nás zatím služba zajímavá hlavně pro dražší ojetiny." Největší tuzemský bazar AAA Auto Praha se nabídkou zabývá. "Hledáme chybičky, promýšlíme detaily a zjišťujeme, do jaké míry by byl o Auto Check mezi našimi zákazníky zájem," sděluje majitel Anthony Denny a doplňuje,že Auto Check není jediná služba, která v pražském AAA Auto padá v úvahu. "Uvažujeme také o autoservisu výhradně pro naše zákazníky. Byl by pro čtyřicet až padesát automobilů denně," upřesňuje Anthony Denny.

Záruky chce Evropa

"Program Auto Check nabízí v tuzemsku zatím 126 z celkových zhruba dvou tisícovek autobazarů, ale nových partnerů stále přibývá," sděluje Jonathan Sterling. Doplňuje,že chce-li zákazník pojistit ojetinu kupovanou v bazaru, který službu zatím neposkytuje, může se obrátit do pražského centra firmy. Carlife má podobnou službu i pro dealery nových vozidel. "Ti tak mohou svým zákazníkům prodloužit záruku z roku na dva či tři a dát vlastně totéž co prodejci japonských aut: tříletou záruku. Jako první v Česku nabídku přijal tuzemský zástupce Fiatu. "Dealeři v celé zemi novou službu nabízejí zákazníkům, pokud o ni za příplatek mají zájem," potvrdil Michal Jindra, technický zástupce Fiatu ČR v Praze. Peter Kolník, ředitel pražské společnosti Mobil Data, která se zabývá sběrem cen a informací o motorových vozidlech a v Česku výhradně zastupuje švýcarskou firmu Eurotax, očekává, že o novou službu bude zájem hlavně mezi kupci dražších a kvalitních jetých automobilů. "A ti, kteří pořizují levnější auta a o pojištění mechanických poruch by se měli zajímat v první řadě,budou podle mého názoru alespoň zpočátku riskovat. Raději koupí o pár tisíc korun levněji," míní Peter Kolník. "Ale ať už se moje prognózy naplní, či nikoliv, je skutečností, že se vstupem země do Evropské unie budeme muset i v obchodě s ojetinami přistoupit na její pravidla, podle nichž na každé starší auto prodané u oficiálního obchodníka bude povinná roční záruka," doplňuje.

Přesvědčí až čas

Petr Svoboda, plzeňský obchodník s novými i jetými automobily Nissan, je dlouholetý zastánce záruk na ojetiny v nabídce značkových dealerů. Program Auto Check však v jeho začátcích hodnotí zdrženlivě: "Až mi pár důvěryhodných a zkušených motoristů po čase - nikoliv v prvních týdnech akce - potvrdí, že byli spokojeni, tak záležitost začnu brát vážně. Zatím je pro mě spolehlivější záruka značkového prodejce, který ojetinu dokonale zná a ví, co může kupci nabídnout," soudí Petr Svoboda. Několik desetiletí se profesionálně věnuje automobilům a z praxe ví, že u ojetiny je minimálně padesátiprocentní pravděpodobnost, že se porouchá. "Práce pojišťoven je založena na daleko menším podílu rizika," tvrdí Petr Svoboda. Rovněž je pravděpodobné, že novou pojišťovací službu začnou dříve či později zneužívat podvodníci. To se může projevit v hospodaření pojistitele, který pak začne hledat cesty,jak ušetřit. Proto by měl každý kupec pojišťované ojetiny předem a důkladně prostudovat, co mu služba skutečně garantuje. Pravda, ze zákona sice existuje i na jetá motorová vozidla půlroční záruka, ovšem podmínky jejího uplatnění jsou v praxi komplikované a zdlouhavé. Počítají s účastí soudních znalců, soudů, s dlouhodobým odstavením reklamovaného vozidla, s možností nejrůznějších průtahů, což věc mění v záležitost mnohdy bezzubou... Přes všechny pochybnosti se proto odborníci shodují, že nová pojišťovací služba může přispět ke klidu novopečených majitelů ojetin.


Autor:
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč
2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč

Zúčastněte se volby jména roku 2024 a správně odpovězte na soutěžní otázku.

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...