Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kolem vypálených vesnic v Chorvatsku mohou být miny, varuje mluvčí tamního autoklubu

aktualizováno 
Motoristy, kteří na dovolenou pojedou po vnitrozemských silnicích Chorvatské republiky, mluvčí tamního autoklubu Miljenko Pajalič varuje: "Od války ještě není tak dlouho, aby se vnitrozemí zcela zbavilo min. Proto by se turisté neměli pouštět na vycházky do okolí vypálených vesnic. Miny hrozí víc na polích než u zdevastovaných domů."

Co nového letos čeká na chorvatských silnicích řidiče z České republiky?

Největším problémem je drahý benzin. Začátkem června stouply v Chorvatsku ceny pohonných hmot o třicet procent. (U většiny čerpadel nyní prodávají Natural 95 za 6,48 kun, což je 30,50 Kč, nafta stojí 5,07 kun, tedy 23,80 Kč - pozn. red.)

Porostou ceny paliv i v létě?

Nevím. Největší chorvatský prodejce, firma INA, má problémy, protože třicetiprocentní zdražení si vynutil stát zvýšením daně. Také ropa se zdražila. Hosté by měli vědět, že ceny paliv jsou u téměř všech čerpadel v Chorvatsku stejné.

Lze tankovat plyn?

V celém Chorvatsku je osm čerpadel, všechny u státní společnosti INA. V zemi se zájem o úpravy aut na plynový pohon teprve probouzí a mnozí řidiči tankují propan-butan dost nebezpečně, na vlastní pěst.

Kolik peněz si má řidič připravit na pomoc žlutých andělů, když se mu v Chorvatsku porouchá auto?

Taková služba je drahá. Například pětadvacet kilometrů s odtahovou službou přijde přibližně na tři sta kun (téměř patnáct set korun - pozn. red.). Pak se o auto postarají servisy, mezi nimiž poslední dobou přibývá hodně značkových firem.

V celém Chorvatsku se často dají vidět policejní kontroly...

Stále ještě to nejsou policejní kontroly v pravém slova smyslu. Hlídky především sledují rychlost aut a regulují dopravu. Když v turistické sezoně zhoustne provoz, tak zastavují kamiony a nechávají projíždět osobní vozy. Největší problémy s dopravou jsou v Karlovaci, kde se tvoří i pětikilometrové kolony.

Chorvatští řidiči příliš nerespektují dopravní předpisy. Jezdí rychle, předjíždějí přes plnou čáru.

Pravda, chorvatským řidičům často disciplína chybí, ale nemyslím, že jsou jiní než jejich kolegové v Německu, Belgii či dalších zemích. Snad pomůže nový bodový systém, který v zemi platí. Když řidič nasbírá sedm trestných bodů, nemůže řídit. Za vysokou rychlost jsou tři body a šofér přichází o řidičský průkaz až na dva roky.

Ale značení povolených rychlostí je někdy nejasné a občas není zřejmé, jakou rychlostí lze jet.

Odhaduji, že deset procent značek k omezení rychlosti má nedostatky.

U Zadaru je denně na osm hodin uzavřená turisty frekventovaná přímořská cesta. Jak dlouho uzavírka potrvá? A kdy bude hotový most u Dubrovníku, který v těch místech značně urychlí dopravu?

Odborníci čistí okolí Zadaru od min, ale začátkem července by cesta měla být zase v plném provozu. Po turistické sezoně začnou podobné práce mezi Karlovacem a Plitvicemi. U Dubrovníku se protáhne stavba mostu, protože město nyní má jiné výdaje.

Je nebezpečné zastavovat ve vesnicích zpustošených válkou?

Riziko trvá na polích, kde mohou být miny. U vypálených domů je snad bezpečno.

Mnoho řidičů z České republiky pojede do Chorvatska škodovkou. Mají zloději o tuto značku zájem?

Nejohroženější jsou drahá auta - mercedesy, audi nebo BMW. Mezi zloději jsou populární i Volkswageny Golf a také škodovky.

Kdy je v sezoně nejvýhodnější přejíždět chorvatské hranice?

V červenci a srpnu bude provoz nejhustější. Je dobré přijet na hraniční přechod ráno, kdy kolony bývají nejkratší.

Autor:




Nejčtenější

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Další z rubriky

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.