Kolem vypálených vesnic v Chorvatsku mohou být miny, varuje mluvčí tamního autoklubu

Motoristy, kteří na dovolenou pojedou po vnitrozemských silnicích Chorvatské republiky, mluvčí tamního autoklubu Miljenko Pajalič varuje: "Od války ještě není tak dlouho, aby se vnitrozemí zcela zbavilo min. Proto by se turisté neměli pouštět na vycházky do okolí vypálených vesnic. Miny hrozí víc na polích než u zdevastovaných domů."

Co nového letos čeká na chorvatských silnicích řidiče z České republiky?

Největším problémem je drahý benzin. Začátkem června stouply v Chorvatsku ceny pohonných hmot o třicet procent. (U většiny čerpadel nyní prodávají Natural 95 za 6,48 kun, což je 30,50 Kč, nafta stojí 5,07 kun, tedy 23,80 Kč - pozn. red.)

Porostou ceny paliv i v létě?

Nevím. Největší chorvatský prodejce, firma INA, má problémy, protože třicetiprocentní zdražení si vynutil stát zvýšením daně. Také ropa se zdražila. Hosté by měli vědět, že ceny paliv jsou u téměř všech čerpadel v Chorvatsku stejné.

Lze tankovat plyn?

V celém Chorvatsku je osm čerpadel, všechny u státní společnosti INA. V zemi se zájem o úpravy aut na plynový pohon teprve probouzí a mnozí řidiči tankují propan-butan dost nebezpečně, na vlastní pěst.

Kolik peněz si má řidič připravit na pomoc žlutých andělů, když se mu v Chorvatsku porouchá auto?

Taková služba je drahá. Například pětadvacet kilometrů s odtahovou službou přijde přibližně na tři sta kun (téměř patnáct set korun - pozn. red.). Pak se o auto postarají servisy, mezi nimiž poslední dobou přibývá hodně značkových firem.

V celém Chorvatsku se často dají vidět policejní kontroly...

Stále ještě to nejsou policejní kontroly v pravém slova smyslu. Hlídky především sledují rychlost aut a regulují dopravu. Když v turistické sezoně zhoustne provoz, tak zastavují kamiony a nechávají projíždět osobní vozy. Největší problémy s dopravou jsou v Karlovaci, kde se tvoří i pětikilometrové kolony.

Chorvatští řidiči příliš nerespektují dopravní předpisy. Jezdí rychle, předjíždějí přes plnou čáru.

Pravda, chorvatským řidičům často disciplína chybí, ale nemyslím, že jsou jiní než jejich kolegové v Německu, Belgii či dalších zemích. Snad pomůže nový bodový systém, který v zemi platí. Když řidič nasbírá sedm trestných bodů, nemůže řídit. Za vysokou rychlost jsou tři body a šofér přichází o řidičský průkaz až na dva roky.

Ale značení povolených rychlostí je někdy nejasné a občas není zřejmé, jakou rychlostí lze jet.

Odhaduji, že deset procent značek k omezení rychlosti má nedostatky.

U Zadaru je denně na osm hodin uzavřená turisty frekventovaná přímořská cesta. Jak dlouho uzavírka potrvá? A kdy bude hotový most u Dubrovníku, který v těch místech značně urychlí dopravu?

Odborníci čistí okolí Zadaru od min, ale začátkem července by cesta měla být zase v plném provozu. Po turistické sezoně začnou podobné práce mezi Karlovacem a Plitvicemi. U Dubrovníku se protáhne stavba mostu, protože město nyní má jiné výdaje.

Je nebezpečné zastavovat ve vesnicích zpustošených válkou?

Riziko trvá na polích, kde mohou být miny. U vypálených domů je snad bezpečno.

Mnoho řidičů z České republiky pojede do Chorvatska škodovkou. Mají zloději o tuto značku zájem?

Nejohroženější jsou drahá auta - mercedesy, audi nebo BMW. Mezi zloději jsou populární i Volkswageny Golf a také škodovky.

Kdy je v sezoně nejvýhodnější přejíždět chorvatské hranice?

V červenci a srpnu bude provoz nejhustější. Je dobré přijet na hraniční přechod ráno, kdy kolony bývají nejkratší.