Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kolik bezpečnosti mají automobily za 300 000?

  8:42aktualizováno  8:42
Průměrná rodina žádá průměrné auto - ale s maximální bezpečností. Při nákupu se většina otců od rodin zmůže na spočítání airbagů. Jenže jde také o deformační zóny, aktivní opěrky hlav, sklápěcí pedály a další důležité detaily, které zachraňují životy a zdraví.

"Nejhorší zkušenosti jsme měli snad s favoritem," říká bez obalu ředitel jihlavské záchranné služby Jan Sedlák. Jeho lidé jezdí denně k nehodám na dálnici mezi Brnem a Prahou a často jsou voláni ke zraněným uvězněným v autech, která se srazila ve vysokých rychlostech. "Teď se všichni zaklínají airbagem. Samozřejmě že je to moc užitečná věc, ale stejně důležité je, aby se autu dovnitř nevylamovaly střední sloupky, aby byly pořádné výztuhy ve dveřích nebo aby nebylo možné vrazit víko kapoty do kokpitu a tak dál a dál," vypočítává ředitel Sedlák.

Z jeho pohledu udělaly domácí vozy v bezpečnosti velký pokrok. Fabii Jan Sedlák považuje už za bezpečnou a pochvaluje si také Fiat Punto. Stejně kladně vidí třeba i takové zavěšení pedálů, které se při havárii vyvrátí a neohrožují řidičovy nohy. "Byly z toho často ošklivé rotační zlomeniny dolních končetin a obou kotníků. Vídali jsme to u vozů Lada a u škodovek 120," říká Jan Sedlák.

Střízlivý hlas radí nehledat zázraky

I když automobilky postřehly, jak moc jejich zákazníci slyší na vlastní bezpečnost, pořád je velmi svazuje cenový limit, který konečný výrobek nesmí přesáhnout, aby ještě pořád kupce zajímal. "Za 300 tisíc korun nelze v žádném případě čekat zázraky. To nejlepší z nejlepšího v oblasti bezpečnosti budou samozřejmě mít v sobě vozy v těch nejdražších segmentech," nabádá ke střízlivosti ředitel společnosti Mobildata Peter Kolník. Zároveň konstatuje, že podle jeho názoru se už dnes auta v úrovni bezpečnosti hodně podobají, pokud nejde o vůz vyrobený v zemích s málo vyspělým automobilovým průmyslem.

Pro toho, kdo se právě rozhoduje o koupi vozu se třemi sty tisíci v kapse, má Peter Kolník radu: dotázat se na bezpečnost konkrétního typu vozu nezávislého odborníka, a pokud takový není k dispozici, pak se snažit koupit vůz alespoň se dvěma airbagy a antiblokovacím systémem ABS. Ten zabraňuje úplnému zablokování kol při prudkém brzdění a volant tak neztrácí účinnost. Ve speciálních laboratořích nechávají jednotlivé automobilky zničit své produkty při přísně sledovaných haváriích, takzvaných crashtestech.

Obvykle je tu auto rozjeto proti ocelovému nebo betonovému bloku a zkoumá se, jak moc a kde se při nárazu zdemolovala karoserie. Na přesně časovaných fotografiích z průběhu nárazu se detailně studuje pohyb figurín uvnitř auta. Díky počítačovému vyhodnocení informací ze senzorů lze například odhadnout, jak vážné zranění by při takové nehodě utrpěl řidič nebo spolujezdec.

Fabia je dobrá díky své tuhé konstrukci

Celosvětově uznávaná zkušebna Euro NCAP vydává svá konečná hodnocení formou hvězdiček - nejvyšší standard bezpečnosti jich má pět. Poslední testování přineslo poměrně příjemné překvapení do Mladé Boleslavi, když fabia získala v crash-testech čtyři hvězdy. A to je moc dobrý výsledek. Podobně úspěšné byly třeba Fiat Punto, Opel Corsa, VW Polo nebo Renault Clio. Fabia dokázala při nárazu dostatečně ochránit řidiče a při zkoušce s vozem, který měl ve výbavě i druhý přední airbag, i spolujezdce. Svou úlohu splnily i předpínače bezpečnostních pásů.

Evžen Krauskopf ze Škodovky přibližuje důvod úspěchu fabie v crash-testu: "Karoserie má velmi pevnou vlastní konstrukci s vysokou torzní tuhostí, jsou tu také tuhé sloupky a dvojité výztuhy ve dveřích." Dál se zmiňuje například o progresivní deformaci přední i zadní části vozu v případě nárazu nebo o konstrukci sloupku řízení, která minimalizuje riziko posunutí volantu proti tělu řidiče. Vším, co říká, dává zároveň za pravdu Peteru Kolníkovi, protože se zmiňuje přesně o těch detailech konstrukce auta, které běžnému uživateli zůstávají většinou utajeny.


Auta - bezpečnost - ceny (v Kč)

Fabia Classic 2 přední a 2 boční airbagy 296 400
VW Polo 2 přední a 2 boční airbagy 290 500
Seat Ibiza 2 přední a 2 boční airbagy 296 300
Fiat Punto 2 přední, 2 boční a 2 hlavové airbagy 305 800
Peugeot 206 2 přední airbagy 312 900
Opel Corsa 1 airbag, ABS a aktivní opěrky hlavy 299 900
Renault Clio 2 přední, 2 boční airbagy a ABS 289 900
Renault Thalia 2 přední, 2 boční airbagy a ABS 297 900

Autor:



Nejčtenější



Další z rubriky

Ignorování blokového čištění přijde draho, za odtah dáte až čtyři tisíce

Na čištění komunikací v Praze-Vršovicích upozorňují přenosné dopravní značky....

Stále více majitelů aut v Praze zapomíná přeparkovat své vozidlo při blokovém čištění komunikace. Z informací Technické...

Čína zruší povinnou účast domácích značek na výrobě cizích aut

Výroba octavií v čínském Ningbo nedaleko Šanghaje. Zbrusu nová továrna otevřela...

Čína do roku 2022 zruší limity pro podíl zahraničních investorů ve firmách v automobilovém sektoru a umožní jim tak...

Kamufláž, která nefunguje: nálepky na SPZ proti radarům jsou vyhozené peníze

Facebookové stránky nabízejí polep na SPZ proti radaru, po osvícení bleskem...

Přelepte, posprejujte SPZ a zákon vás nedohoní. Internet je plný tipů, jak bez rizika zakrýt registrační značku, aby ji...

Najdete na iDNES.cz