Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kolik bezpečnosti mají automobily za 300 000?

  8:42aktualizováno  8:42
Průměrná rodina žádá průměrné auto - ale s maximální bezpečností. Při nákupu se většina otců od rodin zmůže na spočítání airbagů. Jenže jde také o deformační zóny, aktivní opěrky hlav, sklápěcí pedály a další důležité detaily, které zachraňují životy a zdraví.

"Nejhorší zkušenosti jsme měli snad s favoritem," říká bez obalu ředitel jihlavské záchranné služby Jan Sedlák. Jeho lidé jezdí denně k nehodám na dálnici mezi Brnem a Prahou a často jsou voláni ke zraněným uvězněným v autech, která se srazila ve vysokých rychlostech. "Teď se všichni zaklínají airbagem. Samozřejmě že je to moc užitečná věc, ale stejně důležité je, aby se autu dovnitř nevylamovaly střední sloupky, aby byly pořádné výztuhy ve dveřích nebo aby nebylo možné vrazit víko kapoty do kokpitu a tak dál a dál," vypočítává ředitel Sedlák.

Z jeho pohledu udělaly domácí vozy v bezpečnosti velký pokrok. Fabii Jan Sedlák považuje už za bezpečnou a pochvaluje si také Fiat Punto. Stejně kladně vidí třeba i takové zavěšení pedálů, které se při havárii vyvrátí a neohrožují řidičovy nohy. "Byly z toho často ošklivé rotační zlomeniny dolních končetin a obou kotníků. Vídali jsme to u vozů Lada a u škodovek 120," říká Jan Sedlák.

Střízlivý hlas radí nehledat zázraky

I když automobilky postřehly, jak moc jejich zákazníci slyší na vlastní bezpečnost, pořád je velmi svazuje cenový limit, který konečný výrobek nesmí přesáhnout, aby ještě pořád kupce zajímal. "Za 300 tisíc korun nelze v žádném případě čekat zázraky. To nejlepší z nejlepšího v oblasti bezpečnosti budou samozřejmě mít v sobě vozy v těch nejdražších segmentech," nabádá ke střízlivosti ředitel společnosti Mobildata Peter Kolník. Zároveň konstatuje, že podle jeho názoru se už dnes auta v úrovni bezpečnosti hodně podobají, pokud nejde o vůz vyrobený v zemích s málo vyspělým automobilovým průmyslem.

Pro toho, kdo se právě rozhoduje o koupi vozu se třemi sty tisíci v kapse, má Peter Kolník radu: dotázat se na bezpečnost konkrétního typu vozu nezávislého odborníka, a pokud takový není k dispozici, pak se snažit koupit vůz alespoň se dvěma airbagy a antiblokovacím systémem ABS. Ten zabraňuje úplnému zablokování kol při prudkém brzdění a volant tak neztrácí účinnost. Ve speciálních laboratořích nechávají jednotlivé automobilky zničit své produkty při přísně sledovaných haváriích, takzvaných crashtestech.

Obvykle je tu auto rozjeto proti ocelovému nebo betonovému bloku a zkoumá se, jak moc a kde se při nárazu zdemolovala karoserie. Na přesně časovaných fotografiích z průběhu nárazu se detailně studuje pohyb figurín uvnitř auta. Díky počítačovému vyhodnocení informací ze senzorů lze například odhadnout, jak vážné zranění by při takové nehodě utrpěl řidič nebo spolujezdec.

Fabia je dobrá díky své tuhé konstrukci

Celosvětově uznávaná zkušebna Euro NCAP vydává svá konečná hodnocení formou hvězdiček - nejvyšší standard bezpečnosti jich má pět. Poslední testování přineslo poměrně příjemné překvapení do Mladé Boleslavi, když fabia získala v crash-testech čtyři hvězdy. A to je moc dobrý výsledek. Podobně úspěšné byly třeba Fiat Punto, Opel Corsa, VW Polo nebo Renault Clio. Fabia dokázala při nárazu dostatečně ochránit řidiče a při zkoušce s vozem, který měl ve výbavě i druhý přední airbag, i spolujezdce. Svou úlohu splnily i předpínače bezpečnostních pásů.

Evžen Krauskopf ze Škodovky přibližuje důvod úspěchu fabie v crash-testu: "Karoserie má velmi pevnou vlastní konstrukci s vysokou torzní tuhostí, jsou tu také tuhé sloupky a dvojité výztuhy ve dveřích." Dál se zmiňuje například o progresivní deformaci přední i zadní části vozu v případě nárazu nebo o konstrukci sloupku řízení, která minimalizuje riziko posunutí volantu proti tělu řidiče. Vším, co říká, dává zároveň za pravdu Peteru Kolníkovi, protože se zmiňuje přesně o těch detailech konstrukce auta, které běžnému uživateli zůstávají většinou utajeny.


Auta - bezpečnost - ceny (v Kč)

Fabia Classic 2 přední a 2 boční airbagy 296 400
VW Polo 2 přední a 2 boční airbagy 290 500
Seat Ibiza 2 přední a 2 boční airbagy 296 300
Fiat Punto 2 přední, 2 boční a 2 hlavové airbagy 305 800
Peugeot 206 2 přední airbagy 312 900
Opel Corsa 1 airbag, ABS a aktivní opěrky hlavy 299 900
Renault Clio 2 přední, 2 boční airbagy a ABS 289 900
Renault Thalia 2 přední, 2 boční airbagy a ABS 297 900

Autor:




Nejčtenější

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Další z rubriky

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.