Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kolik bezpečnosti mají automobily za 300 000?

  8:42aktualizováno  8:42
Průměrná rodina žádá průměrné auto - ale s maximální bezpečností. Při nákupu se většina otců od rodin zmůže na spočítání airbagů. Jenže jde také o deformační zóny, aktivní opěrky hlav, sklápěcí pedály a další důležité detaily, které zachraňují životy a zdraví.

"Nejhorší zkušenosti jsme měli snad s favoritem," říká bez obalu ředitel jihlavské záchranné služby Jan Sedlák. Jeho lidé jezdí denně k nehodám na dálnici mezi Brnem a Prahou a často jsou voláni ke zraněným uvězněným v autech, která se srazila ve vysokých rychlostech. "Teď se všichni zaklínají airbagem. Samozřejmě že je to moc užitečná věc, ale stejně důležité je, aby se autu dovnitř nevylamovaly střední sloupky, aby byly pořádné výztuhy ve dveřích nebo aby nebylo možné vrazit víko kapoty do kokpitu a tak dál a dál," vypočítává ředitel Sedlák.

Z jeho pohledu udělaly domácí vozy v bezpečnosti velký pokrok. Fabii Jan Sedlák považuje už za bezpečnou a pochvaluje si také Fiat Punto. Stejně kladně vidí třeba i takové zavěšení pedálů, které se při havárii vyvrátí a neohrožují řidičovy nohy. "Byly z toho často ošklivé rotační zlomeniny dolních končetin a obou kotníků. Vídali jsme to u vozů Lada a u škodovek 120," říká Jan Sedlák.

Střízlivý hlas radí nehledat zázraky

I když automobilky postřehly, jak moc jejich zákazníci slyší na vlastní bezpečnost, pořád je velmi svazuje cenový limit, který konečný výrobek nesmí přesáhnout, aby ještě pořád kupce zajímal. "Za 300 tisíc korun nelze v žádném případě čekat zázraky. To nejlepší z nejlepšího v oblasti bezpečnosti budou samozřejmě mít v sobě vozy v těch nejdražších segmentech," nabádá ke střízlivosti ředitel společnosti Mobildata Peter Kolník. Zároveň konstatuje, že podle jeho názoru se už dnes auta v úrovni bezpečnosti hodně podobají, pokud nejde o vůz vyrobený v zemích s málo vyspělým automobilovým průmyslem.

Pro toho, kdo se právě rozhoduje o koupi vozu se třemi sty tisíci v kapse, má Peter Kolník radu: dotázat se na bezpečnost konkrétního typu vozu nezávislého odborníka, a pokud takový není k dispozici, pak se snažit koupit vůz alespoň se dvěma airbagy a antiblokovacím systémem ABS. Ten zabraňuje úplnému zablokování kol při prudkém brzdění a volant tak neztrácí účinnost. Ve speciálních laboratořích nechávají jednotlivé automobilky zničit své produkty při přísně sledovaných haváriích, takzvaných crashtestech.

Obvykle je tu auto rozjeto proti ocelovému nebo betonovému bloku a zkoumá se, jak moc a kde se při nárazu zdemolovala karoserie. Na přesně časovaných fotografiích z průběhu nárazu se detailně studuje pohyb figurín uvnitř auta. Díky počítačovému vyhodnocení informací ze senzorů lze například odhadnout, jak vážné zranění by při takové nehodě utrpěl řidič nebo spolujezdec.

Fabia je dobrá díky své tuhé konstrukci

Celosvětově uznávaná zkušebna Euro NCAP vydává svá konečná hodnocení formou hvězdiček - nejvyšší standard bezpečnosti jich má pět. Poslední testování přineslo poměrně příjemné překvapení do Mladé Boleslavi, když fabia získala v crash-testech čtyři hvězdy. A to je moc dobrý výsledek. Podobně úspěšné byly třeba Fiat Punto, Opel Corsa, VW Polo nebo Renault Clio. Fabia dokázala při nárazu dostatečně ochránit řidiče a při zkoušce s vozem, který měl ve výbavě i druhý přední airbag, i spolujezdce. Svou úlohu splnily i předpínače bezpečnostních pásů.

Evžen Krauskopf ze Škodovky přibližuje důvod úspěchu fabie v crash-testu: "Karoserie má velmi pevnou vlastní konstrukci s vysokou torzní tuhostí, jsou tu také tuhé sloupky a dvojité výztuhy ve dveřích." Dál se zmiňuje například o progresivní deformaci přední i zadní části vozu v případě nárazu nebo o konstrukci sloupku řízení, která minimalizuje riziko posunutí volantu proti tělu řidiče. Vším, co říká, dává zároveň za pravdu Peteru Kolníkovi, protože se zmiňuje přesně o těch detailech konstrukce auta, které běžnému uživateli zůstávají většinou utajeny.


Auta - bezpečnost - ceny (v Kč)

Fabia Classic 2 přední a 2 boční airbagy 296 400
VW Polo 2 přední a 2 boční airbagy 290 500
Seat Ibiza 2 přední a 2 boční airbagy 296 300
Fiat Punto 2 přední, 2 boční a 2 hlavové airbagy 305 800
Peugeot 206 2 přední airbagy 312 900
Opel Corsa 1 airbag, ABS a aktivní opěrky hlavy 299 900
Renault Clio 2 přední, 2 boční airbagy a ABS 289 900
Renault Thalia 2 přední, 2 boční airbagy a ABS 297 900

Autor:


Nejčtenější

Boj proti mamataxi začíná. Vídeňská škola jim dala stopku

Ilustrační snímek

Od září do začátku listopadu letošního roku probíhá před základní školou ve Vereinsgasse ve vídeňské čtvrti...

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...



Děti se před školou bojí, rodiče ignorují dopravní předpisy, tvrdí sdružení

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Děti v Praze vozí čím dál častěji do školy jejich rodiče, zjistilo občanské sdružení Pražské matky. Podle něj...

KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...

VIDEO: Podívejte se na běžné ráno před školou, je to džungle

Ilustrační snímek

Každoročně přibývá rodičů, kteří své děti vozí do školy autem. A ve velkých městech či u velkých škol se širokou...

Další z rubriky

Unikátní Mini se na iDNES.cz vydražilo za 850 tisíc korun

Mini pomalované Lucou Stradivarim

Aukce o unikátní Mini Cooper upravený designérem Lucou Stradivarim na iDNES.cz skončila velmi úspěšně. Vyvolávací...

Němci měli velké oči. Milion elektromobilů u nich v roce 2020 jezdit nebude

Mercedes-Benz EQC

Milion elektromobilů na německých silnicích do roku 2020 pravděpodobně jezdit nebude. Poradci berlínské vlády nově...

Elektromobilita startuje. Audi e-tron chce být především normální SUV

Audi e-tron

Audi oficiálně představilo svůj první sériový elektromobil e-tron. SUV slibující dojezd přes 400 kilometrů se ukázalo v...

Najdete na iDNES.cz