Kolik kde zaplatíme za dálnici či tunel

  11:44aktualizováno  11:44
Zahraniční dovolené řady českých motoristů začínají zpravidla na německých a rakouských dálnicích. V prvním případě je to zadarmo, ve druhém je nutno mít dálniční známku. V řadě dalších zemí se už platí za každý jednotlivý úsek dálnice. V Evropě je i řada tunelů a mostů, za které se platí mýto.

POPLATKY ZA POUŽITÍ DÁLNIC

Maďarsko
Nutné je zakoupení dálniční známky s magnetickou kartou. Jsou k dostání u čerpacích stanic, u poboček autoklubu a u větších pošt. Známka bez magnetické karty je neplatná. Na známce i na kartě musí být uvedena poznávací značka vozidla. Bez platné známky hrozí pokuta 100 000 forintů (HUF).

Ceny známek skupiny 1 (motocykly, osobní auta, motorová vozidla se dvěma nápravami a výškou do 2,1 m) jsou: týdenní 1900 forintů, měsíční 3200 forintů. Platí se i za 56 kilometrů dlouhý úsek z Budapešti do Keczkemetu (2200 HUF) a do Kiskunfélegyházy (900 HUF).

Chorvatsko
Český turista nejspíš použije dálnici Krapina - Záhřeb Karlovac při cestách k Jadranu. Za vozidlo skupiny 1 (motocykly a osobní auta, výška nad přední nápravou do 1,3 m) se platí 25 chorvatských kun (HRK), za vozidlo skupiny 2 (tři a více náprav, do 1,3 m nad první nápravou, nebo s karavanem) 40 HRK. Cesta ze Záhřebu k jugoslávské hranici stojí 50 HRK (2. skupina 75 HRK).

Slovinsko
V zemi je celkem 115 kilometrů dálnic. Trasa Lublaň - Naklo (směr k tunelu Karavanky) stojí řidiče osobního automobilu 300 SIT, respektive 450 SIT, táhne-li karavan nebo jede-li s obytným vozidlem. Za tunel Karavanky se platí 2100 SIT. Rychlé svezení umožňují i úseky Lublaň - Postojna (470, resp. 700 SIT), na E57 Vransko - Arja Ves (200, resp. 310 SIT), Maribor - Arja Ves (560, resp. 840 SIT) a ve směru na Graz úsek Maribor - Šentilj (160, resp. 250 SIT). Severozápadně od Razdrta směrem k italské hranici je zpoplatněn úsek Vipava - Nova Gorica (300, resp. 450 SIT).

Rakousko
V Rakousku jsou zavedeny dálniční poplatky formou dálniční známky, a to desetidenní, dvouměsíční a roční. Pro přívěsy za osobní vozidla se nevyžaduje žádná známka. Desetidenní stojí 7,70. Navíc se platí za některé dálniční úseky v Alpách a za průjezdy některých tunelů a horských silnic (viz tabulka). Kromě toho se platí mýtné i za celou řadu silnic nižších tříd. Většinou jde o krátké vyhlídkové silnice v délkách zhruba od pěti do deseti kilometrů. Vybočuje z nich Nockalmská silnice (z Kremsbrücke mezi Rennwegem a Gmündem do Innerkremsu), která měří 33,6 km a za jejíž použití platí řidiči motocyklů 6,50 a řidiči automobilů 7,90.

Itálie
V průměru se dálniční poplatky u skupin A a B pohybují mezi 5 až 6 za 100 km. Přičemž do skupiny A patří motocykly a osobní automobily s výškou na přední nápravě menší než 1,3 m (měří se výška kapoty nebo karoserie v místě středu předních kol), do skupiny B - vozidla s výškou na přední nápravě přesahující 1,3 m. S výjimkou některých dálnic na Sicílii mohou motoristé platit poplatky kartou Viacard, která má neomezenou platnost a kterou lze zakoupit v Itálii v kancelářích ACI (italského autoklubu), na mýtnicích, v turistických kancelářích i v některých trafikách. Akceptovány jsou i karty Aura, Visa, Eurocard/Mastercard, American Express nebo Diners Card. Aktuální poplatky jsou na http://www.autostrade.it.

Španělsko

Další informace o poplatcích a dopravních předpisech získáte zde.

Na hlavních dálničních tazích lze platit hotově i kreditní kartou. Poplatky se platí opět podle skupin, kde skupina 1 zahrnuje motocykly, osobní automobily bez karavanu nebo s karavanem s jednou nápravou bez zdvojených zadních kol. Poplatky za vozidla skupiny 2 (osobní automobil nebo minibus s karavanem se zdvojenými koly nebo se dvěma nápravami) jsou o 50 až 100 procent vyšší. Průměrný dálniční poplatek za vozidlo ze skupiny 1 je 6,60 za 100 km.

Francie
Nejčastěji si při vjezdu na dálnici vyzvedne platební doklad a zaplatí až při výjezdu, ale jsou i dálnice, kde se platí už při vjezdu. Může se platit v hotovosti nebo kartami Eurocard, Mastercard, Visa a Carte Bleue. Poplatky jsou stanoveny podle skupin vozidel (rozhoduje počet náprav, výška vozidla, počet sedadel apod.) a konkrétní dálnice, teprve potom hraje roli vzdálenost. Zhruba a orientačně - řidič osobního automobilu musí počítat s průměrnou částkou kolem 6 za každých 100 kilometrů dálnice. Osobní automobily se řadí do kategorie 1, kam patří vozidla s výškou do 2 m a celkovou hmotností do 3,5 tuny, případně i s přívěsem či karavanem.

Švýcarsko
Pro používání švýcarských národních silnic (dálnic a víceproudých silnic) musí mít každé vozidlo do 3,5 t, motocykl, karavan a přívěs zakoupenu dálniční známku, jejíž cena je 40 CHF. Lze ji zakoupit na hraničních přechodech, poštách, čerpacích stanicích a u některých zahraničních autoklubů.

Slovensko
Důkazem ozaplacení poplatku je i na Slovensku nalepená dálniční známka. V letošním roce se sazba pro osobní motorová vozidla sjednotila, limitem je celková hmotnost 3,5 t. Známka na nejkratší dobu (s platností 15 dnů) přijde na 100 Sk. Policie dálniční známky nekontroluje často. Když se pro kontrolu rozhodne, pak je důkladná: zpravidla odklání veškerou dopravu z dálnice na parkoviště. Čeští turisté pro cestu na Slovensko používají dálnici D2 Praha - Brno Bratislava.

Mnozí využijí příležitost načerpat za české koruny na poslední čerpací stanici před hranicí, tedy na 44. kilometru, před výjezdem Břeclav. Zde je také možnost koupit slovenské dálniční známky. Známku s platností 15 dnů prodávají za 100 Kč. Není to dobrý obchod: o pár kilometrů dál, po překročení slovenských hranic, tutéž známku dostanete za 100 Sk. Rozdíl při současném kurzu je značný. Doporučuje se tedy známku koupit právě tady.

Ve směnárně s nepřetržitým provozem jich mají dostatek. První čtyři kilometry dálnice D2 na území Slovenska nejsou zpoplatněny. Tento úsek končí výjezdem na Kúty. Asi o tři kilometry dál je odpočívadlo a čerpací stanice Sekule. Tam známky také prodávají. Ale pozor: právě na tomto místě slovenská policie známky občas kontroluje. Lepší je tedy koupi neodkládat. Teď je nejlevnějších dálničních známek dostatek.

POPLATKY ZA POUŽITÍ TUNELŮ

V Evropě je řada tunelů amostů, za které se platí mýto. Mnohým se lze vyhnout, ale stojí to čas. A kdo jede tunelem, přichází o zážitky. Každý si musí dilema vyřešit: jet déle a víc vidět, nebo platit.

Chorvatsko
Tunel pod horou Učka z Opatije do vnitrozemí Istrie (na Rovinj) stojí u osobního auta

Mýtné za alpské tunely

TUNEL (PRŮSMYK)

POPLATEK

Mont Blanc € 25,60 (zpáteční € 31,90)
Gran San Bernardo €18,20 (zpáteční € 25,60)
Gotthard švýcarská dálniční nálepka
San Bernardino švýcarská dálniční nálepka
Arlberg

€ 8,50

Reschen

bez poplatku

Brenner

€ 8

Felbertauern

€ 10

Tauern (dálnice)

€ 9,50

Karavanky

€ 6,50

13-14 Bosruck - Gleinalm (Pyhrnská dálnice)

€ 8

20 chorvatských kun (HRK), s karavanem 30 HRK. Za přejezd mostu, který spojuje s pevninou ostrov Krk, se vybírá 10 HRK, s karavanem - 20 HRK.

Itálie
Z Itálie do Francie se za použití tunelu Fréjus platí 16/zpáteční 20,60 (motocykly a vozidla s rozvorem do 2,3 m) nebo 24,30/zpáteční 30,30 (vozidla s rozvorem do 2,63 m). Za tunel San Bernardo platí řidič vozidla nejvýše se dvěma nápravami, s výškou nad přední nápravou do 1,3 m 18,20/zpáteční 25,60. Za vozidlo s výškou nad přední nápravou přes 1,3 m (a rovněž za vozidlo s přívěsem) se platí 27 /zpáteční 43,20.

Francie
Poplatek pro osobní vozidlo je pod Mont Blankem 25,60, zpáteční 31,90. Fréjus z města Modane (Francie) a Bardonecchia (Itálie): automobil s rozvorem do 2,0 m 26,60/zpáteční 31,90; auto s rozvorem od 2,0 do 3,0 m 33,80/zpáteční 42,50. Tunel Puymerons v Pyrenejích: 5 za vozidlo s výškou do 2 m a celkovou hmotností do 3,5 t (i s přívěsem) a 10 za vozidlo s výškou od 2 do 3 m a celkovou hmotností rovněž do 3,5 t.

Španělsko
Mýtné za tunel ve městě Cádiz na jihu: osobní automobil nebo minibus včetně přívěsu či karavanu s jednou nápravou 8,30. Více však budou čeští motoristé projíždět tunelem Garraf mezi městy Casteldeffels a Sitges při středozemním pobřeží, pár desítek kilometrů jižně od Barcelony - za motocykl se tam platí 4,10, za automobil (i s karavanem) 7,20.

Nejčtenější

Pár základních pravidel a fint pro parkování v nákupních centrech

2016: Přeplněná parkoviště před OC Metropole Zličín, jedním z největších...

O parkování na obřích parkovištích u nákupních center se traduje spousta mýtů. Tím největším je, že pokud je od silnice...

ANALÝZA: Svět aut je pod dohledem Velkého bratra, nikdo se neschová

Ilustrační snímek

Auta byla ještě před pár lety symbolem svobody, do moderního vozu je ovšem o strach sednout. Na tapetě je teď Čína,...

Moderní diesely jsou čistší než benzinová auta, ukazuje měření v provozu

Emisní laboratoř Škody Auto

Evropská asociace výrobců automobilů zveřejnila výsledky měření dieselových motorů v reálném provozu. Vyplývá z nich,...

Žádné auto, žádné problémy. Moskvané odhalili kouzlo jejich sdílení

UCPANÁ SILNICE. Muž přechází ulici během dopravní zácpy na nábřeží řeky Moskvy...

Desetitisíce obyvatel Moskvy začaly využívat sdílení automobilů kvůli stoupajícím nákladům na parkování a úbytku...

Autofotka týdne: Elektrické monstrum atakuje americké modly

Rivian R1T

Zapamatujte si značku Rivian. Zatím není známá, ale když všechno dobře dopadne, mohla by to být druhá Tesla. Rivian...

Další z rubriky

Fešácký pick-up Mitsubishi dostal drsnou tvář

Mitsubishi L200 2019

Po čtyřech letech Mitsubishi osvěžilo svůj důležitý model pick-upu L200. Změn je hodně a jsou pořádně vidět. Výrazně se...

Jozef Kabaň: Změny budou, hlavně musí posouvat BMW správným směrem

Šéfdesignér značky BMW Jozef Kabaň

Jozef Kabaň se v Česku proslavil především coby šéfdesignér domácí automobilky Škoda. Když před rokem přestoupil do...

Vánoční stromek vezte špičkou dozadu, dárky pořádně připevněte

Tak takto ne. I na krátkou vzálenost musíte vánoční stromek k příčníkům auta...

Radostná cesta domů s vánočním stromečkem na střeše auta se může v okamžiku stát noční můrou. Crash test pojišťovny...

Najdete na iDNES.cz