Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kolik kde zaplatíme za dálnici či tunel

  11:44aktualizováno  11:44
Zahraniční dovolené řady českých motoristů začínají zpravidla na německých a rakouských dálnicích. V prvním případě je to zadarmo, ve druhém je nutno mít dálniční známku. V řadě dalších zemí se už platí za každý jednotlivý úsek dálnice. V Evropě je i řada tunelů a mostů, za které se platí mýto.

POPLATKY ZA POUŽITÍ DÁLNIC

Maďarsko
Nutné je zakoupení dálniční známky s magnetickou kartou. Jsou k dostání u čerpacích stanic, u poboček autoklubu a u větších pošt. Známka bez magnetické karty je neplatná. Na známce i na kartě musí být uvedena poznávací značka vozidla. Bez platné známky hrozí pokuta 100 000 forintů (HUF).

Ceny známek skupiny 1 (motocykly, osobní auta, motorová vozidla se dvěma nápravami a výškou do 2,1 m) jsou: týdenní 1900 forintů, měsíční 3200 forintů. Platí se i za 56 kilometrů dlouhý úsek z Budapešti do Keczkemetu (2200 HUF) a do Kiskunfélegyházy (900 HUF).

Chorvatsko
Český turista nejspíš použije dálnici Krapina - Záhřeb Karlovac při cestách k Jadranu. Za vozidlo skupiny 1 (motocykly a osobní auta, výška nad přední nápravou do 1,3 m) se platí 25 chorvatských kun (HRK), za vozidlo skupiny 2 (tři a více náprav, do 1,3 m nad první nápravou, nebo s karavanem) 40 HRK. Cesta ze Záhřebu k jugoslávské hranici stojí 50 HRK (2. skupina 75 HRK).

Slovinsko
V zemi je celkem 115 kilometrů dálnic. Trasa Lublaň - Naklo (směr k tunelu Karavanky) stojí řidiče osobního automobilu 300 SIT, respektive 450 SIT, táhne-li karavan nebo jede-li s obytným vozidlem. Za tunel Karavanky se platí 2100 SIT. Rychlé svezení umožňují i úseky Lublaň - Postojna (470, resp. 700 SIT), na E57 Vransko - Arja Ves (200, resp. 310 SIT), Maribor - Arja Ves (560, resp. 840 SIT) a ve směru na Graz úsek Maribor - Šentilj (160, resp. 250 SIT). Severozápadně od Razdrta směrem k italské hranici je zpoplatněn úsek Vipava - Nova Gorica (300, resp. 450 SIT).

Rakousko
V Rakousku jsou zavedeny dálniční poplatky formou dálniční známky, a to desetidenní, dvouměsíční a roční. Pro přívěsy za osobní vozidla se nevyžaduje žádná známka. Desetidenní stojí 7,70. Navíc se platí za některé dálniční úseky v Alpách a za průjezdy některých tunelů a horských silnic (viz tabulka). Kromě toho se platí mýtné i za celou řadu silnic nižších tříd. Většinou jde o krátké vyhlídkové silnice v délkách zhruba od pěti do deseti kilometrů. Vybočuje z nich Nockalmská silnice (z Kremsbrücke mezi Rennwegem a Gmündem do Innerkremsu), která měří 33,6 km a za jejíž použití platí řidiči motocyklů 6,50 a řidiči automobilů 7,90.

Itálie
V průměru se dálniční poplatky u skupin A a B pohybují mezi 5 až 6 za 100 km. Přičemž do skupiny A patří motocykly a osobní automobily s výškou na přední nápravě menší než 1,3 m (měří se výška kapoty nebo karoserie v místě středu předních kol), do skupiny B - vozidla s výškou na přední nápravě přesahující 1,3 m. S výjimkou některých dálnic na Sicílii mohou motoristé platit poplatky kartou Viacard, která má neomezenou platnost a kterou lze zakoupit v Itálii v kancelářích ACI (italského autoklubu), na mýtnicích, v turistických kancelářích i v některých trafikách. Akceptovány jsou i karty Aura, Visa, Eurocard/Mastercard, American Express nebo Diners Card. Aktuální poplatky jsou na http://www.autostrade.it.

Španělsko

Další informace o poplatcích a dopravních předpisech získáte zde.

Na hlavních dálničních tazích lze platit hotově i kreditní kartou. Poplatky se platí opět podle skupin, kde skupina 1 zahrnuje motocykly, osobní automobily bez karavanu nebo s karavanem s jednou nápravou bez zdvojených zadních kol. Poplatky za vozidla skupiny 2 (osobní automobil nebo minibus s karavanem se zdvojenými koly nebo se dvěma nápravami) jsou o 50 až 100 procent vyšší. Průměrný dálniční poplatek za vozidlo ze skupiny 1 je 6,60 za 100 km.

Francie
Nejčastěji si při vjezdu na dálnici vyzvedne platební doklad a zaplatí až při výjezdu, ale jsou i dálnice, kde se platí už při vjezdu. Může se platit v hotovosti nebo kartami Eurocard, Mastercard, Visa a Carte Bleue. Poplatky jsou stanoveny podle skupin vozidel (rozhoduje počet náprav, výška vozidla, počet sedadel apod.) a konkrétní dálnice, teprve potom hraje roli vzdálenost. Zhruba a orientačně - řidič osobního automobilu musí počítat s průměrnou částkou kolem 6 za každých 100 kilometrů dálnice. Osobní automobily se řadí do kategorie 1, kam patří vozidla s výškou do 2 m a celkovou hmotností do 3,5 tuny, případně i s přívěsem či karavanem.

Švýcarsko
Pro používání švýcarských národních silnic (dálnic a víceproudých silnic) musí mít každé vozidlo do 3,5 t, motocykl, karavan a přívěs zakoupenu dálniční známku, jejíž cena je 40 CHF. Lze ji zakoupit na hraničních přechodech, poštách, čerpacích stanicích a u některých zahraničních autoklubů.

Slovensko
Důkazem ozaplacení poplatku je i na Slovensku nalepená dálniční známka. V letošním roce se sazba pro osobní motorová vozidla sjednotila, limitem je celková hmotnost 3,5 t. Známka na nejkratší dobu (s platností 15 dnů) přijde na 100 Sk. Policie dálniční známky nekontroluje často. Když se pro kontrolu rozhodne, pak je důkladná: zpravidla odklání veškerou dopravu z dálnice na parkoviště. Čeští turisté pro cestu na Slovensko používají dálnici D2 Praha - Brno Bratislava.

Mnozí využijí příležitost načerpat za české koruny na poslední čerpací stanici před hranicí, tedy na 44. kilometru, před výjezdem Břeclav. Zde je také možnost koupit slovenské dálniční známky. Známku s platností 15 dnů prodávají za 100 Kč. Není to dobrý obchod: o pár kilometrů dál, po překročení slovenských hranic, tutéž známku dostanete za 100 Sk. Rozdíl při současném kurzu je značný. Doporučuje se tedy známku koupit právě tady.

Ve směnárně s nepřetržitým provozem jich mají dostatek. První čtyři kilometry dálnice D2 na území Slovenska nejsou zpoplatněny. Tento úsek končí výjezdem na Kúty. Asi o tři kilometry dál je odpočívadlo a čerpací stanice Sekule. Tam známky také prodávají. Ale pozor: právě na tomto místě slovenská policie známky občas kontroluje. Lepší je tedy koupi neodkládat. Teď je nejlevnějších dálničních známek dostatek.

POPLATKY ZA POUŽITÍ TUNELŮ

V Evropě je řada tunelů amostů, za které se platí mýto. Mnohým se lze vyhnout, ale stojí to čas. A kdo jede tunelem, přichází o zážitky. Každý si musí dilema vyřešit: jet déle a víc vidět, nebo platit.

Chorvatsko
Tunel pod horou Učka z Opatije do vnitrozemí Istrie (na Rovinj) stojí u osobního auta

Mýtné za alpské tunely

TUNEL (PRŮSMYK)

POPLATEK

Mont Blanc € 25,60 (zpáteční € 31,90)
Gran San Bernardo €18,20 (zpáteční € 25,60)
Gotthard švýcarská dálniční nálepka
San Bernardino švýcarská dálniční nálepka
Arlberg

€ 8,50

Reschen

bez poplatku

Brenner

€ 8

Felbertauern

€ 10

Tauern (dálnice)

€ 9,50

Karavanky

€ 6,50

13-14 Bosruck - Gleinalm (Pyhrnská dálnice)

€ 8

20 chorvatských kun (HRK), s karavanem 30 HRK. Za přejezd mostu, který spojuje s pevninou ostrov Krk, se vybírá 10 HRK, s karavanem - 20 HRK.

Itálie
Z Itálie do Francie se za použití tunelu Fréjus platí 16/zpáteční 20,60 (motocykly a vozidla s rozvorem do 2,3 m) nebo 24,30/zpáteční 30,30 (vozidla s rozvorem do 2,63 m). Za tunel San Bernardo platí řidič vozidla nejvýše se dvěma nápravami, s výškou nad přední nápravou do 1,3 m 18,20/zpáteční 25,60. Za vozidlo s výškou nad přední nápravou přes 1,3 m (a rovněž za vozidlo s přívěsem) se platí 27 /zpáteční 43,20.

Francie
Poplatek pro osobní vozidlo je pod Mont Blankem 25,60, zpáteční 31,90. Fréjus z města Modane (Francie) a Bardonecchia (Itálie): automobil s rozvorem do 2,0 m 26,60/zpáteční 31,90; auto s rozvorem od 2,0 do 3,0 m 33,80/zpáteční 42,50. Tunel Puymerons v Pyrenejích: 5 za vozidlo s výškou do 2 m a celkovou hmotností do 3,5 t (i s přívěsem) a 10 za vozidlo s výškou od 2 do 3 m a celkovou hmotností rovněž do 3,5 t.

Španělsko
Mýtné za tunel ve městě Cádiz na jihu: osobní automobil nebo minibus včetně přívěsu či karavanu s jednou nápravou 8,30. Více však budou čeští motoristé projíždět tunelem Garraf mezi městy Casteldeffels a Sitges při středozemním pobřeží, pár desítek kilometrů jižně od Barcelony - za motocykl se tam platí 4,10, za automobil (i s karavanem) 7,20.





Nejčtenější

Projeli jsme s harvestorem na kácení stromů
VIDEO: Prozkoumali jsme monstrum, co kácí stromy jako párátka

Strom pokácí, odvětví a naporcuje. Říká se mu harvestor a vypadá jak stroj, který sem přivezli mimozemšťané. Monstrum, které stromy poráží jako párátka, jsme...  celý článek

BMW X3
BMW X3 má v nové generaci hranaté mlhovky a šestiválec s turbem

Po obvyklých sedmi letech BMW mění model X3 za novou generaci. V řadě mnichovských SUV, která brzy pokryje kompletní spektrum od X1 do X7, má důležitou pozici...  celý článek

Továrna Nokian ve Vševovolžsku
Jak se peče pneumatika? Známe recept, ale ingredience jsou tajné

Recept na tuto specialitu obsahuje kolem čtyřiceti ingrediencí a je přísně tajný. Peče se při 120 °C a celá výroba trvá 84 hodin. Výsledek se ovšem jíst nedá....  celý článek

Jaguar E-Pace
E-Pace je nejmenší jaguar pro masy. Zas to zkouší s pohonem předních kol

Tradiční britská značka se mění. Většinu její nabídky sice stále tvoří sportovní sedany, ale v počtu prodaných aut brzy získají převahu SUV. Stačit bude, když...  celý článek

BMW Group představila ve Frankfurtu BMW i Vision Dynamics - slibuje nový...
Nové BMW na baterky půjde proti tesle, má ujet 600 kilometrů

Podznačka elektromobilů „i“ u mnichovské značky se už nějakou dobu nedočkala nového příspěvku. BMW na něm ale teď usilovně pracuje, příští model, který bude...  celý článek

Další z rubriky

Testování reakcí okolí na auto bez řidiče. Testovací jezdec se převlékl za...
Testy aut bez šoféra: řidič převlečený za sedadlo, auto se dvěma volanty

Vývoj autonomních vozů není jen otázkou senzorů, procesorů a učících se algoritmů. Automobilky musí vyřešit i řadu psychologických problémů. Vznikají tak...  celý článek

Automobilka Porsche představila třetí verzi SUVéčka Cayenne
Nový cayenne je zatím bez dieselu a má ochranu před odřením ráfků

Frankfurt (Od zpravodaje iDNES.cz) Na autosalonu ve Frankfurtu si svou výstavní světovou premiéru odbývá Porsche Cayenne třetí generace. SUV, které před patnácti lety v podstatě zachránilo...  celý článek

Audi představilo autonomní elektromobil Audi Aicon
Nápady pro auta bez řidičů. Audi nemá volant ani bezpečnostní pásy

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Koncern Volkswagen pokračuje v cestě k autonomním vozidlům a k nejaktivnějším v tomto ohledu patří značka Audi. Na autosalonu ve Frankfurtu přestavila značka...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.