Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kolik má ojetina najeto?

  16:04aktualizováno  16:04
Obyčejný klíč od zapalování nebo nenápadný software řídící reflektory skrývají informace, které mohou mít cenu zlata. Alespoň pro toho, kdo si chce koupit ojetý vůz a příliš nedůvěřuje údaji o najetých kilometrech z tachometru.

Právě na těchto dvou místech se u vozů BMW zaznamenávají informace o celkovém počtu kilometrů, které má vůz za sebou. Pro laika jsou to místa kuriózní, odborníkovi ale značně zjednodušují práci.

„Zjistit, kolik auto skutečně najelo, je otázkou několika minut. Není to nic složitého, ani nákladného“, říká tiskový mluvčí firmy AuTec Group Petr Buček, která v Česku bavorskou značku zastupuje. Důležitou podmínkou však je, aby vůz nebyl starší sedmi let. První „bavoráci“, u kterých je tento údaj možné zjistit, pocházejí z roku 1997.

Zatímco německá auta shromažďují informace tam, kde by je nikdo nečekal, Italové postupují logicky. U fiatu nebo alfy romeo lze údaj o najetých kilometrech vyčíst diagnostickým zařízením z řídící jednotky motoru. „Platí to plně pro systémy se softwarem EOBD, u starších aut záleží na verzi motorové elektroniky,“ tvrdí technický specialista Milan Nemeth ze společnosti Fiat ČR.

Stejné záznamy jsou uloženy v počítačích prakticky všech moderních aut. U drahých značek, jako jsou BMW nebo Mercedes, tyto údaje existují již řadu let, levnější vozy byly složitou elektronikou vybavovány o něco později.

Důkaz je, ale vyhráno není

Podle zkušeností odborníků nemá údaj na počítači kilometrů u jetého auta prakticky žádnou vypovídací hodnotu.
„Odhaduji, že s přetočeným nebo vyměněným tachometrem se v Česku nabízejí asi tři čtvrtiny ojetých aut,“ říká prodejce pražského autobazaru, který si přál zůstat v anonymitě. „V mnohých případech k tomu prodávajícího vybízejí samotné bazary, aby se auto rychle udalo.“

Pokud má nový majitel důkaz o tom, že skutečný počet ujetých kilometrů je mnohem vyšší, než mu bývalý vlastník vozu tvrdil, ještě nemá vyhráno. „Záleží na tom, co je uvedeno v prodejní smlouvě,“ upozorňuje motoristický právník Michal Dlabola. „Většina autobazarů chytře nahradí počet ujetých kilometrů formulací stav tachometru. Logicky by to mělo být totéž, ale tak tomu není. Osobně bych trval na výrazu počet ujetých kilometrů, který dává větší šanci při případných sporech.“

Výhodou pro kupujícího je, že nemusí bývalému majiteli složitě dokazovat, že to byl právě on, kdo tachometr stočil. „Prodávající ručí a odpovídá za věc vždy, bez ohledu na to, zda stav tachometru sám změnil nebo o tom věděl,“ říká Michal Dlabola.

Někdy je ale takový důkaz nad slunce jasný. „Je znám případ, kdy bývalý majitel auta zapomněl v technickém průkazu doklad z STK i se stavem tachometru, který byl o desítky tisíc kilometrů vyšší, než uváděl při prodeji,“ vzpomíná Michal Dlabola. „To je samozřejmě důvodem pro odstoupení od smlouvy, je možné ale zvážit i další trestně právní postup.“

Falšovat lze všechno

I když obelstít počítač motoru je mnohem složitější, než změnit čísla na tachometru, ani takový údaj nemusí být stoprocentní. „Předpokládám, že podvodníci si tyto možnosti ještě neuvědomují. Jakmile to ale bude obecně známý fakt, jistě přijdou rychle na to, jak, kulantně řečeno, vyřešit i tento problém,“ míní Milan Nemeth.

Stejného názoru je i Petr Buček z AuTecu. „Pokud někdo investuje peníze, může celý software i klíč k autu vyměnit, čímž původní údaje zmizí. U drahých aut se mu to může teoreticky vyplatit. Předpokládám ale, že jde spíš o výjimky.“

Pokud ani motorový software „nic nepoví“, nastupuje na scénu soudní znalec. Ten se při hodnocení opotřebení vozu řídí tolika parametry, že by se při jejich „zahlazování“ pořádně zapotil i ten nejprotřelejší podvodník.

Autoři:




Nejčtenější

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Další z rubriky

Škoda 450
Před 60 lety představili v Brně Škodu 450, předchůdkyni Felicie

Přesně před šedesáti lety, na podzim roku 1957, na třetím ročníku Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně představila Škoda model 450. Parádní kabriolet,...  celý článek

Škoda Favorit
OBRAZEM: Shortcut, Eltra, MTX, podívejte se na favority, které neznáte

Favorit letos slaví třicet let od představení. Klasický hatchback a kombík jménem Forman, tak si většina pamatuje nabídku Favoritu, modelu, který dovezl...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.