Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Česko je pro řidiče nejlevnější v Evropě, mít vůz stojí 11 tisíc měsíčně

aktualizováno 
V Česku jsou nejnižší náklady na vlastnictví a provoz osobního vozidla v Evropě. Naopak nejvyšší jsou v Nizozemsku. Vyplývá to z indexu leasingové společnosti LeasePlan, která srovnala veškeré podstatné náklady týkající se vlastnictví a provozování nového vozidla.

Volkswagen Golf Alltrack | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Uživatel vozu v Nizozemsku musí na automobil vydat každý měsíc v průměru 17 800 Kč, pokud jezdí na benzin, nebo 21 700 Kč v případě naftové verze. Úrokové sazby u úvěrů na pořízení vozidel jsou tam nejvyšší, trojnásobné ve srovnání s nejnižšími sazbami ve Švédsku. Naproti tomu v Česku celkové náklady činí 11 000 korun pro benzinovou variantu a 12 300 Kč pro dieselovou.

Celkové náklady

Jako modelový případ LeasePlan srovnával náklady na vlastnictví VW Golf

LeasePlan Car Cost Index sestavila společnost na základě analýzy nákladů na vlastnictví a provoz aut v 11 evropských zemích. Pro porovnání vybrala vozidlo segmentu C, tedy nižší střední třídy, kam patří i Škoda Octavia. Konkrétně šlo o Volkswagen Golf s benzinovým i naftovým motorem v provedení hatchback a pětidveřovou karoserií ve standardní výbavě s dobou provozu tři roky a průměrným ročním ujetím 20 000 kilometrů.

Index srovnává pořizovací cenu, amortizaci, servis a údržbu, pojištění, úrok (při financování úvěrem), daně, náklady na palivo v každé zemi a také na zimní pneumatiky, pokud je předepisuje místní legislativa. Ukázalo se, že fixní náklady, jako jsou amortizace nebo daně, představují 70 procent veškerých výdajů.

Druhou nejlevnější zemí je v tomto ohledu Německo, kde jsou náklady na vlastnictví a provoz vozidla jen mírně vyšší než v Česku (11 300 Kč benzin, 12 250 Kč diesel). K dražším zemím patří Velká Británie (16 200 Kč benzin, 17 000 diesel) či Itálie (17 100 Kč benzin, 17 250 Kč diesel).

Nejdražší palivo je podle studie v Itálii. Je to dáno vysokým zdaněním. Náklady na palivo jsou obzvláště vysoké také ve Velké Británii a ve Španělsku.

Ve Švýcarsku existuje největší rozdíl mezi cenou benzinu a nafty. Švýcarská vláda dlouhodobě daňově znevýhodňuje naftu kvůli vyšší produkci oxidů dusíku a pevných emisí. Zato v Nizozemsku je cena nafty znatelně nižší než cena benzinu.

Ve Velké Británii jsou nejnižší náklady na údržbu, a to třetinové ve srovnání se Švédskem, kde je údržba naopak nejdražší. Ve Švédsku jsou nejmenší náklady na pojištění, čtyřikrát nižší než v nejdražším Španělsku. Německo má nejnižší náklady na registrace a daně, a to 2,5krát nižší než nejdražší Nizozemsko. Belgie má druhé nejnižší náklady na údržbu jak benzinových, tak dieselových vozidel.

„Závěry průzkumu podporuje i naše zkušenost z obchodní praxe. V poslední době se více setkáváme s požadavky nadnárodně operujících klientů, aby i auta provozovaná v jiných státech byla objednávána v ČR, a nikoli v příslušné zemi. Vyjdou zde levněji. Svou roli hrají i lokální daňové podmínky, další poplatky a také velmi nízká cena paliva v Česku,“ uvedl zástupce technického ředitele české pobočky LeasePlan Daniel Prostějovský.

Autoři: ,


Nejčtenější

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...

VIDEO: Podívejte se na běžné ráno před školou, je to džungle

Ilustrační snímek

Každoročně přibývá rodičů, kteří své děti vozí do školy autem. A ve velkých městech či u velkých škol se širokou...



Na počkání za litr. Test MF DNES potvrdil, že stočit tachometr není problém

Ilustrační foto

Až čtyřicet procent tachometrů ojetých vozů v Česku je stočených. Reportéři MF DNES si ověřili, jak je to snadné. Za...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Dieselgate odstartoval hloupý nápad namluvit Americe, že nafta je eko

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen

Německý koncern Volkswagen chtěl znovu dobýt Ameriku, hlavní zbraní mu měly být diesely, u kterých vyzdvihoval jejich...

Další z rubriky

Konec geniálního malíře obrazů vonících benzinem. Václav Zapadlík zemřel

Obrazy Václava Zapadlíka

Vyučil se truhlářem a po večerech hrál v kapele na basu. Pak se však Václav Zapadlík pustil hoblíku i smyčce a vzal do...

Koupil za sto tisíc, prodá za dva miliony. Kdy se vyplatí investice do aut

Lada Niva z roku 1979, na které její současný majitel vydělá zřejmě dva miliony...

Zájem o historická nebo unikátní vozidla v poslední době roste. Jde o alternativní investici, která většinou doplňuje...

Autofotka týdne: Extraligu nejdražších auta světa ovládá Ferrari

Ferrari 250 GTO

Stará auta nejsou jen pro zlost, protože jejich údržba leze do peněz. Naopak se ukazuje, že auta je umí zhodnotit lépe...

Najdete na iDNES.cz