Volkswagen Golf Alltrack

Volkswagen Golf Alltrack | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Česko je pro řidiče nejlevnější v Evropě, mít vůz stojí 11 tisíc měsíčně

  • 242
V Česku jsou nejnižší náklady na vlastnictví a provoz osobního vozidla v Evropě. Naopak nejvyšší jsou v Nizozemsku. Vyplývá to z indexu leasingové společnosti LeasePlan, která srovnala veškeré podstatné náklady týkající se vlastnictví a provozování nového vozidla.

Uživatel vozu v Nizozemsku musí na automobil vydat každý měsíc v průměru 17 800 Kč, pokud jezdí na benzin, nebo 21 700 Kč v případě naftové verze. Úrokové sazby u úvěrů na pořízení vozidel jsou tam nejvyšší, trojnásobné ve srovnání s nejnižšími sazbami ve Švédsku. Naproti tomu v Česku celkové náklady činí 11 000 korun pro benzinovou variantu a 12 300 Kč pro dieselovou.

Celkové náklady

Jako modelový případ LeasePlan srovnával náklady na vlastnictví VW Golf

LeasePlan Car Cost Index sestavila společnost na základě analýzy nákladů na vlastnictví a provoz aut v 11 evropských zemích. Pro porovnání vybrala vozidlo segmentu C, tedy nižší střední třídy, kam patří i Škoda Octavia. Konkrétně šlo o Volkswagen Golf s benzinovým i naftovým motorem v provedení hatchback a pětidveřovou karoserií ve standardní výbavě s dobou provozu tři roky a průměrným ročním ujetím 20 000 kilometrů.

Index srovnává pořizovací cenu, amortizaci, servis a údržbu, pojištění, úrok (při financování úvěrem), daně, náklady na palivo v každé zemi a také na zimní pneumatiky, pokud je předepisuje místní legislativa. Ukázalo se, že fixní náklady, jako jsou amortizace nebo daně, představují 70 procent veškerých výdajů.

Druhou nejlevnější zemí je v tomto ohledu Německo, kde jsou náklady na vlastnictví a provoz vozidla jen mírně vyšší než v Česku (11 300 Kč benzin, 12 250 Kč diesel). K dražším zemím patří Velká Británie (16 200 Kč benzin, 17 000 diesel) či Itálie (17 100 Kč benzin, 17 250 Kč diesel).

Nejdražší palivo je podle studie v Itálii. Je to dáno vysokým zdaněním. Náklady na palivo jsou obzvláště vysoké také ve Velké Británii a ve Španělsku.

Ve Švýcarsku existuje největší rozdíl mezi cenou benzinu a nafty. Švýcarská vláda dlouhodobě daňově znevýhodňuje naftu kvůli vyšší produkci oxidů dusíku a pevných emisí. Zato v Nizozemsku je cena nafty znatelně nižší než cena benzinu.

Ve Velké Británii jsou nejnižší náklady na údržbu, a to třetinové ve srovnání se Švédskem, kde je údržba naopak nejdražší. Ve Švédsku jsou nejmenší náklady na pojištění, čtyřikrát nižší než v nejdražším Španělsku. Německo má nejnižší náklady na registrace a daně, a to 2,5krát nižší než nejdražší Nizozemsko. Belgie má druhé nejnižší náklady na údržbu jak benzinových, tak dieselových vozidel.

„Závěry průzkumu podporuje i naše zkušenost z obchodní praxe. V poslední době se více setkáváme s požadavky nadnárodně operujících klientů, aby i auta provozovaná v jiných státech byla objednávána v ČR, a nikoli v příslušné zemi. Vyjdou zde levněji. Svou roli hrají i lokální daňové podmínky, další poplatky a také velmi nízká cena paliva v Česku,“ uvedl zástupce technického ředitele české pobočky LeasePlan Daniel Prostějovský.

,