Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Smrt při nehodě vyjde stát na 17 milionů Kč, spočítali experti

  12:40aktualizováno  12:40
Dopravní nehody stojí ekonomiku v Česku víc než 50 miliard korun ročně. "Náklady na jednu smrtelnou nehodu včetně sociálních výdajů a ztráty na produkci člověka dosahují 17,6 milionu," řekl Roman Budský z oddělení BESIP ministerstva dopravy.

Toyota Rav4 při nehodě v Heřmanovicích na Bruntálsku přerazila betonový sloup elektrického vedení, další poškodila. Osmnáctiletý řidič a o dva roky starší spolujezdec skončili v nemocnici. | foto: HZS Moravskoslezského kraje

Nehoda s těžkým zraněním podle něj stojí stát 3,8 milionu korun a s lehkým zraněním 650 tisíc korun. Statistika zahrnuje přímé náklady jako je zdravotní péče a hmotné škody a nepřímé položky v podobě sociální ztráty, které údajně tvoří přes 90 procent částky.

"Například v případě jednoho usmrceného člověka převyšují 16,5 milionu korun," řekl Budský. Ministerstvo podle jeho slov vychází z výpočtů za rok 2010, loňská čísla bude mít v prosinci. Výpočet z předchozích let je zhruba stejný. V počtu obětí na jednu miliardu ujetých vozokilometrů se ČR řadí podle ministerstva dopravy k nejhorším v Evropě.

Policie letos řešila zatím 67 163 nehod, při kterých zahynulo 574 lidí. Šéf dopravní policie Leoš Tržil uvedl, že počet usmrcených je sice nejmenší za posledních 43 let, důvod k spokojenosti to ale není. "Stále se celá řada tragických nehod stává po hrubém porušením pravidel provozu, k tomu je fenoménem nezvládnutí vozidla kvůli neznalosti jeho technických parametrů," dodal Tržil.

Podle Tržila chybí v Česku systémová prevence a zmírňování následků dopravních nehod. Velkým problémem podle něj jsou také znalosti chodců a jejich chování v provozu.

Autoři: ,




Nejčtenější

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Další z rubriky

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.