Zdaleka nejvyšší zisk dosáhl loni podle studie výrobce sportovních aut Porsche, který na každém prodaném autě vydělal 17 056 eur. Mladoboleslavská Škoda dosáhla průměrného zisku 758 eur, o sedm eur víc než Volkswagen, ale zhruba o třetinu méně, než dokážou vydělat značky Hyundai a Kia.
Kolik vydělávajíZisk, nebo ztráta automobilek z každého vyrobeného auta v roce 2012 (v eurech, před zdaněním a započtením úroků)
Zdroj: Car-Center Automotive Research |
Na výrobě aut se však dá i slušně tratit, jak ukazuje žebříček na spodních příčkách. Své o tom vědí všechny francouzské značky, ale třeba také španělský Seat. Ztrátu 834 eur má General Motors z výroby každého Opelu, respektive Vauxhallu. A tisícieurovému prodělku se nejvíce přiblížila evropská divize Fordu.
"Zaměřili jsme se tentokrát čistě jen na obchod s auty," komentoval pro agenturu DPA výsledky studie vedoucí automobilové katedry na duisburské univerzitě Ferdinand Dudenhöffer. Do čísel tak studie nezahrnula například odpisy zařízení nebo bankovní a leasingové služby, které tvoří nezanedbatelné zisky automobilek.
Výsledky jsou podle Dudenhöffera odrazem odbytové krize na evropském automobilovém trhu. Výrobci, kteří prodávají svá auta po celém světě, vydělali na výrobě aut zpravidla víc než ti, pro něž je Evropa hlavním odbytištěm. Právě tyto podniky zasáhla podle studie krize nejvíce a zlepšení situace je v nedohlednu. "Lze očekávat, že výrobci budou v roce 2013 vydělávat na svých autech ještě méně než loni," komentuje situaci Dudenhöffer.
Zatímco evropské automobilky zoufale vyhlížejí lepší časy, americké koncerny profitují z velkých pick-upů a SUV, které si žádají domácí zákazníci. Například Chrysler vydělal na každém prodaném autě 1 600 eur a General Motors 635 eur.
Důležitým ukazatelem pro hospodaření automobilky je takzvaná EBIT marže. To je procentuální zisk z každého prodaného vozu před zdaněním a započtenými úroky. A tady se podle studie ukazují velké rozdíly mezi automobilkami považovanými všeobecně za luxusní a těmi ostatními. Zatímco Porsche, vítěz tohoto žebříčku, dosahuje marže ve výši 17,6 %, následován Audi (11,2 %), BMW (10,9 %) a Mercedesem (7,1 %), dva největší světoví výrobci, Toyota a Volkswagen, mají na každém prodaném autě pouze 3,5% marži. Důvodem jsou podle studie "dobře postavené ceny", které jsou zákazníci ochotni platit luxusním značkám. V nižších patrech automobilové hierarchie vládne v době krize přetahovaná o každého zákazníka, která obvykle končí cenovou válkou.
Vítězové hospodářské krize tedy nejsou automobilky, které umějí nabídnout nejlepší poměr výkonu a ceny, ale takové, které si za svůj výkon umějí říci o slušné peníze. Nejlépe profitující Porsche nemá důvod na svých cenách cokoliv měnit, zájem o jeho výrobky neustále strmě roste. Například v březnu vyrobilo 14 494 aut, téměř o 20 % víc než loni. Odbyt jeho aut nejvíce poskočil v USA (+ 40 %), Německu (+ 32,3 %) a Číně (+ 17,9 %). Celková výroba vozů značky Porsche za letošní první čtvrtletí stoupla o 21,1 % na 37 009 aut.
Evropskému Fordu se naopak na autech vydělávat nedaří. "Ford potřebuje inovace, ale také emotivní marketing," myslí si Dudenhöffer. Příkladem je podle něj slogan "Go further", za kterým si lidé neumějí nic představit. "Možná je Ford příliš zaměřený na britské zákazníky. A to britské, co je ve Fordech pevně zakotvené, už tolik nefunguje na řidiče v ostatních částech Evropy," myslí si expert. Zároveň se však podle něj Ford z problémů dostane. "Jeho produkce je kvalitní a má velmi stabilní management. A strategie výroby aut pro světové trhy snižuje výrobní náklady a dělá Ford konkurenceschopným."
Vrátit se zpátky do černých čísel plánuje Ford v Evropě už v roce 2015. Cesta k profitu však vede přes uzavření tří výrobních podniků v Belgii a Velké Británii, včetně propuštění 5 700 zaměstnanců. Paradoxně však právě zrušení továrny v belgickém Genku stojí za odsunutou premiérou nové generace mondea. Typu, který je pro Ford vedle modelu Focus stěžejní. Zatímco původně mělo mondeo po evropských silnicích jezdit už letos, uvedení na trh je kvůli reorganizaci odloženo až na rok 2014.