Kolik vydělávají šéfové automobilek. Krize nekrize, konta se plní

  14:36aktualizováno  14:36
Šéfové světových automobilek přežili těžké časy a opět se mohou těšit na královské platy. Třeba šéf VW si vloni vydělal téměř 230 milionů korun. Šéf Daimleru vydělal jen asi o 15 milionů korun méně. Ani ostatní velcí bossové na tom nejsou špatně.

Šéf Fiatu Sergio Marchionne si ročně vydělá 87 milionů korun. | foto: Chrysler LLC

Plat Martina Winterkorna, šéfa skupiny Volkswagen, vzrostl vloni oproti roku 2009 o 41 % na 9,33 milionu eur, tedy téměř 230 milionů korun. Rekordní nárůst jeho platu ho dostal do čela žebříčku nejlépe vydělávajících kapitánů německého průmyslu vůbec.

Částka obsahuje fixní plat, bonusy a další odměny. Právě bonusy a odměny Winterkornův plat výrazně zvedly, Volkswagen totiž začal koncem roku vykazovat rekordní růst. Osmičlenný management vedení automobilky si přišel dohromady na 36,7 milionů eur, tedy víc než dvojnásobek oproti roku 2009.

Špatně se nemá ani Dieter Zetsche, šéf koncernu Daimler. Vloni vydělal ve své pozici 8,69 milionů eur, tedy asi 213 milionů korun. Allan Mulally, šéf Ford Motor Company, si zase přišel na pořádný balík v akciích. Získal v nich 56,5 milionů dolarů, firma ale rovnou některé z akcií kvůli zdanění zadržela. Po odečtení daní tak Mulallymu zbylo 33,4 milionu dolarů, tedy asi 584 milionů korun. O něco méně, asi 440 milionů korun po zdanění, získal v akciích výkonný ředitel automobilky, Bill Ford. Oba pánové navíc získali opci na akcie za cenu 14,76 dolaru za kus, a to až do roku 2021. Mulally jich může koupit 884 433, Ford 412 735. Pokud tedy třeba do roku 2020 cena akcií Fordu výrazně vzroste, mohou pánové na koupi za garantovanou cenu hodně vydělat.

Sergio Marchionne, šéf Fiatu a Chrysleru, si vloni přišel na v roli šéfa Fiatu na 3,47 milionu eur, tedy asi 85 milionů korun. V roce 2009 ale získal asi o třetinu více. V pozici šéfa Chrysleru nedostal Marchionne žádný plat. Má jen přislíbeno 600 000 dolarů v akciích (něco přes 10 milionů korun), které ale bude firma teprve vydávat. Plat Dana Akersona, šéfa GM, za loňský rok zatím přesně známý není, měl by ale získat asi 9 milionů dolarů, tedy asi 157 milionů korun.

Carlos Ghoshn, šéf aliance Renault-Nissan by si měl za loňský rok přijít asi na 9,2 milionů eur, tedy něco přes 225 milionů korun. Platy šéfů ostatních japonských automobilek jsou podstatně nižší. Údaje za loňský rok zatím nejsou k dispozici, v roce 2009 ale průměrně šéfové Toyoty a Hondy vydělávali "jen" desítky milionů korun. Průměrný plat šéfů Volkswagenu, Daimleru, Fordu a Fiatu přitom v roce 2009 činil téměř 200 milionů korun.

Nejčtenější

Škoda Scala v plné parádě. Nástupce Rapidu přiveze nejmodernější techniku

Škoda Scala

Nová, výraznější a líbivější škodovka se na silnicích začne objevovat v květnu příštího roku. Hatchback v nabídce...

Volkswagen ohlásil konec spalovacích motorů, elektrověk začíná

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Německá automobilka Volkswagen ohlásila konec spalovacích motorů. Poslední vozy s touto technologií vyvine v roce 2026...

Nová mazda má revoluční motor, i s turbem je nečekaně jednoduchý

Mazda 3

Nová generace Mazdy 3 bude mít motor, který kombinuje zážehový a vznětový princip. Jak to celé funguje, jsme zjišťovali...

ANALÝZA: Svět aut je pod dohledem Velkého bratra, nikdo se neschová

Ilustrační snímek

Auta byla ještě před pár lety symbolem svobody, do moderního vozu je ovšem o strach sednout. Na tapetě je teď Čína,...

Svéráz ruského motorismu v praxi: terénní dodávka z doby kamenné slaví

UAZ 2206 "Buchanka“

Už 60 let sjíždí z výrobních linek Uljanovského automobilového závodu populární minibus se současným kódovým označením...

Další z rubriky

Další Porsche 911 je tu. Legenda je nová a zase stejná

Porsche 911 (992) Carrera 4S

Porsche 911 je legenda. A to nejen po stránce prodejních či sportovních úspěchů, devětsetjedenáctka prostě musí mít v...

Je to oficiální: VW buduje alianci s Fordem, v USA použije jeho závody

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Německá automobilka Volkswagen buduje alianci se společností Ford Motor a k montáži vozů ve Spojených státech může...

Fešácký pick-up Mitsubishi dostal drsnou tvář

Mitsubishi L200 2019

Po čtyřech letech Mitsubishi osvěžilo svůj důležitý model pick-upu L200. Změn je hodně a jsou pořádně vidět. Výrazně se...

Najdete na iDNES.cz