Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kolik vydělávají šéfové automobilek. Krize nekrize, konta se plní

  14:36aktualizováno  14:36
Šéfové světových automobilek přežili těžké časy a opět se mohou těšit na královské platy. Třeba šéf VW si vloni vydělal téměř 230 milionů korun. Šéf Daimleru vydělal jen asi o 15 milionů korun méně. Ani ostatní velcí bossové na tom nejsou špatně.

Šéf Fiatu Sergio Marchionne si ročně vydělá 87 milionů korun. | foto: Chrysler LLC

Plat Martina Winterkorna, šéfa skupiny Volkswagen, vzrostl vloni oproti roku 2009 o 41 % na 9,33 milionu eur, tedy téměř 230 milionů korun. Rekordní nárůst jeho platu ho dostal do čela žebříčku nejlépe vydělávajících kapitánů německého průmyslu vůbec.

Částka obsahuje fixní plat, bonusy a další odměny. Právě bonusy a odměny Winterkornův plat výrazně zvedly, Volkswagen totiž začal koncem roku vykazovat rekordní růst. Osmičlenný management vedení automobilky si přišel dohromady na 36,7 milionů eur, tedy víc než dvojnásobek oproti roku 2009.

Špatně se nemá ani Dieter Zetsche, šéf koncernu Daimler. Vloni vydělal ve své pozici 8,69 milionů eur, tedy asi 213 milionů korun. Allan Mulally, šéf Ford Motor Company, si zase přišel na pořádný balík v akciích. Získal v nich 56,5 milionů dolarů, firma ale rovnou některé z akcií kvůli zdanění zadržela. Po odečtení daní tak Mulallymu zbylo 33,4 milionu dolarů, tedy asi 584 milionů korun. O něco méně, asi 440 milionů korun po zdanění, získal v akciích výkonný ředitel automobilky, Bill Ford. Oba pánové navíc získali opci na akcie za cenu 14,76 dolaru za kus, a to až do roku 2021. Mulally jich může koupit 884 433, Ford 412 735. Pokud tedy třeba do roku 2020 cena akcií Fordu výrazně vzroste, mohou pánové na koupi za garantovanou cenu hodně vydělat.

Sergio Marchionne, šéf Fiatu a Chrysleru, si vloni přišel na v roli šéfa Fiatu na 3,47 milionu eur, tedy asi 85 milionů korun. V roce 2009 ale získal asi o třetinu více. V pozici šéfa Chrysleru nedostal Marchionne žádný plat. Má jen přislíbeno 600 000 dolarů v akciích (něco přes 10 milionů korun), které ale bude firma teprve vydávat. Plat Dana Akersona, šéfa GM, za loňský rok zatím přesně známý není, měl by ale získat asi 9 milionů dolarů, tedy asi 157 milionů korun.

Carlos Ghoshn, šéf aliance Renault-Nissan by si měl za loňský rok přijít asi na 9,2 milionů eur, tedy něco přes 225 milionů korun. Platy šéfů ostatních japonských automobilek jsou podstatně nižší. Údaje za loňský rok zatím nejsou k dispozici, v roce 2009 ale průměrně šéfové Toyoty a Hondy vydělávali "jen" desítky milionů korun. Průměrný plat šéfů Volkswagenu, Daimleru, Fordu a Fiatu přitom v roce 2009 činil téměř 200 milionů korun.



Nejčtenější

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...

KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...



VIDEO: Podívejte se na běžné ráno před školou, je to džungle

Ilustrační snímek

Každoročně přibývá rodičů, kteří své děti vozí do školy autem. A ve velkých městech či u velkých škol se širokou...

Na počkání za litr. Test MF DNES potvrdil, že stočit tachometr není problém

Ilustrační foto

Až čtyřicet procent tachometrů ojetých vozů v Česku je stočených. Reportéři MF DNES si ověřili, jak je to snadné. Za...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Další z rubriky

VIDEO: Podívejte se na běžné ráno před školou, je to džungle

Ilustrační snímek

Každoročně přibývá rodičů, kteří své děti vozí do školy autem. A ve velkých městech či u velkých škol se širokou...

Evropa hlasuje o emisních limitech. Podle výrobců jsou mimo realitu

Měření emisí v laboratoři

Evropský parlament schválil cíle pro snižování emisí pro osobní automobily a lehká užitková vozidla. Výbor pro životní...

Elektromobilita startuje. Audi e-tron chce být především normální SUV

Audi e-tron

Audi oficiálně představilo svůj první sériový elektromobil e-tron. SUV slibující dojezd přes 400 kilometrů se ukázalo v...

Najdete na iDNES.cz