Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kolik vydělávají šéfové automobilek. Krize nekrize, konta se plní

  14:36aktualizováno  14:36
Šéfové světových automobilek přežili těžké časy a opět se mohou těšit na královské platy. Třeba šéf VW si vloni vydělal téměř 230 milionů korun. Šéf Daimleru vydělal jen asi o 15 milionů korun méně. Ani ostatní velcí bossové na tom nejsou špatně.

Šéf Fiatu Sergio Marchionne si ročně vydělá 87 milionů korun. | foto: Chrysler LLC

Plat Martina Winterkorna, šéfa skupiny Volkswagen, vzrostl vloni oproti roku 2009 o 41 % na 9,33 milionu eur, tedy téměř 230 milionů korun. Rekordní nárůst jeho platu ho dostal do čela žebříčku nejlépe vydělávajících kapitánů německého průmyslu vůbec.

Částka obsahuje fixní plat, bonusy a další odměny. Právě bonusy a odměny Winterkornův plat výrazně zvedly, Volkswagen totiž začal koncem roku vykazovat rekordní růst. Osmičlenný management vedení automobilky si přišel dohromady na 36,7 milionů eur, tedy víc než dvojnásobek oproti roku 2009.

Špatně se nemá ani Dieter Zetsche, šéf koncernu Daimler. Vloni vydělal ve své pozici 8,69 milionů eur, tedy asi 213 milionů korun. Allan Mulally, šéf Ford Motor Company, si zase přišel na pořádný balík v akciích. Získal v nich 56,5 milionů dolarů, firma ale rovnou některé z akcií kvůli zdanění zadržela. Po odečtení daní tak Mulallymu zbylo 33,4 milionu dolarů, tedy asi 584 milionů korun. O něco méně, asi 440 milionů korun po zdanění, získal v akciích výkonný ředitel automobilky, Bill Ford. Oba pánové navíc získali opci na akcie za cenu 14,76 dolaru za kus, a to až do roku 2021. Mulally jich může koupit 884 433, Ford 412 735. Pokud tedy třeba do roku 2020 cena akcií Fordu výrazně vzroste, mohou pánové na koupi za garantovanou cenu hodně vydělat.

Sergio Marchionne, šéf Fiatu a Chrysleru, si vloni přišel na v roli šéfa Fiatu na 3,47 milionu eur, tedy asi 85 milionů korun. V roce 2009 ale získal asi o třetinu více. V pozici šéfa Chrysleru nedostal Marchionne žádný plat. Má jen přislíbeno 600 000 dolarů v akciích (něco přes 10 milionů korun), které ale bude firma teprve vydávat. Plat Dana Akersona, šéfa GM, za loňský rok zatím přesně známý není, měl by ale získat asi 9 milionů dolarů, tedy asi 157 milionů korun.

Carlos Ghoshn, šéf aliance Renault-Nissan by si měl za loňský rok přijít asi na 9,2 milionů eur, tedy něco přes 225 milionů korun. Platy šéfů ostatních japonských automobilek jsou podstatně nižší. Údaje za loňský rok zatím nejsou k dispozici, v roce 2009 ale průměrně šéfové Toyoty a Hondy vydělávali "jen" desítky milionů korun. Průměrný plat šéfů Volkswagenu, Daimleru, Fordu a Fiatu přitom v roce 2009 činil téměř 200 milionů korun.





Nejčtenější

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Další z rubriky

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.