Kolínská fabrika má zůstat Toyotě, Francouzi tam s malými auty skončí

Francouzská automobilka PSA Group a japonská Toyota se rozhodly, že do roku 2021 ukončí společnou výrobu malých aut. Bez uvedení zdroje to napsal francouzský list Les Echos. Toyota pak v rámci dohody koupí podíl PSA v jejich společném závodě Toyota Peugeot Citroën Automobile (TPCA) v Kolíně.

Toyota Aygo | foto: Toyota

Mluvčí PSA v reakci na zprávu sdělil, že původní dohoda o společném podniku v Kolíně, podepsaná v lednu 2002, zahrnuje klauzuli, která umožňuje každému z partnerů přehodnotit své postavení v daném okamžiku. „Jsme v tomto procesu hodnocení. Nic se nerozhodlo,“ sdělil mluvčí písemně agentuře Reuters.

Podle francouzského listu chtějí automobilky naopak rozšířit spolupráci ve výrobě lehkých užitkových vozidel ve Francii a ve Španělsku.

TPCA vyrábí malé vozy značky Peugeot, Citroën a Toyota. Kapacita závodu je 330 000 aut ročně, což je strop, kterého závod dosáhl v roce 2009. Letos má vyrobit přes 200 000 aut. Ve společnosti pracuje zhruba 2 700 lidí a firma je jedním z největších exportérů v České republice a zároveň největším zaměstnavatelem v kolínském regionu.

TPCA Toyota Peugeot Citroën je společným podnikem Toyota Motor Corporation a PSA Group s rovnocenným podílem 50 %. Výrobní procesy v továrně obstarává japonská značka.

Nová generace měla z Kolína vyjíždět od roku 2020. Automobilky ovšem i proto, že je poptávka po miniautech stále menší, musí přehodnotit strategii.

„To, zda bude Toyota pokračovat ve spolupráci i ve třetí generaci, závisí na tom, zda se obě společnosti dohodnou na dalším směřování tohoto modelu. Pokud najdeme společnou strategii, můžeme pokračovat. Pokud budeme mít rozdílné představy, tak by to mohlo být důvodem, proč to zastavit,“ řekl na začátku října na autosalonu v Paříži předseda společnosti Toyota Europe Didier Leroy.

Nejmenší vozy jsou pro automobilky okrajovými kategoriemi. Pro snížení nákladů na vývoj a výrobu spolupracují napříč trhem.

Se stále přísnějšími emisními limity malá auta přestávají dávat smysl automobilkám i zákazníkům. „Nové normy snižují průměrné flotilové emise na úroveň, které dnes dosahují jen ty nejmenší modely s konvenčními technologiemi pohonu. Po roce 2020 budou pak automobilky i do těchto nejlevnějších a nejjednodušších aut nuceny nasazovat složité a drahé technologie, jako například komplikované systémy čištění výfukových plynů či hybridní pohony. Vzhledem k extrémně nízké marži u těchto vozidel a vysoké citlivosti zákazníka na cenu tím ovšem tato auta zdraží na úroveň, kdy se stanou neprodejná. V konečném důsledku tak hrozí, že tato kategorie vozidel na trhu zcela vymizí,“ vysvětluje pro iDNES.cz Zdeněk Petzl, ředitel českého Sdružení automobilového průmyslu AutoSAP. Analýzu čtěte zde.

Les Echos píše, že odchod PSA ze závodu v Kolíně dává smysl, protože PSA nedávno koupila firmu Opel, jejíž továrny nejedou na plnou kapacitu. Je také zřejmé, že Toyota kvůli brexitu bude pravděpodobně potřebovat závod v Kolíně více než PSA.

„Kolíňata“ v číslech

Automobilku u Kolína od února 2005 opustily přes tři miliony aut

  • Japonská automobilka Toyota a francouzský koncern PSA Peugeot Citroën začaly spolupráci na výrobě malých automobilů zvažovat v roce 2000. O umístění nové továrny se kromě Česka ucházelo mimo jiné Polsko, rozhodnutí padlo v prosinci 2001. Ve prospěch lokality v Ovčárech u Kolína hrálo i to, že byla připravena tamní zóna, původně chystaná pro nový závod BMW (ten nakonec vznikl v Lipsku).
  • Investice do továrny Toyota Peugeot Citroën Automobile (TPCA) přesáhly 20 miliard korun, další miliardy korun pak investovali do svých výrobních provozů v průmyslové zóně subdodavatelé automobilky. Investice patřila k nejvyšším v historii ČR. Lákadlem pro Toyotu, PSA i další výrobce byly státní pobídky, které dosáhly přibližně dvou miliard korun. Státní příspěvek mohl být vyšší, TPCA jej také kvůli hospodářské krizi a slabšímu odbytu plně nevyčerpala.
  • Výstavba továrny byla zahájena 10. dubna 2002, místo tradičního poklepání na základní kámen se zasypávaly zeminou stromky v přistavených květináčích. Mezi hosty, kteří se chopili lopaty, patřil i tehdejší premiér Miloš Zeman. Pro jeho vládu byl zisk japonsko-francouzské investice jedním z největších hospodářských úspěchů. Zkušební provoz byl v továrně zahájen v prosinci 2004, sériová výroba začala 28. února 2005 a oficiální otevření se uskutečnilo o tři měsíce později, 31. května 2005.
  • V souvislosti s výstavbou továrny byla posílena dopravní infrastruktura. Kromě železniční vlečky k nedaleké trati Poděbrady-Kolín nebo obchvatu Ovčár bylo pro TPCA důležité i napojení na dálnicí D11, jež bylo zpočátku provizorní. Dálnice byla v úseku mezi sjezdem za Poděbrady a Chlumcem nad Cidlinou otevřena alespoň v polovičním profilu až v prosinci 2005.
  • Pro město Kolín byl příchod automobilky pozitivním jevem, továrna totiž poskytla práci více než 3 500 zaměstnanců. Zároveň město dodnes tíží dluhy, které mu vznikly při budování zóny a také při výstavbě 851 bytů, určených pro zaměstnance TPCA. Někdejší vedení radnice počítalo s pomocí vlády, kterou mělo údajně přislíbenou. Ta však nepřišla a zhruba miliardový dluh zůstal městu. Na konci letošního roku by se dluh měl snížit na 422 milionů korun, úvěr bude Kolín splácet ještě deset let.
  • TPCA od počátku produkuje tři modely - Toyota Aygo, Peugeot 107 (od nové generace představené v roce 2014 nese označení 108) a Citroën C1. Vozy první generace byly téměř identické, vzájemně se od sebe daly rozeznat zejména díky přední části. Ve druhé generaci se už od svých francouzských „sourozenců“  Toyota výrazně odlišuje, má mnohem ostřejší kontury. Dodnes bylo vyrobeno přes 3,3 milionu minivozů, na každou z trojice značek historicky připadá přibližně třetina výroby. V posledních letech se vyrábí mnohem více toyot (loni zhruba 90 000, francouzské značky odebraly po 54 500 autech).
  • Rekord zaznamenala továrna v roce 2009 (332 489 aut). Po konci takzvaného šrotovného v západní Evropě, kvůli sílící konkurenci (s vlastním minivozem prodávaným také pod značkami Škoda a Seat přišel v roce 2011 koncern Volkswagen) i v důsledku pomalu zastarávající techniky však výroba v TPCA klesala až na 185 127 aut v roce 2013. S nástupem druhé generace sice přišlo zlepšení, výroba se nicméně už ani nepřiblížila třísettisícové hranici, nejlepší byl rok 2016 se zhruba 220 000 vyrobenými auty, loni produkce klesla pod 200 000.
  • Nejvíce z více než 3,3 milionu minivozů vyrobených v TPCA do konce roku 2017 se prodalo ve Francii (přes 600 000), následují Británie (582 000), Itálie (495 000) a Německo (359 000). V České republice se prodal jen zlomek produkce továrny.
Autoři: ,
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Diář petrolheada: Do Mostu za klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...