Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jak na bezpečný převoz kola? Nejlepší je nosič na tažné zařízení

aktualizováno 
Počasí přeje cyklovýletům už několik týdnů, s letní dovolenou k tomu přibude otázka, jak dopravit kromě sebe a kol také plný kufr věcí. Právě bicykl je velmi neskladný, nejbezpečnějším řešením je odvézt ho na nosiči.

Nosič kol | foto: Volkswagen

Odborníci na úspornou jízdu radí vozit kola uvnitř, což se však nelíbí těm, kdo mají starost o bezpečí posádky. Kolo na střeše zvedne spotřebu o několik litrů. Při 110kilometrové rychlosti klidně o třetinu a se stoupající rychlostí roste spotřeba exponenciálně.

Jenže uvnitř auta kola zaberou spoustu místa a navíc je  musíte opravdu dobře upevnit, jinak hrozí posádce zranění už při trochu intenzivnějším brzdění. Nezbude tedy, než koupit nosič na kolo a jet na výpravu pomalu. K sehnání jsou speciální interiérové držáky kol, ty jsou však spíše menšinovou záležitostí. Existují tedy v zásadě dvě možnosti, kam nosič umístit: na střechu nebo dozadu na auto.

„Bezpečnost posádky je u nás na prvním místě, preferujeme tedy transport jízdních kol vně vozu – na střeše či ještě lépe vzadu na tažném zařízení. Proto také nabízíme širokou nabídku originálního příslušenství pro značky Audi, Volkswagen a SEAT, která uspokojí všechny potřeby pro bezpečný a komfortní převoz bicyklů,“ uvedla Lenka Novotná, specialistka pro originální příslušenství z divize After Sales Porsche Česká republika.

Zvedat kola na střechu je obzvláště u vyšších rodinných aut (oblíbená MPV a SUV) hodně namáhavé, skoro vždy je lepší, když vám pomáhá někdo další. Navíc na střeše kladou kola při jízdě největší odpor a zvyšují spotřebu. U druhé varianty jsou sice „schovaná“ za autem, zase se trochu ztíží přístup do kufru.

Nosič kol
Nosič kol

Poraďte se

Vyhněte se supermarketům, kde vám neporadí s výběrem. Neznačkové modely bývají levnější, ale kromě toho, že vám o nich nikdo nepodá fundovanou informaci, může být problém se sháněním náhradních dílů a doplňků. Pozor si dávejte i na to, zda má nosič homologaci.

Nosiče na kola kupujte ve specializovaných obchodech s autopříslušenstvím, mají je také přímo dealeři aut v nabídce originálního příslušenství, které přímo pasuje k danému vozu (nejen esteticky, ale hlavně funkčně). S cyklistickou sezonou také na nosiče často vyhlašují speciální akce. Například Škoda má nyní na nosiče 15procentní slevu.

Nosiče obvykle pro automobilky vyrábějí specializované firmy na základě unikátních specifikací. „Přepravní systém patří k doplňkům, který podléhá zkouškám City Crash test, během kterého musí nosič vydržet zatížení až 12 G po dobu 80 ms,“ popisuje Karel Starý, vedoucí servisních služeb Škoda Auto ČR.

Před nákupem je třeba ověřit, jestli budete schopni je na vůz připevnit. Většina výrobců má k dispozici seznam vozidel, na něž se jejich produkt dá nainstalovat. Při koupi zvažte také kola, která budete chtít přepravovat. Pokud jste si oblíbili elektrobicykly, počítejte s jejich výrazně vyšší hmotností, musí je unést nosič i tažné zařízení auta. Zatížitelnost střechy najdete v návodu k obsluze, stejně jako maximální vertikální zatížení tažného zařízení. Když auto takto zatížíte, je třeba překontrolovat tlak v pneumatikách.

Nosič kol

Zvolený nosič musí odpovídat i tvaru kola. Stejně tak upevnění kola na rám nosiče by mělo být vyřešeno tak, abyste si bicykl zbytečně nepoškrábali. Pokud máte doma těžké elektrokolo, je ideální, když má nosič nájezdy nebo alespoň po upevnění není příliš vysoko.

Výrobci si možné riziko uvědomují a u nejlevnějších střešních držáků kol doporučují jezdit maximálně devadesátkou. U dražších značkových nosičů podobné omezení není. Stačí s nimi dodržovat běžné rychlostní předpisy. Totéž platí i pro nosiče na tažné zařízení.

„Naše produkty z nabídky originálního příslušenství odpovídají nejpřísnějším bezpečnostním normám a nijak zásadně řidiče neomezují, na dálnici není třeba zpomalovat pod povolenou rychlost 130 km/h,“ zdůrazňuje Lenka Novotná z Porsche Česká republika.

I tak je třeba být při jízdě s koly navěšenými na autě opatrný. Při každé zastávce raději překontrolujte upevnění a při jízdě si uvědomujte, že těžká kola na střeše zvyšují těžiště vozu. Zatáčku, kterou jste zvyklí řezat osmdesátkou, s nákladem na střeše tak rychle rozhodně neprojedete. Pozor si dávejte hlavně na nejlevnější střešní nosiče jízdních kol s plechovým žlábkem, ze kterých se při míjení s kamionem nebo větším nákladním autem ve vzduchovém vztlaku bicykl může uvolnit.

Na střechu

Nejlevnější variantou je střešní nosič – sehnat se dá v supermarketech za pár stovek. Nízká cena se však projevuje na kvalitě. Takový nosič může začít rezavět už po dvou letech. Je potřeba u něj často dotahovat matičky, které se při používání povolují. Takové nosiče nebývají ani nijak pevné.

Nosič kol

Lepší nosiče seženete za jeden až dva tisíce. Vybírat můžete mezi různými materiály a zámky, kterými se kola zajišťují. Mají také lepší upínací mechanismus, který si poradí s různými tvary rámů kol. I uchycení je oproti těm nejlevnějším výrobkům lehčí a rychlejší. 

„Nosič jízdního kola na střechu Škoda lze do konce května pořídit za zvýhodněné ceny v rozmezí i 1 404 – 2 091 Kč, v závislosti na maximální nosnosti a materiálu nosiče,“ uvádí Karel Starý. Střešní nosič vyžaduje jednu investici navíc, takzvaný střešní příčník, na nějž se nosiče na střeše auta připevní. Na auta se střešními lištami napevno uchycenými (mívají je hlavně kombíky) stačí koupit jednoduchý příčník, na auta bez ližin musíte koupit přesný typ, který odpovídá vašemu vozu. Dávejte si pozor na maximální povolené zatížení střechy. Jeden bicykl může vážit s výletnickou výbavou klidně dvacet kilo.

„V rámci právě probíhající servisní kampaně nabízíme originální střešní nosiče za ceny od 3 595 Kč. Aerodynamický střešní držák na jízdní kolo z plastu odolávajícímu UV záření se montuje na příčníky pomocí chromovaných ocelových úchytek,“ popisuje levnější variantu převozu kol na střeše Lenka Novotná z Porsche Česká republika.

Fotogalerie

Na tažné zařízení

Švýcarský autoklub TCS i zkušenosti uživatelů se dnes přiklánějí k nosičům na tažné zařízení. Uchycení na auto je poměrně snadné a zvládne ho i jeden člověk. „Nosič je určen pro všechny typy tažných zařízení a vejdou se na něj dvě kola o společné maximální váze 36 kg. Ochranu před odcizením zajišťuje jejich uzamčení v nosiči za rám kola a zároveň uzamčení nosiče k vozu. Aby kola nebránila přístupu do zavazadlového prostoru, lze je lehce pomocí páky na nosiči sklopit,“ popisuje Karel Starý. Podle české legislativy musí být na nosiči kol na tažném zařízení připevněná viditelná registrační značka vozu. Za její vydání si úřad účtuje 600 korun a její výroba trvá asi dva týdny.

„Variantu transportu jízdních kol prostřednictvím držáku upevněném na tažném zařízení považujeme za sice dražší, ale ideální volbu. Náš výchozí model přijde na 15 159 Kč. Lepší Premium pořídíte aktuálně za 17 819 korun a patří k nejlehčím produktům na trhu. Do některých modelů Volkswagen ho pak můžete uložit do prohlubně pro rezervní kolo,“ uvádí výhody originálního příslušenství Lenka Novotná. Aby se dala kola takto převážet, musí být auto vybaveno tažným zařízením, které podle typu vozu stojí pět až 15 000 korun. 

V případě, že vozidlo tažné zařízení nemá, je možné koupit nosič, který se upevňuje na páté dveře, takže se hodí jen pro kombíky a hatchbacky. Tento způsob převážení kol je asi nejhorší variantou. Hlavní nevýhodou je poměrně složitá instalace. Musíte si dávat velký pozor, abyste nepoškrábali lak vozu, trpí také uchycení dveří.



Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Milovník betonu. Morandiho mosty jsou krásné, ale moc nevydrží

04

Vzděláním inženýr, duchem architekt. Riccardo Morandi patřil k nejvýznamnějším italským tvůrcům 20. století, díky své...

Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Další z rubriky

Díly z vrakoviště mohou být problém pro pojišťovnu i bezpečnost vozu

Škoda Fabia

Velká konkurence nutí autoservisy nabízet slušné ceny. Ale zároveň si na sebe chtějí vydělat, proto některé občas místo...

Začíná lov aut s vykuchanými filtry pevných částic

Použitý filtr pevných částic

Filtry pevných částic jsou v Česku obrovským tématem. Zajímavé je, že na západ od Česka motoristé ani netuší, že něco...

Zastav, je mi zle. Bojujte účinně s kinetózou během cest autem

Ilustrační snímek

Zná to téměř každý, kdo cestoval na zadním sedadle auta. Začte se do knihy, zadívá do mobilu a závratě i nevolnost jsou...

Najdete na iDNES.cz