Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kolo odvezte na střeše auta nebo na tažném zařízení

  16:00aktualizováno  16:00
Na stále oblíbenější cyklovýlety potřebujete dopravit kromě sebe a kol většinou také plný kufr věcí. Právě bicykl je velmi neskladný, řešením je odvézt ho na nosiči.

Střešní nosič kol | foto: Thule

Odborníci na úspornou jízdu radí vozit kola uvnitř, což se ale nelíbí těm, kdo mají starost o bezpečí posádky. Kolo na střeše zvedne spotřebu o několik litrů. Při 110kilometrové rychlosti klidně o třetinu a se stoupající rychlostí roste spotřeba exponenciálně.

Jenže uvnitř auta kola zaberou spoustu místa a navíc je třeba je opravdu dobře upevnit, jinak hrozí posádce zranění už při trochu intenzivnějším brzdění. Nezbude tedy, než koupit nosič na kolo a jet na výpravu s koly pomalu. Existují dvě možnosti, kam nosič umístit: na střechu, nebo dozadu na auto.

Poraďte se

Nosiče na kola kupujte ve specializovaných obchodech nebo obchodech s autopříslušenstvím. Vyhněte se supermarketům, kde vám neporadí s výběrem. Kdo chce ušetřit, může zkusit hledat na internetu.

Neznačkové modely bývají levnější, ale kromě toho, že vám o nich nikdo nepodá fundovanou informaci, může také být problém se sháněním náhradních dílů a doplňků. Pozor si dávejte i na to, zda má nosič homologaci.

Obojí má svou velkou nevýhodu. Zvedat kola na střechu je obzvláště u vyšších rodinných aut (oblíbená MPV) hodně namáhavé, skoro vždycky je lepší, když vám pomáhá druhý. Navíc na střeše kladou při jízdě největší odpor a zvyšují spotřebu. U druhé varianty jsou sice kola "schovaná" za autem, zase se trochu ztíží přístup do kufru.

Na střechu

Nejlevnější variantou je střešní nosič – sehnat se dá v supermarketech za pár stovek. Nízká cena se však projevuje na kvalitě. Takový nosič může začít rezavět třeba už po dvou letech. Je také potřeba u něj často dotahovat matičky, které se při používání povolují. Když se na to bude zapomínat, může se stát, že kolo jednoho dne ze střechy odletí. Takové nosiče nebývají ani nijak pevné.

Lepší nosiče seženete za jeden až dva tisíce. Vybírat můžete mezi různými materiály, nebo zámky, kterými se kola zajišťují. Mají také lepší upínací mechanismus, který si poradí s různými tvary rámů kol. I uchycení je oproti těm nejlevnějším výrobkům lehčí a rychlejší. Střešní nosič však vyžaduje jednu investici navíc, takzvaný střešní příčník, na nějž se nosiče na střeše auta připevní. Na auta se střešními lištami napevno uchycenými (mívají je hlavně kombíky) stačí koupit jednoduchý příčník, na auta bez lyžin musíte koupit přesný typ, který odpovídá vašemu vozu.

Důležité je také vědět, že když chcete na střeše vozit víc kol, musíte mít na každé jeden nosič. Na Škodu Fabia se pohodlně vejdou tři. Když chcete převážet čtyři, je už občas potřeba povolovat a otáčet řídítka. Dávejte si také pozor na maximální povolené zatížení střechy. Jeden bicykl může vážit s výletnickou výbavou klidně dvacet kilo.

Kola pověsíte na víko kufru

Druhou variantou přepravy bicyklů je použití nosiče, který se upevňuje na páté dveře. Z toho logicky plyne, že se hodí jen pro kombíky a hatchbacky. Takových nosičů ale na trhu tolik není; nejlevnější stojí kolem dvou a půl tisíce, dražší klidně sedm tisíc.

Tento způsob převážení kol je asi nejhorší variantou. Hlavní nevýhodou je poměrně složitá instalace. Musíte si dávat velký pozor, abyste nepoškrábali lak vozu, trpí také uchycení dveří. Tuto variantu zvolí ten, kdo nezvládne dát těžké kolo na střechu a nemá na autě tažné zařízení. Na tomto druhu nosičů se dají standardně přepravovat dva bicykly. Dražší verze zvládnou tři.

Na tažné zařízení

Vozit kola na nosiči upevněném na tažném zařízení je nejdražší možnost. Jenže aby se dala kola takto převážet, musí být auto vybaveno tažným zařízením, které podle typu vozu stojí pět až 15 000 korun.

Nejlevnější nosič se dá sehnat za nějaké dva a půl tisíce, odborníci ale doporučují investovat do něj minimálně čtyři až pět tisíc. Nejdražší značkové držáky rozšířené pro převoz čtyř kol se prodávají za nějakých 16 tisíc korun. 

Nosič kol na tažné zařízení

Uchycení na auto je poměrně snadné a zvládne ho i jeden člověk. Vyřešený je i přístup do kufru auta – nosič se odklopí. U levnějších typů se musí povolit šrouby, u dražších stačí stisknout páku.

Zkuste autosalon

Nosiče, které pasují na váš model auta, vám nabídnou v autosalonu značky. Snad všechny automobilky nabízejí originální příslušenství, ve kterém nosiče na kola určitě jsou.

Nosič kol mají opely schovaný za nárazníkem

Nosič kol mají opely schovaný za nárazníkem

Originální řešení nabízí Opel. Při koupi většiny nových osobních modelů si můžete připlatit za speciální nosič schovaný v zadním nárazníku. Když potřebujete odvézt kola, vysunete speciální "šuplík" a můžete nakládat.

Zadní nosiče mají ale jeden zádrhel: podle české legislativy musí být na nosiči kol na tažném zařízení připevněná viditelná registrační značka vozu. Úřady ale třetí "espézetku" nevydávají. Komu se tedy značku nechce prohazovat, může si nechat vyrobit plastový duplikát. Ani jedna z těchto možností se však nemusí líbit policistům při kontrole, správně byste jiné, než originální značky na autě mít neměli. Teoreticky za to hrozí pokuta, moc tedy neprovokujte policisty, když povezete kola. Dobrou zprávou ale je, že ministerstvo se chystá tento problém vyřešit.

Jsou nosiče bezpečné?

Bezpečnost nosičů kol otestoval před dvěma lety německý autoklub ADAC. Žádný ze 14 testovaných nosičů nedosáhl na nejlepší možné hodnocení, žádný ale také nedostal pomyslnou školní pětku.

Výrobci si možné riziko uvědomují a třeba u nejlevnějších střešních držáků kol doporučují jezdit maximálně devadesátkou. U dražších značkových nosičů podobné omezení není. Stačí s nimi dodržovat běžné rychlostní předpisy. Totéž platí i pro nosiče na páté dveře a na tažné zařízení.

I tak je ale třeba být při jízdě s koly navěšenými na autě opatrný. Při každé zastávce raději překontrolujte upevnění a při jízdě si uvědomujte, že těžká kola na střeše zvyšují těžiště vozu. Zatáčku, kterou jste zvyklí řezat osmdesátkou, s nákladem na střeše tak rychle rozhodně neprojedete. Pozor si dávejte hlavně na nejlevnější střešní nosiče jízdních kol s plechovým žlábkem, ze kterých se při míjení s kamionem nebo větším nákladním autem ve vzduchovém vztlaku bicykl může uvolnit.

Autor:




Nejčtenější

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Další z rubriky

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka (vlevo) a odborník na problematiku emisí Libor...
ROZSTŘEL: Za problémy s filtry pevných částic může zanedbaná údržba

Ovzduší znečišťuje také doprava. Mezi nejnebezpečnější znečišťovatele patří naftová auta s poškozenými či odstraněnými filtry pevných částic. Proč je auta mají...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.