Kolo prázdné, auto jede dál: Test runflatové pneumatiky

  • 64
Jedné z nejpozoruhodnějších novinek loňského roku, BMW řady 1, rozhodně nechybí styl a osobitost, zato ale postrádá náhradní kolo. Sotva si motoristé zvykli na fakt, že u některých aut mají místo rezervy v kufru jen lepicí soupravou s kompresorem, teď je tu vůz, v jehož útrobách je možné na opravu kola najít tak maximálně lékárničku a sadu žárovek.

"Žádné náhradní kolo nepotřebujete, na prázdné gumě dojedete klidně i z dovolené," vzkazuje automobilka zákazníkům.

Ti to zase předávají dál dopravním policistům, kteří čas od času chtějí zkontrolovat, jestli je rezerva správně nahuštěná.

Jízda s prázdným kolem je ale možná jen se speciálními pneumatikami. BMW používá systém Runflat, který vyrábí Good Year.

Automobilka runflaty montuje standardně na všechny modely BMW 1 a také na nové BMW 3.

Princip runflatů je vlastně jednoduchý, od obyčejných pneumatik se liší jen podstatně zesílenými bočnicemi.

Díky tomu by se gumy neměly zdeformovat ani tehdy, když z nich ujde všechen vzduch.

Kolik zvládne prázdný runflat?

Od 150 do 900 kilometrů. Jízda maximální rychlostí 80 km/h a každých 250 kilometrů nechat vychladnout. Tak znělo doporučení pro jízdu s prázdnou runflatovou pneumatikou, když loni BMW uvádělo na trh svůj nový typ vozu řady 1.

Nyní, když do Česka přijíždí BMW 3, automobilka připouští jízdu dlouhou "jen" 150 kilometrů. "Skutečnost je taková, že po ujetí této vzdálenosti už může pneumatika vykazovat známky nestejnoměrného opotřebení," vysvětluje Radek Doleší z BMW, " je možné s ní samozřejmě absolvovat i delší vzdálenost."

Jeho kolega Antonín Hálek vzpomíná, jak při zkouškách prázdný runflat vydržel jet 900 kilometrů. "Byl po stranách hodně sjetý, ale pneumatika byla pořád provozuschopná."

Pro klid dopravní policie i šťastných majitelů runflatů jsme se rozhodli vyzkoušet, jak to celé funguje. Dá se opravdu nerušeně pokračovat v jízdě rychlostí do 80 km/h tak, jak slibuje výrobce?

Cestu z dovolené měl pro tentokrát nahradit výlet z města, jaký o víkendu absolvuje desítky tisíc Čechů. Chceme ujet alespoň sto kilometrů na zcela prázdné pneumatice. Cíl: Jihočeské město Tábor, kam z Prahy vede kus dálnice a frekventovaná silnice I. třídy, kde by případná výměna píchlé pneumatiky byla životu nebezpečná.

Pro účely testu by bylo nejlepší, kdyby se s autem skutečně podařilo píchnout. Jenže ten den jako na potvoru nečekal na silnici žádný hřebík, který by se chtěl svézt stříbrným BMW 116i. A tak bylo nutné nešťastné náhodě trochu pomoci.

Když člověk vypouští pneumatiku vlastního auta na odlehlé cestě v Praze 5, nemůže se ubránit pocitu zoufalství.

Rozum velí, že BMW přece nelže, ale prožitá zkušenost zase říká, že na splasklé gumě se jet nedá.

Vypustit pravou přední pneumatiku trvá necelou minutu. Je tak měkká, že se dá lehce prošlápnout botou, z boku ale neleží na ráfku tak nemohoucně, jako běžné gumy.

Stokilometrová cesta začíná. Jak auto nabírá rychlost, od kola je čím dál více slyšet zřetelný hukot.

Během chvíle se rozsvítí na palubní desce červená kontrolka signalizující problém s pneumatikou.

Zastavujeme, abychom zkontrolovali, jak guma přežila první minuty jízdy. Zdá se být v pořádku, dokonce se ani nestačila zahřát.

Čtěte také:Test BMW řady 1

Nejmenší model mnichovského rodu neoslní po stránce praktické. Je to vůz stvořený pro nevšední řidičské zážitky, vůz pro lidi s velkým sportovním srdcem ...VÍCE
Kilometry na pražské Jižní spojce jsou docela nepříjemné. Povolenou osmdesátikilometrovou rychlost tu nedodržuje nikdo, kolem sviští auta a BMW je vklíněno mezi kolonu jedoucích kamiónů. Kromě toho, že pneumatika hučí a auto trochu táhne na stranu, se však neděje nic zvláštního. Kontrola po dvaceti kilometrech u pumpy v Průhonicích. Všechno je v pořádku, pneumatika je jen o poznání teplejší, než ostatní.

Cesta do cíle cesty už pokračuje bez přerušení. Chvílemi je možné zapomenout i na to, že jedno kolo není v pořádku. Na hukot si ucho rychle zvykne, na lehce invalidní řízení také. Zastavujeme u první táborské pumpy. Tachometr ukazuje 105 kilometrů, pneumatika není na pohled zvlášť opotřebená.

Chceme doplnit vzduch, ale kompresor u čerpadla nefunguje. Rozhodneme se tedy jízdu ještě prodloužit a s prázdnou gumou vyrážíme na místní letiště vyzkoušet, jak pneumatika drží na disku v extrémních podmínkách.

Ostře sekané obloučky sice chvílemi vypadají hrozivě a pneumatika vydává při prudké změně směru zvláštní pleskavé zvuky, z disku se ale nesesmekne.

Alternativa se jmenuje
PAX System

Pneumatika PAX Systemu je upevněna mechanicky. Narozdíl od běžné pneumatiky, která drží na ráfku vnitřním tlakem, je pneumatika k ráfku připevněna tak, aby se nemohla uvolnit ani tehdy, když je vypuštěná. V případě ztráty tlaku v pneumatice se ráfek usadí na podpůrný prstenec, který je připevněn na kolo.

Cesta s prázdnou runflatovou pneumatikou končí u další benzínové pumpy, kde kompresor funguje. Po sto dvaceti kilometrech dostává guma zpátky svou obvyklou porci vzduchu a nezdá se, že by jí právě skončený test jakkoliv poškodil.

Závěr: Ačkoliv to zní neskutečně, ani defekt pneumatiky nemusí znamenat nucenou zastávku. S runflatem se dá jet dlouhé kilometry i tehdy, když zcela ztratí tlak. 

Majitel runflatu nemusí riskovat život opravou nebo výměnou pneumatiky na nebezpečných místech, defekt jej nezdrží ani tehdy, když potřebuje někam přijet včas.

Cena runflatové pneumatiky je přitom jen o 10% vyšší, než cena srovnatelné běžné gumy.

Runflaty se dají opravit, BMW to ale nedoporučuje

Michelin Tweel

Jde to i úplně bez vzduchu. Věčná pneumatika je tu! ...VÍCE

Opravit píchlou pneumatiku typu runflat není podle technického specialisty z českého zastoupení BMW Radka Dolejšího o nic složitější, než oprava pneumatiky běžného typu. Automobilka však opravy defektů pneumatik obecně nedoporučuje.

"Opravy pneumatik u vozů, které jezdí rychlostí vyšší než 200 kilometrů, jsou nevhodné, ať se jedná o jakýkoliv typ. A u BMW této rychlosti dosahují všechny vozy."

Podle Radka Dolejšího nelze po opravě vyloučit, že do ocelové konstrukce pláště pneumatiky nebude po opravě pronikat voda, která způsobí jeho narušení. A právě při velmi vysokých rychlostech pak hrozí roztržení opravené pneumatiky.

 

Sotva si motoristé zvykli na fakt, že u některých aut mají místo rezervy v kufru jen lepicí soupravou s kompresorem, teď je tu vůz, v jehož útrobách je možné na opravu kola najít tak maximálně lékárničku a sadu žárovek - BMW řady 1

Řez Runflatovou pneumatikou

Princip runflatů je vlastně jednoduchý, od obyčejných pneumatik se liší jen podstatně zesílenými bočnicemi. Díky tomu by se gumy neměly zdeformovat ani tehdy, když z nich ujde všechen vzduch.

Když člověk vypouští pneumatiku vlastního auta na odlehlé cestě, nemůže se ubránit pocitu zoufalství.

Pro účely testu by bylo nejlepší, kdyby se s autem skutečně podařilo píchnout.

Jako na potvoru nečekal na silnici žádný hřebík, který by se chtěl svézt stříbrným BMW 116i. A tak bylo nutné nešťastné náhodě trochu pomoci.

Ostře sekané obloučky sice chvílemi vypadají hrozivě a pneumatika vydává při prudké změně směru zvláštní pleskavé zvuky, z disku se ale nesesmekne.

Kromě toho, že pneumatika hučí a auto trochu táhne na stranu, se neděje nic zvláštního.

Majitel runflatu nemusí riskovat život opravou nebo výměnou pneumatiky na nebezpečných místech, defekt jej nezdrží ani tehdy, když pořebuje někam přijet včas.

V případě defektu se během chvíle rozsvítí na palubní desce červená kontrolka signalizující problém s pneumatikou.

Jen v autorizovaném servisu BMW umějí odstranit varovnou hlášku z přístrojové desky o úniku vzduchu z pneumatiky.

Chceme doplnit vzduch, ale kompresor u čerpadla nefunguje. Rozhodneme se tedy vyzkoušet, jak pneumatika drží na disku v extrémních podmínkách.