Covidu ujeďte na koloběžce. Zastaví ji jen déšť, elektrická má i tempomat

V době, kdy se ne každému možná chce jezdit plnou hromadnou dopravou, ale po městě se mu auto zase moc nevyplatí, existuje zajímavá alternativa. Jsou jí elektrokoloběžky, které umí posloužit jako celkem obstojný dopravní prostředek. My jsme takto mohli vyzkoušet model Mi Scooter Pro 2 od Xiaomi.

Když se řekne elektrokoloběžka, spousta lidí si asi jako první vybaví modely určené ke sdílenému používání, které jsou zaparkované (či spíše někdy pohozené) na každém druhém rohu ve větším městě. My jsme však nahlédli s modelem Xiaomi Mi Scooter Pro 2 do trochu jiného světa, ve kterém se o koloběžku nemusíte (snad jen mimo rodinu) s nikým dělit a ještě navíc je to užitečný nástroj jak pro drobné projížďky, tak i třeba pravidelné cestování do práce.

Právě onu druhou variantu jsme zvolili jako hlavní náplň našeho testu. V této době má totiž ještě o něco silnější potenciál, a sice proto, že můžete cestu strávit na čerstvém vzduchu namísto v často plné městské hromadné dopravě, kde na nás může číhat třeba i covid. Není to samozřejmě řešení, pokud dojíždíte řekněme dál než dvacet kilometrů nebo je vaše místo zaměstnání či domov v nějakém hodně strmém a táhlém kopci. Jinak je to ovšem poměrně příjemná alternativa k bicyklu, zejména s ohledem na fakt, že do práce nepřijedete zpocení.

Pokud máte o takovou alternativní, ovšem zábavnou formu dopravy skutečně zájem, co všechno tedy obnáší? V první řadě prvotní investici do samotné elektrokoloběžky, která se může pohybovat od zhruba sedmi tisíc korun za ty úplně nejzákladnější modely až po ty „profesionální“ za několik desítek tisíc. Naše vybraná koloběžka Xiaomi Mi Scooter Pro 2 se aktuálně prodává za 15 999 korun, což je takový rozumný kompromis. Ten dává najevo, že to s ježděním myslíte vážně, ale zároveň to je stále cena relativně při zemi oproti mnoha jiným modelům.

Xiaomi Mi Scooter Pro 2

  • Hmotnost: 14,2 kg
  • Maximální nosnost: 100 kg
  • Dojezd: až 45 km
  • Nejvyšší rychlost: 25 km/h
  • tempomat, tři jízdní režimy, LED osvětlení, stojánek, brzdová světla, skládací konstrukce
  • Propojení s aplikací Mi Home (Android, iOS)
  • Doporučená cena: od 15 999 korun s DPH

Dále je třeba si pořídit alespoň základní bezpečnostní výbavu, tedy cyklistickou helmu. Elektrokoloběžka je v mnoha ohledech na stejné úrovni bezpečnosti jako kolo, takže počítejte s tím, že se musíte ochránit před pádem minimálně stejně dobře. Pokud chcete být extra opatrní, pak je na místě i chránič brady, kolen a zápěstí. To jsou totiž ta nejčastější místa, kterými případný pád brzdíte.

Ohledně podobnosti s kolem se na vás vztahují i silniční pravidla, takže se opět připravte na to být stejně tak pozorní na předpisy, jako byste museli být při cyklistice. Některé výkonnější elektrokoloběžky už dokonce podle pokynů ministerstva dopravy měly spadat do kategorie motocyklů. To platí v případě, že výkon motoru přesáhne 1 kW nebo že maximální rychlost je vyšší než 25 km/h.

Výrobci právě jako Xiaomi to mají ohlídané a i když je teoreticky schopný 300W motor koloběžky vyvinout i vyšší rychlost, je softwarově limitována právě na oněch 25 km/h. Tak to koneckonců dělá i spousta dalších výrobců, ovšem nejedná se o pravidlo. Některé koloběžky umí dosáhnout i znatelně vyšší rychlosti, v takovém případě ale riskujete, že se na vás bude nahlížet jako na motocyklistu.

Elektrokoloběžka Xiaomi Mi Scooter Pro 2

No a pak je také třeba mít z práce či do práce naplánovanou trasu, která ideálně vede po cyklostezce či cyklistickém jízdním pruhu. Na chodník byste totiž s koloběžkou mohli pouze v případě, že nejedete rychleji, než je běžná rychlost chůze (asi 6 km/h). Na běžnou silnici naopak samozřejmě můžete, ale připravte se na jízdu s hodně zvýšenou opatrností a samozřejmě pak také jako účastník silničního provozu dodržujte příslušná pravidla.

Ve špičce předeženete i autobus

My jsme pro dojíždění do práce zvolili trasu mezi pražskou Zbraslaví a Smíchovem, které jsou až na pár specifických míst propojeny právě kombinací cyklostezek a velice málo frekventovaných silnic. Dohromady trasa měří 14,5 kilometru a cesta obvykle trvala okolo 45 minut. A to je celkem slušný výsledek, pokud vezmeme v potaz, že rychlostní silnice ve Strakonické ulici je proslulá zácpami, kde se autobus (nebo auto) ve špičce zdrží klidně i 40 minut. A to je ještě nutné připočíst cestu pěšky na autobus a z autobusu.

Na koloběžce vás kolona nezdrží. Dvoukolový seat má i tempomat

Elektrokoloběžka SEAT KickScooter

Právě cyklostezka je nejideálnějším místem, kde využijete tempomat koloběžky, tedy že vám sama podrží maximální rychlost a vy už jen sledujete cestu a dění okolo vás. I tady je třeba dávat pozor na několik specifik: cyklisty, kteří vás předjíždějí či naopak vy je, a také různé hrboly a praskliny v cestě. Ono se to totiž nezdá, ale i lehké zvlnění povrchu, když to zrovna nečekáte, můžete pořádaně pocítit, obzvláště na takovémto modelu bez nějakého většího odpružení kol. A to jsme ještě alespoň rádi, že má Mi Scooter Pro 2 alespoň klasickou dušovou pneumatiku (průměr 8,5 palce), na plastových kolech, jako mají třeba ty sdílené koloběžky, to je ještě daleko horší.

Problém nastane i v případě, že je část cyklostezky uzavřená a musíte ji objet po nezpevněném „tankodromu“, jako se to právě děje v úseku směrem na Modřany. V takovém případě počítejte jednak s tím, že si koloběžku řádně ušpiníte od bláta, a to i když ji jen povedete. Pokud je náhodou sucho a bláto uschne, jde i takový úsek projet, ovšem určitě ne plnou rychlostí, cítíte pod nohama každý kamínek. Jednou nám koloběžka dokonce v tomto úseku sama úplně odmítala jet a museli jsme ji restartovat, aby se zase rozjela. Měkký povrch jí zkrátka moc nesvědčí.

Slabinou elektrokoloběžky jsou také dlažební kostky, zejména ty větší. Ty menší vás sice pořádně naklepou, ale dá se to na menší vzdálenost vydržet, kdežto pokud najdete úsek s většími, je lepší koloběžku vést.

Elektrokoloběžka Xiaomi Mi Scooter Pro 2

No a nakonec je třeba brát ohled i na počasí. V dešti totiž rozhodně nedoporučujeme jezdit, kluzké povrchy vás mohou celkem snadno dostat do smyku. Ani po dešti to tedy není moc ideální a pokud je nutné na cestu za mokra vyrazit, je třeba snížit rychlost. Mi Scooter Pro 2 je alespoň utěsněn podle certifikace IP 54, neměl by mu tedy vadit prach a vlhkost, do hlubších louží bychom s ním ale určitě nevjížděli, motor je totiž uložený přímo v předním kole.

Skladný a praktický

Na samotné elektrokoloběžce od Xiaomi jsme do práce a z práce plus na pár výletů po okolí najezdili asi 200 kilometrů a musíme uznat, že je to opravdová zábava. Naučit se na koloběžce správně stát, přidávat či ubírat rychlost, brzdit a skládat koloběžku pro přenášení je záležitost pár desítek minut. Pak už to jde prakticky jako po másle a využíváte spíše to, co znáte z ježdění na kole.

Jak už jsme zmínili, koloběžka má 300W motor a baterii s kapacitou 12,8 Ah. Výrobce udává, že by měla ujet až 45 kilometrů, ovšem reálně dojezd závisí na tom, jaký využíváte jízdní režim, zda je cesta celkově spíše do kopce či z kopce a také na vaší hmotnosti. Jízdní režimy jsou tři: pěší (do 5 km/h), standardní (do 20 km/h) a sportovní (do 25 km/h). Hádáme, že si většina uživatelů zvolí ten poslední a už jej nikdy nevypne, stejně jako my.

V něm ovšem dojezd 45 km bude možný leda s častou pomocí svažujících se cest. Nám v praxi koloběžka vydržela na cestu do práce a z práce prakticky nadoraz – tedy asi 30 kilometrů. I to je ale slušný výsledek, a tento model dokonce disponuje i rekuperací energie, takže při jízdě z kopce či brzdění dokonce sama (pomalu) dobíjí baterii.

S nízkým stavem baterie ovšem přichází i nevýhoda nižšího výkonu, takže třeba kopeček, který jste na 80 % kapacity baterie neměli problém vyjet, najednou koloběžka na 25 % šplhá skoro krokem.

Elektrokoloběžka Xiaomi Mi Scooter Pro 2
Elektrokoloběžka Xiaomi Mi Scooter Pro 2

Samotné nabíjení baterie je poměrně na dlouho, trvá asi 6 až 8 hodin s přibaleným adaptérem, ovšem my jsme se snažili koloběžku nabíjet prakticky kdykoliv to bylo možné: přes den v práci, doma odpoledne či přes noc. Tak jako jsme zvyklí to dělat s mobilem. Vyšší výkon za to zkrátka stojí.

Koloběžku lze také samozřejmě vzít do rukou, i když se svými 14 kilogramy se docela pronese, obzvláště když se s ní v jedné ruce snažíte prodrat přes kancelářský turniket. Každopádně je to i tak hodně praktické, se složenou koloběžkou si můžete třeba na hůře dostupné místo popojet hromadnou dopravou či ji přenést přes nějaký opravdu záludný úsek cesty (široké louže, bláto, hrboly apod.). V kanceláři ji pak zase schováte klidně i pod stůl, doma zase do komory.

Koloběžku dále propojíte s oficiální aplikací Mi Home, kde můžete sledovat právě třeba ujetou vzdálenost, rychlost a další. Hodí se také k nastavení tempomatu či změně jízdního režimu, i když to se dá nastavit také na integrovaném displeji koloběžky. Na něm samotném vidíte také při jízdě aktuální rychlost, stav nabití baterie a jízdní režim. Koloběžka disponuje i svítilnou pro jízdu v noci a odrazkami vpředu, vzadu a po stranách.

Vzhledem k pravidelným slevovým akcím Xiaomi, které známe zejména od mobilů a dalších domácích spotřebičů, je možné, že koloběžku seženete i levněji, než za doporučených 16 tisíc. V podobné cenové kategorii se pohybují samozřejmě i modely jiných značek. Některý z nich si prohlédneme zase příště.

Autor:

Se sluchátky a alkoholem. Nehody cyklistů mají stále tytéž důvody, říká šéf dopraváků

Policisté představili plány k celorepublikové akci. Ředitel dopravní policie...

VIDEO Nejčastějšími důvody dopravních nehod cyklistů je nepřizpůsobení rychlosti a nevěnování se řízení....

Elektrokoloběžka způsobila požár bytu, plameny uvěznily dva lidi na balkoně

Hasiči zasahovali u nočního požáru bytu v Ostravě-Výškovicích. Plameny zahnaly...

VIDEO K hořícímu bytu v domě v Ostravě-Výškovicích vyjížděli dnes v noci hasiči. Dva lidi uvěznily...

Za auto bude nově platit povinné ručení ten, kdo sedí za volantem

ilustrační snímek

Čeští řidiči si brzy budou muset zvyknout na řadu změn týkajících se pojištění aut. Nově mají...

Populární levná elektrokoloběžka Xiaomi v novém. Prozkoumali jsme ji

Xiaomi Mi Scooter 3

Xiaomi nedávno odhalilo novou generaci základního modelu v nabídce elektrokoloběžek, model Mi...

Na jednom místě pro auto zaparkujete 20 koloběžek, říká viceprezident Boltu

Dmitri Pivovarov je viceprezidentem pro mobilitu ve společnosti Bolt.

Podle Dmitriho Pivovarova městská hromadná doprava dobře funguje v centrech, ale při cestování...

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika
FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika

Monika Pavlíčková (35 let) je maminkou dvou dcer, sedmileté Terezy a čtyřleté Laury, a zároveň také manažerkou obchodního týmu společnosti ABF,...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...