Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

aktualizováno 
Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když už jste se viděli na pláži nebo pod stanem? Co pomůže proti stresu a nač je třeba myslet v krizi?

Do kolon s trpělivostí. Ilustrační foto. | foto: iDNES.cz / ČTK

William Foster mohl dál žít svůj frustrovaný život, kdyby mu nezkřížila cestu kolona na dálničním obchvatu Los Angeles. V nesnesitelném horku mu povolily nervy, vzal z auta kufřík a odkráčel. Pokud jste viděli film Volný pád, asi si vybavíte, že Fosterovu cestu domů pak už lemovaly jen trosky, desítky zraněných a nakonec i mrtvoly.

Jistě, americký snímek byl natočen s uměleckou licencí, vězte však, že psychicky narušený hrdina měl reálný předobraz. V zácpě jistému šoférovi přeskočilo, a tak brokovnicí vystřílel posádku jiného vozu. Oba příběhy dopadly samozřejmě špatně. A na to myslete, až budete trčet v koloně, žilka na spánku vám bude vztekle pulzovat a vy zatoužíte někoho fyzicky inzultovat. „Vždyť i cesta je součástí dovolené, tak si ji nenechte zbytečně otrávit,“ nabádá řidiče ke klidu Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

Pozor, jedou záchranáři

NA ČESKÝCH SILNICÍCH se dvěma pruhy se řadí řidiči v pravém pruhu co nejvíce doprava, řidiči v levém pruhu co nejvíce vlevo. Tam, kde jsou v jednom směru jízdy tři pruhy, řidiči v pravém pruhu zamíří co nejvíce doprava, řidiči v levém a prostředním pruhu co nejvíce doleva. V úsecích se čtyřmi pruhy se analogicky řadí vozidla v pravém pruhu co nejvíce doprava, v ostatních pruzích co nejvíce doleva.

V EVROPĚ jsou definována pravidla pro průjezd záchranářů jen v Maďarsku, Německu, Rakousku, Slovinsku a Švýcarsku. Na silnicích se dvěma pruhy řidiči vlevo zajíždějí co nejvíc ke své straně, v pruhu pravém mohou vjet až na krajnici. Kde jsou tři pruhy, řidiči v krajním levém zajíždějí co nejvíce doleva, řidiči v prostředním a pravém co nejvíc doprava. Záchranářská ulička vzniká vždy mezi levým a prostředním pruhem.

Jenže to se snáz řekne, než udělá v dusnu, pod náporem slunce, zápachu z výfukových plynů a křiku dětí na zadním sedadle. „Univerzální rada, jak takový stres zvládnout, neexistuje. Kromě toho, že je potřeba vyrážet s dostatečnou časovou rezervou,“ podotýká dopravní psycholožka Pavla Rymešová.

Přiznejme si, to je poněkud obecný pojem. Jde-li vám tedy například o nalodění na trajekt k jadranským ostrovům, počítejte minimálně se dvěma hodinami navíc.

Nechte si pár metrů odstup

Ovšem nakonec vám ani několikahodinový náskok nemusí být příliš platný. Stačí uvíznout na sedm hodin mezi německými turisty v Chorvatsku nebo narazit při cestě do Itálie na dálniční špunt. Důkladní statistici z německého autoklubu ADAC totiž spočetli, že v průběhu loňska se po jejich dálnicích táhl had vozidel dlouhý celkem 1,4 milionu kilometrů.

A ani v Česku o prázdninách nepřipomínají dálnice zrovna závodní okruh. Takže pokud se do zácpy řítíte, co pak? Určitě zapněte výstražná světla. To aby i ti za vámi tušili, že se silnice ucpává. „Ještě než úplně zastavíte, vytvořte pruh pro záchranná vozidla. A také si nechte dostatek místa před svým autem, přibližně dva až tři metry, protože v koloně se často stává, že do sebe řidiči narazí právě kvůli nedodržení bezpečné vzdálenosti. Důležité je také zajistit vůz proti pohybu,“ shrne to nejdůležitější Martin Farář, který vede oddělení BESIP.

I když vám bude stání v koloně dlouhé, z auta nevystupujte a zbytečně nepátrejte, co se to před vámi vlastně děje. Je to velmi nebezpečné – mezi auty projíždějí motorkáři, záchranáři, auta se mohou nečekaně dát do pohybu. „V Německu vám dokonce hrozí pokuta 10 eur, pokud v koloně opustíte auto,“ varuje neposedné řidiče Roman Budský.

Vyhněte se zácpám

Aktuální zpravodajství:

www.dopravniinfo.cz
www.zakruta.cz

Mobilní aplikace:
ÚAMK nebo Monitor dálniční dopravy.

Pokud vás netíží množství stažených dat, určitě při cestách využívejte chytrou navigaci Waze, která vás upozorní na překážky a nebezpečí na cestě a v případě kolon vás vyšle k cíli alternativní objízdnou trasou.

Chce to klid a něco na zub

Samozřejmě ani v Německu vás nebude policie honit s bločkem v ruce, pokud si po hodinovém stání protáhnete nohy. Ovšem buďte obezřetní, nezaclánějte mezi auty a nechoďte daleko od vozu. To spíš ze svého „kolonového zavazadla“ vytáhněte nápoje, pusťte na sebe čerstvý vzduch, občerstvěte se ručníkem namočeným ve vodě nebo vlhčeným ubrouskem a něco zakousněte.

S prázdným žaludkem budete na vyčerpání a stres reagovat podobně jako medvěd – nepředvídatelně a nijak pozitivně. „Zvlášť ženy mají tendenci v takové chvíli spotřebovat rychlé cukry. Potřebují doplnit energii – a k tomu se hodí například ovoce pokrájené na kousky. Je osvěžující a snadno se jí,“ nabízí psycholožka Pavla Rymešová zdravou alternativu čokolády, která v horkém létě udělá za volantem víc škody než užitku.

Zkrátit čekání na rozpohybování kolony může také zelenina, toast, dětem třeba oplatka. À propos, děti, ty bývají v takové zácpě někdy skutečně k zešílení. Jakmile začnou prokládat mimořádně protivnou větu „A kdy už tam budeme?“ hádkami a bitkami, hrozí, že kabina exploduje. „Aniž bychom si to uvědomovali, pronikají k nám přes sluch podněty, které nás dokážou velmi rychle rozčílit,“ vysvětluje psycholožka.

Přitom pro bezpečnost posádky a zdar cesty je naprosto klíčové, aby byl řidič v klidu. Buďte proto připraveni i na takové vypjaté okamžiky. Ideální je zabavit potomky a koneckonců i dospělé pasažéry nějakou slovní hrou, která v nich nebude vzbuzovat řevnivost a soutěživost.

A aby byl váš komfort i v koloně co největší, vyslyšte také doporučení ÚAMK: v horkém létě určitě přibalte sluneční brýle, lehké pohodlné oblečení (ovšem žádné bikiny!) a obujte pevnou, ale prodyšnou obuv.

Co radí odborník

Rakouský autoklub ÖAMTC spočítal, že pokud šoféři vytvoří v dálniční koloně koridor pro průjezd záchranářů, pomůžou tím zrychlit dojezd pomoci na místo neštěstí až o 4 minuty. Že to z hlediska lidské existence nic není? Omyl, díky ušetřeným minutám se údajně zvýší šance zraněných na přežití až o 40 %.

Od 1. července 2006 u nás platí pro řidiče na dálnicích a silnicích o dvou a více pruzích v jednom směru povinnost vytvořit mezi sebou pruh pro průjezd záchranářů. Takový bezpečnostní pruh musí být široký alespoň 3 metry. Čeští řidiči bohužel na tuto svou povinnost často zapomínají. Přitom průjezd pro záchranáře musí šoféři vytvořit ještě předtím, než bezmocně uvíznou v koloně.


„Kvůli tomu, že si řidiči najíždějí na zadek vozidel, chybí jim pak prostor, aby mohli vybočit, jakmile se vůz s právem přednostní jízdy přiblíží,“ poukazuje na chybu vedoucí oddělení BESIP Martin Farář. A připomíná další český zlozvyk: když už průjezd vznikne a záchranáři úspěšně projedou, vracejí se šoféři zpátky do pruhu. Jenže kde berou tu jistotu, že se záhy nepřiřítí další sanitka nebo hasiči? „Jakmile pruh pro integrovaný záchranný systém jednou utvoříme, necháme ho tak do doby, než se kolona rozjede,“ nabádá řidiče Martin Farář.





Nejčtenější

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Další z rubriky

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.