Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kolony na D1: V pondělí řidiči "pročekali" 3 miliony. A bude hůř

Exkluzivně   17:41aktualizováno  17:41
Situace na dálnici D1 houstne. Tento týden se začalo s uzavíráním a zužováním pruhů na nejvytíženější české dálnici. Za pondělí v zácpách řidiči na D1 "pročekali" přes tři miliony korun, vyplývá z analýzy integrovaného systému monitorování silniční dopravy ViaRODOS.

Kolona se ve směru na Prahu v pondělí vinula jako had. Situace na 112. kilometru u sjezdu na Jihlavu. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

"Nejhorší situace byla v pondělí a v úterý, dnes je to o dost lepší," komentuje Martin Hájek, manažer projektu Rodos. Podle dopravního odborníka byla v pondělí a úterý průměrná doba jízdy mezi Prahou a Brnem tři a půl hodiny. Běžná doba jízdy po volné D1 je na tomto úseku dvě hodiny. "Extrém, který jsme naměřili byl tři hodiny padesát minut," upřesňuje Hájek. Například v pondělí ve 14:20 jeli nešťastníci v koloně u Jihlavy necelých sedm kilometrů téměř hodinu.

Heatmapa rychlostí dopravního proudu a z ní vypočtené časové ztráty. Na pravé...
Heatmapa rychlostí dopravního proudu a z ní vypočtené časové ztráty. Na pravé...

Heatmapa rychlostí dopravního proudu a z ní vypočtené časové ztráty. Na pravé škále 100% (zelená) odpovídá 130 km/h, tedy maximální míře propustnosti. Srovnání úterý 25. února (vlevo) a soboty 22. února.

V pondělí podle měření ViaRodosu uvázlo v koloně na brněnské autostrádě 29 700 vozidel. To podle Hájka odpovídá 3,1 milionu korun v časových ztrátách. "Například provozovatel kamionu takto přišel na jedné cestě o 1 500 korun," vysvětluje Hájek. "Za rok 2013 takto lidé pročekali v kolonách v Česku 9,5 miliardy korun," dodává.

Podívejte se na průjezd opravovanými úseky D1:

V hodnocení silnic, které vytváří ministerstvo dopravy (metodika HDM-4), je stanoveno, že osobní vozidlo stojící v koloně vykazuje ztráty 311 korun za hodinu a těžké nákladní vozidlo 1 029 Kč/h.

"Příští týden bude ještě hůř," čeká kolaps dopravy Martin Hájek. Zda kolonu objet, nebo v ní čekat, je podle Hájka otázkou aktuální dopravní situace. "I když policie říká, že objízdné cesty na trase nejsou, řidiči si objížďku živelně vždy najdou," uzavírá dopravní odborník.

Průjezdnost dálnice D1 u Jihlavy v pondělí 24. února 2013

Průjezdnost dálnice D1 u Jihlavy v pondělí 24. února 2013

Rodos

Centrum pro rozvoj dopravních systémů (RODOS), které funguje pod Vysokou školou báňskou - Technickou Univerzitou Ostrava, čerpá miliony údajů z čidel na komunikacích, takzvaných plovoucích aut, která se pohybují v provozu (vozy sledované v rámci flotil s využitím systému GPS), mýtných bran a dat od mobilních operátorů. Z nich centrum tvoří komplexní systém dopravních informací. Výzkumníci z dat propočítávají modely, na základě statistiky předpovídají chování kolon a vlastně dokážou i předpovědět nehodu. Ale umí i vyčíslit, o kolik peněz přišel speditér čekáním v koloně.





Nejčtenější

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Další z rubriky

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.