Kombíky jsou stále oblíbenější

  • 5
Ještě před deseti lety to byly vozy hlavně pro řemeslníky, které tvořily doplněk nabídky automobilových koncernů. Dnes patří kombi vozy k těm nejoblíbenějším na trhu a jejich popularita stále roste. Například staršího modelu Octavií se za první polovinu letošního roku prodalo v tuzemsku skoro osm tisíc.

„A dvaačtyřicet procent z toho bylo ve verzi kombi. Před třemi čtyřmi lety byl podíl kombíků výrazně menší,“ říká mluvčí mladoboleslavské automobilky Evžen Krauskopf.

Velký úspěch má i kombi verze nejmenší ze škodovek - Fabie. Těch se za první polovinu roku prodalo v tuzemsku čtyřiadvacet tisíc. A devět a půl tisíce bylo s prodlouženou zádí a větším kufrem.

Výrobu kombíků dokonce musela firma posílit, protože tento model na trhu boduje více, než se čekalo, a to zejména na úkor sedanu s klasickým kufrem. Podobný úspěch se svými kombi vozy hlásí i další automobilky.

Například Fordu vzrostl v Česku podíl prodaných kombíků u modelu Focus za poslední tři roky z padesáti na šedesát procent, u většího mondea je to dokonce ze čtvrtiny na polovinu. Daří se i prodlouženým verzím peugeotů.

„Nejúspěšnější je kombi verze u modelu nižší střední třídy Peugeot 307. Za celý loňský rok bylo šedesát procent z celkem prodaných vozů této třídy v kombi verzi a letos tento podíl ještě mírně stoupá,“ říká mluvčí Peugeotu Lucie Kučerová.

Vraťte mi daň, podnikám...

Důvodů, proč jsou kombíky tak populární, je několik. Tím hlavním je, že téměř výhradně jen tento typ vozů lze pořídit jako auto k podnikání, při jehož koupi stát vrací majiteli daň z přidané hodnoty.

Auto, které musí mít mřížku oddělující nákladní prostor a fólií zaslepená zadní okna, je tak o 19 procent lacinější. Kombi vůz po odečtení daně vychází většinou levněji než klasická verze, s daní jsou kombíky zhruba o deset procent dražší než limuzíny.
V zemích západní Evropy si přitom podnikatelé mohou takto kupovat skoro všechny typy aut, a proto obliba kombíků není většinou tak vysoká jako v Česku.

Že je úspěch kombíků hodně spjat s možností odpočtu daně, dokládají i prodeje ojetin, kde již daňová výhoda odpadá. Například u největší sítě autobazarů AAA se kombi vozy podílejí na prodejích zhruba z patnácti procent. Ale tento poměrně malý podíl je dán i tím, že na trhu je těchto ojetin nedostatek.

„Dlouhodobě je o tyto vozy zájem, poptávka mírně převyšuje nabídku,“ říká mluvčí AAA Magdaléna Drsová.

I podle šéfa Svazu dovozců automobilů Pavla Tunkla lidé stále častěji sahají po vozech, které jim nabízejí větší zavazadlový prostor. „Klasické sedany dominují již jen u velkých aut. Kromě kombíků jsou stále více populární i další užitné verze, zejména MPV vozy, tedy vyvýšené modely klasických aut,“ říká Tunkl.