POLEMIKA: Je motorismus hřích?

Část 2/2

Motoristé jsou jako kuřáci

Podle čtenáře MF DNES Štěpána Maška je podpora motorismu „protežování motorové pohodlnosti až bezbřehé lenosti dnešního světa“.

Dovoluji si reagovat na sloupek s názvem Nebuzerujme řidiče labyrintem značek. Vyburcoval mě k tomu zejména odstavec: „Zadruhé, stát by se měl začít po letech represe starat i o to, aby jízda autem byla pro řidiče pohodlná a příjemná. Na to nikdo celé roky nedbal, motorismus se bere jako hřích, za který je člověk loven, buzerován a trestán.“

Patrně já a pan redaktor žijeme každý v jiné zemi. Stát a samosprávy dávají na motorismus stovky miliard. A to mnohdy pouze z politického populismu a za účelem protežování motorové pohodlnosti až bezbřehé lenosti dnešního světa. Tunel Blanka představuje zářný příklad. Zrychlení v řádu minut je vykoupeno astronomickými náklady s tím, že se problém jen přesune někam jinam.

V konečném prostoru nelze mít nekonečné množství aut. Hřích u nás není motorismus, ale hříšní jsou zjevně chodci a cyklisté. Je nicméně pravda, že tito nejsou trestáni, ti jsou přímo zabíjeni. V lepším případě vytěsňováni. Dopravní politika v Česku je na úrovni 70. let vyspělého západního světa. To, co tam před 40 lety opustili, my dnes vytváříme v představě, že automobilismus vše spasí. Motorismus v Česku je chápán jako ledasco, bohužel nikoliv jako „hřích, za který je člověk loven, buzerován a trestán“.

To by totiž vyžadovalo mimo jiné politickou odvahu, která v době všudypřítomného populismu není seznatelná. Individuální automobilová doprava se stala největším znečišťovatelem ovzduší. Prakticky každý motorista (snad s výjimkou tělesně postižených) pouze z důvodu své lenosti a nikoliv nutnosti nenávratně zničí miliony litrů vzduchu. Vyprodukuje tuny škodlivých látek včetně těžkých kovů a naprostým nedostatkem fyzické aktivity devastuje zdraví nejen sobě, ale bohužel i všem ostatním.

Chodníky byly v podstatě všude zprivatizovány motoristy k jejich parkování. A to bez relevantního postihu. Ve veřejném prostoru neexistuje místo, ze kterého by nebylo vidět, slyšet či cítit automobil. Dnes již prakticky nevíme, co je ticho. Takže lze uzavřít, že by bylo jen dobře, kdyby ten, kdo devastuje a zasahuje do zdraví a práv jiných, dokonce práv zaručených Ústavou ČR, byl alespoň minimálně plísněn a považován za hříšného.

Tak, jako je tomu ve vyspělých zemích. Kéž by motoristé byli posuzováni obdobně jako aktuálně třeba kuřáci. Míra negativ je nicméně u cigarety neporovnatelná s mírou negativ spojených s jediným nasednutím do motorového vozidla. Paradoxem dnešní doby však je to, že hodnotící náhled na oba jevy je zrcadlově převrácen.

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...