Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

GLOSA: Na silnější auto má být speciální řidičák, jako na motorku

Auto je zbraň. Nemá hlaveň ani nabroušenou čepel, ale zabije vás snadno a rychle i bez bodnutí nebo střelby. Málokdo z řidičů si uvědomuje, že takhle těžký kalibr drží dennodenně v rukách v poloze „ve tři čtvrtě na tři“. Kdo se ho nenaučí zkrotit, může být brzy „pět minut po dvanácté“.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Jan Daněk, iDNES.cz

Vůbec nejhorší je, když tací vyjedou na silnice poprvé a se silným autem. Leckdy to je bohužel naposledy. Dalo by se tomu však zabránit.

Strach je nejhorší řidič – je to jen pár slov, ale výrobci by je mohli nechat tesat do plastových palubních desek po celém světě. A legislativci do zákonných sbírek. I psycholog amatér (tedy de facto kdokoli) vám dá za pravdu, že kdo pozná svůj strach, stane se jeho pánem. Bojíte se vyjet do provozu na sněhu? Zkuste si to předem na okruhu. Trápí vás „posmrkaná“ vozovka s napadaným jehličím? Zaplaťte si instruktora, hadici a pár hektolitrů užitkové vody; každá zkouška nanečisto má cenu zlata, nebo lépe zachráněného života.

Buďte opatrní a pozorní, zbytečně neriskujte, ale nebojte se. Klíčový je trénink. Kdo zvládne vyvolat smyk naschvál, nepřekvapí ho, když ho dostane znenadání.

Leč nejde jen o technické dovednosti. Když se dnes kurzy bezpečné jízdy používají v rámci rehabilitačních programů pro návrat vybodovaných řidičů na silnice, teoretici (například v knize Dopravní psychologie pro praxi, 2013) si pochvalují, že jakkoli je trest pro řidiče „pouhou výstrahou“, tak podobné kurzy mohou „poskytnout odbornou pomoc těm rizikovým řidičům, kteří mají snahu a vůli upravit své dopravní chování do budoucna“. Proč je však nemáme uzákoněné už v rámci programů autoškol?

Už léta se traduje, že autoškola řidičům umožní získat papírové oprávnění, jenže jak jezdit se naučí teprve v praxi. Což dává na první pohled smysl, byť je to v zásadě špatně. Teoretické základy zkušenosti nenahradí, a naopak. Je to provázaný systém. 

Otázkou pak je, jestli by o to podrobnější zkoušky neměl vyžadovat stát v případě silnějších aut, která sice paradoxně můžou působit vlivem svého vyššího výkonu pro zkušenější řidiče v případném smyku ovladatelněji, někteří však mohou na množství koní pod kapotou tvrdě doplatit. A protože rychlé a silné auto si koupí kdejaký koumák jako domnělou testosteronovou vábničku (na to jsou výzkumy), je na potíže rázem zaděláno.

Průkaz podle výkonu

Už teď je podle předběžných policejních čísel jasné, že se Česku letos opět nepodaří splnit hlavní cíl Národní strategie bezpečnosti silničního provozu – od začátku roku zemřelo podle dostupných a zatím ještě předběžných statistik na tuzemských silnicích nejméně 380 lidí. Limit byl přitom 362. Pro příští rok leží hranice ještě níž a se zkušeností z posledních let není pravděpodobně, že by ji Česko splnilo.

Jednou z nejrizikovějších skupin na silnicích jsou přitom mladí řidiči, to se ví dlouhodobě. Ročně způsobí deset tisíc nehod, jen loni při nich zemřelo přes devadesát lidí. Nezkušení čerství absolventi autoškol za volantem silného auta jsou doslova vražednou kombinací. 

Ministerstvo v nejnovější zákonné novele počítá s tím, že by mladí dostávali řidičská oprávnění jen „na zkoušku“ a k vybodování by jim tudíž stačilo pouze šest „černých puntíků“. Možná důležitější cestou než skrze represi je však naučit je disciplíně, hodit je už „při studiích“ do neznámých vod smyků a kluzných ploch polygonu.

Jízdu v silnějším autě by si pak měl každý zasloužit. Pílí, dovednostmi, schopností udržet chladnou hlavu. Vyježděné, o něco starší šoféry není ostuda poslat na polygon znovu, aby své umění předvedli a získali si důvěru lektorů, státu a koneckonců hlavně chodců nebo ostatních řidičů. Ostatně, léta to tak děláme v případě motorkářů, proč by nemohli stejný scénář absolvovat i řidiči aut?

Do 100 kW by se mohla udělat skupina B1, pro řízení silnějších motorů s výkony do 200 kW by řidič dostal razítko na kategorii B2 a nad tuto hranici pak už volné „béčko“, tedy naprosto identicky tak, jak tomu je v případě jednostopých vozidel. Možná by pak řidiči začali brát vážně nejenom sami sebe a ostatní, ale hlavně několikatunovou masu oceli a plastů, kterou je stejně snadné rozpohybovat stopadesátkou na okresce jako poslat při nejbližší příležitosti do svodidel. Anebo do auta v protisměru.

Autoři:
Témata: glosa, Autoškola
  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...