Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Diskuze

KOMENTÁŘ: Budou nás nové automobily zabíjet? Rozhodne Velký bratr

Tak jsem se dočetl, že autopilot ve vozech Tesla bude v dohledné době schopen poznávat semafory a reagovat na ně. Na červenou zastaví, na zelenou se rozjede; zpráva nepíše, co bude dělat na oranžovou. Vypadá to pěkně, práci svěříme strojům. Nad budoucnosti automobilismu se zamýšlí expert na kybernetiku Vladimír Smejkal.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
IG

Dnešní “umělá inteligence” není dál, než neurální síť rozhodující se na základě předchozích zkušeností. V případě Tesly se analyzují data z celé flotily vozidel, jejich HW3.0 autopilota jim ostatní automobilky jen smutně závidí, a přesto jsou plně autonomnímu vozidlu na hony vzdálení. A kvantové počítače, jak někdo v diskuzi zmiňuje? To bude ještě na dlouhou dobu hračka pro vědce, kteří na nich budou testovat prakticky nepoužitelné matematické úlohy, ale kdoví, jestli se jejich reálného uplatnění vůbec někdy dočkáme. Jsem přesvědčený, že plně autonomních vozidel, jak si je běžný člověk představuje (tj. zcela bez řidiče) se nadožijí ani naše děti. To ale neznamená, že třeba za 10 nebo 15 let nebudeme jezdit ve vozidlech, která zvládnou většinu cesty z bydliště v Praze na pracovní schůzku v Ostravě prakticky bez zásahu posádky. Ale stále tam bude muset sedět někdo, kdo bude připravený převzít ovládání v situaci, kdy např. z okresky odbočí na polní cestu traktor vezoucí děravou plechovku bílé barvy, a zrovna s touhle situací se vozidlo ještě nikdy nesetkalo, takže se pokusí projet zužující se pruhy středem. Což je podobná situace, jako když je na D1 zúžení vyznačené žlutými čarami, a když to prochází sjezdem z dálnice, tak se Tesla pokouší vzít to do příkopu. Prachbídné značení a kvalita vozovek budou obecně pro tyto systémy jen obtížně překonatelné. Jinak Tesla s FAP dnes zvládne cestu v rámci dálniční sítě obdivuhodně dobře (a taky občas překvapí úplně nesmyslnou akcí). Mimochodem, kdyby si autor přečetl, jak je navržená reakce na semafory v autech Tesla, tak by nenapsal takový blábol. Je to navržené maximálně opatrně a řidič má vozidlo i průjezd křižovatkou velmi dobře pod kontrolou (tedy pokud se vůbec odhodlá tuhle beta funkci, která je dostupná zatím jen pro omezené množství řidičů, vůbec zapnout).

0 0
možnosti
VM

Jak se to veme. Ve spoustě věcí máte pravdu, ale zase zbytečně schopnosti vozů snižujete. Autonomní systémy už zachránily spoust životů teď. Je ale pravda, že všude se vážně nehodí používat a taková zasněžená silnice je kompletně odstaví :). Mě bude bohatě stačit, že budou zvládat sami řídit po dálnicích. A to už je velmi blízko myslím.

Každopádně i teslovském robotaxi (nebo jak to pojmenovali) si myslím, že jsou to zatím jen vlhké sny. Ať už jde o realizaci nebo legislativu. Ani jedno není připraveno.

1 0
možnosti
DS

Pan Smejkal má zcela liché vývody. Z nějakého důvodu si myslí, že když pojede na kole, tak bude lépe chráněn jak neřidič v autě. Připadá mi, jakoby neviděl jediné video se zásahy autopilota Tesly, stejně jako asi neviděl jediné video s jeho faily. Vůbec nebere v úvahu taková fakta, že řidič může řízení kdykoli převzít, stejně jako nebere v úvahu to, že auto má na rozdíl od člověka 360° focus. Nevím, jestli nesnáší víc EU za povinného asistenta, který zahlásí počet potencionálních zraněných, nebo chladný kalkul umělé inteligence, která již dnes prokázala, že udrží pruh líp jak člověk a když nevidí, tak sama zastaví, čehož nejsou schopni často ani lidé. Já nevím, ale osobně bych byl radši, kdyby vypravili dvě sanitky, aby kromě mě zachránili třeba i moje dítě, abych se s ním nemusel loučit, zatímco jeden z nás zůstane bez odvozu.

Jakýkoli systém může selhat a jakýkoli systém může být zneužit. Přesto jezdíme ve složitých autech, vlacích a letadlech a používáme odposlechnutelný internet, telefon... Ukazovat prstem na jeden případ z mnoha, například havárie, zatímco kolem bude řádově víc lidských selhání, je neskutečně smutné. Vlastně se divím, že pan Smejkal svěří svůj život například autobusákovi nebo pilotovi letadla.

3 0
možnosti
JZ

Redakce vsadila na jo, že když je tu hate proti elektromobilům, tak bude i proti autopilotovi, dle diskuze se ale očividně přepočítala:)

1 0
možnosti
VO

V96í19t 43O63ž35a28n71a

26. 5. 2020 11:47

Starosti pana Smejkala bych chtěl mít.

1 0
možnosti
ZW

Je tam i právní problém. Za škody, způsobené provozem vozidla, odpovídá řidič, případně majitel, tak to funguje a zákony s tím počítají a umí po něm vymáhat škodu nebo jej poslat do krimu. Co když ale nehodu způsobí chyba v software autonomního vozu? Byť je to málo pravděpodobné, stát se to může a může vzniknout velká škoda, nebo třeba i smrt? Kdo za to bude odpovídat? Majitel vozu nebo "řidič"? To by znamenalo, že bude muset trvale sledovat provoz s rukou na volantu a kdykoliv bude muset okamžitě převzít řízení. Anebo se bude vymáhat náhrada škody na výrobci vozu? To je všechno úplně nová věc a právo s tím zatím nepočítá - a bude muset, což ale potrvá roky.

0 0
možnosti
JM

J33a17n 34M27a57l44ý

26. 5. 2020 10:58

V celé řadě věcí s ním nesouhlasím, byť úvahy jsou zcela na místě. Bezpečnostním rizikem čím dál většího počtu on-line automobilů vidím spíše v možnosti nabourání se do nich a tím je použít třeba jako zbraň.

3 0
možnosti
JS

Ono to dilema jak naprogramovat auto, aby zabilo pro společnost co možná nejméně prospěšnou osobu nebo nechat v krizové situaci auto reagovat náhodným výběrem je jeden problém, který ještě můžeme ovlivnit, ovšem jak to budou kamery vyhodnocovat, co bude parametrem?nemůže auto malou babičku vyhodnotit jako dítě jdoucí vedle mladíka, který má metr devadesát?

Daleko větší problém ovšem je, že jako každý počítačový systém půjde i to auto heknout, jak tohle bude zajištěno?

1 0
možnosti
VM

Hlavně by si takové auto nikdo nekoupil. Auto teda bude chránit primárně posádku vozidla. Jinak to postrádá smysl.

0 0
možnosti

Tento „expert“ mě fascinuje. Autonomní vozy přijdou a věřte tomu, nebo ne, budou pravděpodobně mnohem bezpečnější než běžně řízené vozy. Obecně je zjevné, že pánovi vadí „novoty“ a nejradši by dožil v klidu a beze změn. Naprosto to u starší generace chápu, ty změny jsou rychlé a pro váš mozek je to prostě náročné a unavující.

3 3
možnosti
BL

to nemyslíte vážně, že ne?

0 0
možnosti
LS

Provoz na silnici je každým rokem větší, ale počty smrtelných nehod klesají díky právě "novým automobilům". A až jednou budou na silnicích jen autonomní vozy, tak nehoda bude taková vzácnost, že bude stát za samostatný novinový článek.

3 0
možnosti
Foto

No a když jsme u toho zastavování na červenou, čerstvá zpráva:

"Čtyřleté dítě srazil na konci minulého týdne motorkář na pražských Vinohradech. Podle strážníků nezastavil na červenou, dítě odvezli záchranáři do nemocnice."

5 1
možnosti
JS

myslíte si, že je reálné, aby v blízké budoucnosti měly motorky autonomní systém řízení?8-o

0 0
možnosti
  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Elektrokolo, co vypadá spíš jako motorka a tak se i chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K jeho...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Poznáte české automobilové legendy podle siluety? Otestujte se

12. dubna 2024

Jak máte nakoukaná auta? Poznáte je jen podle siluety? Vybrali jsme deset vozů vyráběných v Česku,...

Čínské automobilky skladují přebytky z výroby v evropských přístavech

19. dubna 2024

Místo přepravních kontejnerů, které bychom tu očekávali, se zde dnes řadí celé legie elektromobilů....

Přejmenujte ho! Milano není prvním autem, které se nakonec jmenuje jinak

19. dubna 2024

Aféra ohledně označení Alfa Romeo Milano ukázala na nijak výjimečný problém. Automobilky zdlouhavě...

Největší chyby českých řidičů. Omezení a represe jsou na škodu, míní expert

19. dubna 2024

Premium Automobilový expert Jan Červenka vyzkoušel tisíce vozidel. Řídit se učil od závodníků, sám pořádá...

Diář petrolheada: Do Kolína na mercedesy, do Poděbrad za švarnými Italkami

19. dubna 2024

Navzdory chladnému počasí, které má panovat, je nadcházející víkend akcemi prosycenými vůní benzínu...