Komfort a špičková technika, ale i vyšší cena než u konkurentů

Citroën C5 stojí na začátku nové kapitoly dějin francouzské automobilky.
Citroën C5 stojí na začátku nové kapitoly dějin francouzské automobilky. Víc než předchůdci chce sledovat kvalitu a hlavně uzavírá dlouhodobý image Citroënu jakožto výrobce vozů s progresivním až futuristickým designem. Přitom očekává, že díky špičkové technice a konzervativně střiženému kabátu bude stárnout pomaleji a zaujme tak více motoristů.

Dříve výrobky firmy braly za srdce kromě fandů značky a lidí s potížemi s páteří, kteří si nemohli vynachválit typické hydropneumatické pérování citroënů, hlavně zákazníky, kteří víc než cokoliv jiného na autě sledovali atraktivní a neotřelý vzhled. Těch posledních nyní v autosalonech zřejmě ubude, ale podle všeho přijde mnohem víc jiných. Tato teorie se po prvních měsících prodeje francouzské novinky potvrzuje i na trhu pro značku Citroën tak malém, jako je Česká republika. Citroën C5 2.2 HDI SX, který se podrobil testu MF DNES, byl špičkovou technikou nabitý natolik, že se jen těžko dala zahnat černá myšlenka na to, co se bude dít, až se ty vymoženosti jednou s věkem vozu "zblázní". Vždyť už u nového automobilu kupříkladu automaticky podle deště ovládané stěrače několikrát změnily rychlost bez logiky a viditelně opodstatněného podnětu. Modelu nechybí nic z výbavy pro bezpečnost - ABS s rozdělováním brzdné síly, asistent brzdného účinku, detektory podhuštění pneumatik se čtyřmi senzory, posilovač s variabilním účinkem, šest airbagů... K pohodlí posádky přispívá výkonná klimatizace, multifunkční displej, palubní počítač, elektricky nastavitelná sedadla a kromě mnoha dalšího se dokonce i vnější zpětná zrcátka sklopí, když vůz zastaví k parkování. Kdo zná citroëny - vysloužilce s hydropneumatickým pérováním z minulých desetiletí, které stávají smutně svěšené i ve zdejších ulicích, se u modelu C5 jistě bude ze všeho nejdřív zajímat o hydroaktivní odpružení. Odpověď výrobce? Je nové, už třetí generace, automaticky mění světlou výšku automobilu podle rychlosti jízdy a stavu vozovky. Zda skutečně bude sloužit bez nároků na údržbu - jak firma slibuje - pět let nebo 200 tisíc kilometrů, ukáže až čas. Už nyní se však i v testu MF DNES potvrdilo, že nový podvozek garantuje velmi solidní komfort jízdy. Navolit lze standardní nebo sportovní režim, nicméně v rámci zkušebních jízd se ukázalo, že sportovní styl jízdy automobil sice stráví, ale moc mu nechutná. Ostatně - u vozu daného ražení to v řadě případů není neobvyklé, ale C5 se v zatáčkách přece jen naklání víc. Řízení je přesné, stopu drží model přesně. Maximální pohodlí garantuje prostorný a velkoryse vybavený interiér, jehož parametry jsou s výjimkou jen průměrného kufru při sedadlech v základním postavení - na samé špici třídy. Bezmála půldruhé tuny vážící kolos zvládá i vysoké rychlosti za složitých podmínek (déšť, vítr) s bezpečnou jistotou, v testu ani náhodou nesměřoval ke kritické situaci. Dynamické vlastnosti jsou - jak potvrzuje tabulka s výsledky měření na jiném místě stránky - solidní. Na první dojem zjistitelnou slabinou je horší výhled dozadu. Dál zlobily už jen drobnosti kupříkladu v podobě ztuha a nešikovně fungujících kliček otvírání předních dveří. Spotřebou nafty se Citroën C5 v testu MF DNES přiblížil vozům s pověstně úspornými motory TDI značky Volkswagen: ve městě bral sice o trochu víc - téměř 7,5 litru na 100 kilometrů, avšak dálniční jízdu zvládal za 6,5 litru. Při rychlostech atakujících maximum bral sedm litrů, při poklidném cestování po obyčejných silnicích šest litrů.

EURO NCAP *****

Poznámka: Jedná se o výsledky nárazových zkoušek organizovaných evropskými spotřebitelskými asociacemi

Nejlepší výsledek *****
nejhorší výsledek *

Výsledky měření vnitřního prostoru vybraných automobilů v testech MF DNES(v mm)

místo výška šířka šířka úhlopříčka šířka/výška objem
pro výška
kolena vzadu vpředu vzadu kufru hrany otvoru kufru kufru
vzadu kufru

Citroën C5 185 885 1550 1530 1230 700 1160/720 455/1310
Opel Vectra 4 dv. 165 835 1430 1430 990 720 870/460 500/-
Peugeot 406 175 865 1455 1458 1170 710 1230/460 430/-
Volkswagen Passat 195 860 1475 1475 970 705 940/440 475/800
Renault Laguna 195 850 1465 1465 1100 705 940/1100 430/1500
Škoda Octavia 1) 70/95 2) 855 1420 1425 1190 710 990/880 528/1328

Poznámky: 1) uvedeno jen pro srovnání, jedná se o vůz o třídu menší; 2) nová octavia
Pramen: ÚSMD, MF DNES

Hodnocení MF DNES

Motor a převodovka

Pružnost motoru 9
Převodovka 9
Spotřeba v testu 7

Karoserie a interiér

Prostor na př. sedadlech 9
Prostor na zad. sedadlech 9
Využití kufru 8
Výhled z vozu 8

Podvozek

Jízdní vlastnosti 8
Řízení a ovladatelnost 8
Tlumení nerovností 9
Brzdy 9

Poznámka: min 1, max 10

Měření MF DNES

Zrychl. 0-100 km/h (s) 11,8
Zrychl. 0-400 m (s) 18,1
Zrychl. (IV.) 50-90 km/h (s) 8,7
Zrychl. (V.) 80-130 km/h (s)15,6
Brzd. dráha z 80 km/h (m) 27,1

Pramen: ÚSMD