Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Komise EU schválila plán otevření trhu náhradních dílů na auta

  17:36aktualizováno  17:36
Evropská komise dnes schválila návrh na liberalizaci evropského trhu náhradních automobilových dílů, řekl agentuře Reuters mluvčí komise. Takzvaný opravárenský dodatek ke směrnici o designu automobilů by ve většině zemí, včetně ČR, mohl výrazně snížit ceny oprav a umožnit spotřebitelům větší výběr.

"Prošlo to," řekl mluvčí komise.

V Bruselu se o návrhu vedly dlouhé spory, protože se zde střetával silný tlak velkých automobilových výrobců, hlavních odpůrců návrhu, proti zastáncům volné konkurence a skupinám malých nezávislých producentů.    

Dodatek ruší patentovou ochranu na vnější design automobilů, čímž umožní zavést konkurenci na trh viditelných náhradních dílů, tedy karoserií, vnějšího osvětlení, zrcátek nebo autoskel.

Až dosud mohly v 16 zemích EU tyto díly vyrábět pouze automobilky nebo jimi určení subdodavatelé. Trh pohledových náhradních dílů vynáší ročně asi deset miliard eur.    

Návrh musí projít ještě dlouhou schvalovací procedurou ministrů členských zemí i Evropského parlamentu. Kdyby byl nakonec schválen, změnil by především situaci na dosud uzavřených trzích největších ekonomik Německa a Francie.

Konkurence na trhu náhradních dílů již v EU existuje v Británii, Irsku, zemích Beneluxu, Španělsku, Itálii, Litvě a Maďarsku.

Evropská komise rozhodne o náhradních dílech. Jahn lobbuje v Bruselu za automobilky.

Autor:




Nejčtenější

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Další z rubriky

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.