Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

BMW příštích sta let: vysouvací řidítkovolant a karoserie, co se hýbe

aktualizováno 
Mnichovská automobilka má sto let. Při oslavách se ohlíží za uplynulým stoletím jen zlehka, hledí hlavně do budoucnosti. Její designéři a vývojáři tak dostali za úkol postavit auto, které má být poslem z budoucnosti. BMW Vision Next 100 připomíná kreace hollywoodských snílků.

Klasický popis nevykreslí realitu dostatečně barvitě. Ta věc, co má někde v útrobách ukrytý neznámý druh pohonu (na prezentaci ale jezdila, pravděpodobně na elektřinu), má čtyři dveře vypadající jako krovky. Délka je 4,9 metru, to odpovídá přibližně BMW řady 5 a výška je pouhý metr třicet sedm. Šířka se změřit nedá kvůli nekonvenčnímu zakrytování kol. Ty jsou kompletně schované pod mohutnými svaly blatníků; a stejně jako svaly člověka se i hýbou při natáčení kol. Rudé zbarvení, které při pohybu plošek tvořící karoserii vystupuje, působí velmi zajímavě. Autu to dává „živočišný“ rozměr - jako by ten fantasmagorický objekt s tvary paryby měl pod plastovou kůží krev.

Fotogalerie

Zakrytování kol přispívá k excelentní aerodynamice, koeficient odporu vzduchu je fantastických 0,18.

Design je veskrze futuristický, koncepce a základní architektura je ale v podstatě konvenční. Stylistům se podařilo do karoserie dostat typické designové prvky BMW, hlavně příď s velkými ledvinami, mohutnými dutinami a minimalistickými světly vypadá náramně.

Hýbe se však nejen karoserie, ale také interiér. Pohyblivé plošky mění tvar přístrojovky a panelů interiéru a mají dávat řidiči „intuitivní signály“.

Budoucnost aut se částečně přeorientuje na autonomní řízení, to mají u BMW za jasnou věc. A tomu se přizpůsobuje také interiér. V případě chuti ale může člověk převzít řízení, stačí zmáčknout tlačítko a z přístrojovky se vysune ovládací periferie. Volant se tomu říkat nedá, je to něco mezi kniplem, řidítky a joystickem.

Interiéru samozřejmě vládnou displeje a dotykové obrazovky, čelní sklo je vlastně jeden velký průhledový (head-up) displej.

Celý koncept je postavený z karbonu, plastů a recyklovaných materiálů. Podle automobilky totiž jednou přijde doba, kdy nebude potřeba při výrobě aut kovů. Mimo jiné věří 3D tisku.




Nejčtenější

Kdo zachránil školáka, zůstane tajemstvím. Mohl to být člověk i kamion

Takhle funguje nouzové brzdění v kamionech Volvo

Video z norského města Høyanger, kde malý chlapec vběhne přímo před jedoucí kamion, který „zázračně“ na poslední...

Hon na pevné částice pokračuje. Brzdy dostanou vysavače

Brzdový systém Tallano

Bojovníci proti škodlivým pevným částicím mají nového nepřítele – brzdy. Podle vědeckých prací se totiž z brzdového...



Sudá, či lichá? Praha při smogu omezí vjezd podle registrační značky

Smog v Praze. Auta na pražské magistrále (20.1.2017)

Magistrát připravil návrh opatření, kterými chce omezit v Praze dopravu v době zhoršené kvality ovzduší. Při...

Škoda bude v Mladé Boleslavi vyrábět auta s čistě elektrickým pohonem

(Ilustrační snímek)

V Česku se budou vyrábět elektromobily i klíčové součástky k bateriím. Škoda Auto v pátek potvrdila, že její první...

Tesla představila elektrický tahač Semi a nový sporťák Roadster

Tesla Semi

Prototyp elektrického tahače Tesla Semi a nový sportovní Roadster představil v noci na dnešek americký výrobce...

Další z rubriky

Autofotka týdne: Číňané jsou největší překvapení autosalonu ve Frankfurtu

Wey

Čínské automobilky udělaly na letošním frankfurtském autosalonu dobrý dojem. Zda je to pro zavedené automobilky špatná...

E-Pace je nejmenší jaguar pro masy. Zas to zkouší s pohonem předních kol

Jaguar E-Pace

Tradiční britská značka se mění. Většinu její nabídky sice stále tvoří sportovní sedany, ale v počtu prodaných aut brzy...

Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Audi A7 Sportback

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky,...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.