Autofotka týdne: Nejkrásnější interiér snoubí komfort, modernu a art-deco

aktualizováno 
Paříž (Od zpravodaje iDNES.cz) - Pařížský autosalon končí. Brány výstaviště u Porte de Versailles se zavřou v neděli 16. října naposledy. Tradičně se chtěly na domácím autosalonu vytáhnout francouzské automobilky. Citroën přivezl parádní koncept, který zdobí nejkrásnější interiér letošního autosalonu.

Citroen CXperience Concept | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Svým jménem Cxperience upozorňuje na vytříbenou aerodynamiku, která zdobila ladné nadčasové velké citroëny minulosti. Pozornost ale zaslouží také interiér.

Kdo ví, jak to ti Francouzi dělají. Vnitřky velkých konceptů Citroënu si v průběhu desetiletí obdivuhodně zachovávají kontinuitu. Spíš než sportovnost a eleganci v nich najdeme extravagantní nadčasovost říznutou stylem designem futuristických obýváků sedmdesátých let (zapomeňte ale na obývací stěnu ze sektorového nábytku u tchyně).

Ten čtyřmístný citrónově žlutý v nejaktuálnějším počinu designérů značky je tak trochu ve stylu art-deco. Dovnitř vás pozvou dveře otvírané od sebe jako u almary, o čemž sní bez úspěchu designéři už desítky let. Až na pár výjimek a netradičních snaživých řešení je konstruktéři s těmito nápady posílají zpátky snít do studia. Toto řešení totiž totiž nelze smysluplně skloubit s požadavky na ochranu posádky a s ní související tuhost karoserie.

Křiklavá barva ladící s dřevěnými doplňky, na pohled jednoduché, ale velmi rafinované tvary a do posledního detailu vycizelovaná křesla vypadají skvěle. K tomu pár chytrých nápadů, odkazů na minulost (třeba obruč volantu uchycená na jediném rameni) a spousta moderních technologií. Kromě volantu nenajdete žádný mechanický ovladač, designéři vše uklidili do menu infotainmentu, obsluhovaného obří devatenáctipalcovou televizí vévodící přístrojovce. Zrcátka nahradily kamery, kapličku přístrojů pod volantem zastupuje průhledový head-up displej.

Fotogalerie

CXperience je samozřejmě jen rozmáchlé designérské cvičení. Ozývají se ale spekulace, že by mohl být stopou naděje, že to Citroën v kategorii velkých avantgardních limuzín, kterými se proslavil, úplně nebalí. Prý by z jeho nápadů mohl čerpat nástupce charismatické C5 a neopakovatelně odvážné C6.

Luxusní, ladně elegantní koncept je dlouhý 4,85 metru, široký dva a vysoký jen 1,37 metru. Ohromující je třímetrový rozvor, který otevírá prostor pro hrátky interiérových snílků.

V pohonu hraje důležitou roli elektromotor, bez toho se už dnes koncepty na autosalonech ani neodvažují ukázat. Lépe řečeno hybridní soustrojí benzinového motoru a elektromotoru (ten je integrovaný do osmistupňové automatické převodovky). Tyto dva motory motory roztáčí přední dvaadvacetipalcová kola, druhý elektromotor obsluhuje ta zadní. Auto má tedy pohon všech kol bez mechanického propojení přední a zadní nápravy. Celkový výkon pohonu auta je 300 koní. Na elektřinu uloženou v 13kWh akumulátorech ujede CXperience 60 kilometrů.

CXperience představuje nové pojetí jízdního komfortu, které museli vymyslet konstruktéři značky poté, co opustila proslavené hydropneumatické odpružení dávající citroënům charakteristickou houpavost (více čtěte zde).

Křišťálová Lupa 2016

Nejčtenější

Škoda Scala v plné parádě. Nástupce Rapidu přiveze nejmodernější techniku

Škoda Scala

Nová, výraznější a líbivější škodovka se na silnicích začne objevovat v květnu příštího roku. Hatchback v nabídce...

Volkswagen ohlásil konec spalovacích motorů, elektrověk začíná

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Německá automobilka Volkswagen ohlásila konec spalovacích motorů. Poslední vozy s touto technologií vyvine v roce 2026...

Nová mazda má revoluční motor, i s turbem je nečekaně jednoduchý

Mazda 3

Nová generace Mazdy 3 bude mít motor, který kombinuje zážehový a vznětový princip. Jak to celé funguje, jsme zjišťovali...

ANALÝZA: Svět aut je pod dohledem Velkého bratra, nikdo se neschová

Ilustrační snímek

Auta byla ještě před pár lety symbolem svobody, do moderního vozu je ovšem o strach sednout. Na tapetě je teď Čína,...

Svéráz ruského motorismu v praxi: terénní dodávka z doby kamenné slaví

UAZ 2206 "Buchanka“

Už 60 let sjíždí z výrobních linek Uljanovského automobilového závodu populární minibus se současným kódovým označením...

Další z rubriky

Před 130 lety nafoukl Dunlop první pneumatiku

Továrna na první pneumatiky Dunlop z roku 1908

Některé součásti automobilu bereme jako samozřejmost. Třeba pneumatiky, jimž věnujeme pozornost dvakrát ročně při...

Volkswagen ohlásil konec spalovacích motorů, elektrověk začíná

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Německá automobilka Volkswagen ohlásila konec spalovacích motorů. Poslední vozy s touto technologií vyvine v roce 2026...

OBRAZEM: Wartburg hvězdou tuningové výstavy

Essen Motor Show 2018

Motorshow v Essenu je tradičním svátkem úpravců aut. K vidění jsou neuvěřitelné kreace, ale také závodní speciály,...

Najdete na iDNES.cz