Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kia Novo: parádní koncept s rychlým zadkem

  13:25aktualizováno  13:25
Kdo by si ještě před patnácti lety pomyslel, že Kia bude stavět nejparádnější studie a její silnou stránkou bude design. Recept na úspěch byl přitom jednoduchý: přetáhnout skvělého designéra a dát mu volnou ruku. Štíhlá, sportovně tvarovaná Kia Novo by si výrobu zasloužila.

Kia Novo | foto: Kia

Předseda představenstva Volkswagenu už se nechal slyšet, že pustit Petera Schreyera ke konkurenci byla chyba. Tahle výrazná osobnost dnešního automobilového designu, tvůrce legendárního Audi TT a milovník architektury, je dnes už šéfdesignérem celého korejského koncernu Hyundai-Kia. Má volnou ruku a cit pro silný design.

Kia Novo

Novo

Název konceptu pochází z latinského slova „novatus“ (obnovený nebo osvěžený). Ve slově „novatus“ má svůj původ také slovo „inovace“.

Moderní kie i jejich koncepty tak mají výrazný rukopis, že jde o kiu, dnes poznáte na první pohled, to se v dnešním autosvětě stává stále méně.

Kia Novo, která se představila na autosalonu v Soulu, navíc znovuobjevuje typ karoserie fastback, což je pozapomenutá odrůda hatchbacku. „Fast“ znamená anglicky „rychlý“, a taková karoserie sluší právě svižným hatchbackům. Hodně skloněné zadní okno dává siluetě vozu výrazně sportovní ráz.

Fotogalerie

Designéři ze studia v korejském Namyangu chtěli tvary hatcbacku přiblížit kupé. Studie vychází ze speciálně upravené verze platformy modelu Cerato (Forte), který se v Evropě nenabízí, nahrazuje ho cee´d vyráběný v Žilině.

Kromě výrazného designu novo zaujme laserovými světly, které má vpředu i vzadu. Designovou libůstkou, která se v sériové produkci uplatňuje málokdy, jsou zadní dveře otevírané proti směru jízdy.

Ráfky z lehké slitiny jsou opracované diamantem. Za pozornost stojí pneumatiky s dezénem, který popisují jako „adaptivní konkávní“. Pláště mají sníženou prostřední část mezi oběma styčnými plochami, ta slouží k ochlazování pryžové směsi a odvádění vody, aby byla zajištěna větší přilnavost. Dvacetipalcové pneumatiky tak mají dvě úzké styčné plochy na vnějších okrajích, které snižují valivý odpor a hlučnost odvalování. Zároveň mají zajišťovat vysokou úroveň přilnavosti při průjezdu zatáčkou.

Kia Novo

Čtyřmístný interiér vypadá realisticky, přitom je nápaditý. Ctí minimalismus a přístrojovou desku zaměřuje hlavně na řidiče. „Panel přístrojů zobrazuje důležité informace na kompaktním displeji v podobě prostorového hologramu, zatímco dotyková plocha pro ovládání poslepu vedle volantu umožňuje řidiči ovládat mnoho funkcí vozidla bez nutnosti odvracet zrak od dění na vozovce,“ popisuje Kateřina Jouglíčková z českého zastoupení značky. „Dotyková plocha zahrnuje skener otisku prstu, který automaticky nastaví jednotlivé systémy vozidla v závislosti na preferencích řidiče, například výběr hudby, hlasitost zvuku a druh zobrazovaných informací.“

Pod kapotu si designéři poručili přeplňovaný benzinový přímovstřikový čtyřválec 1.6 T-GDI (Kappa) ve spojení s novou sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou.

Fastback

Je varianta karoserie typu hatchback. Dvouprostorová silueta má výrazně skloněné zadní okno. Zavazadlový prostor je přístupný vyklápěcím víkem zahrnujícím i zadní sklo. Fastbacku je blízký liftback (tuto karoserii má třeba Škoda Octavia), liftbacky ale tříprostorovou siluetou připomínají sedan, mají za zadním oknem ještě horizontální plochu.

V průběhu devadesátých let 20. století se ale fastbacky začaly z nabídek výrobců automobilů vytrácet kvůli menší praktičnosti oproti hatchbackům. Fastbackem je dnes Mitsubishi Lancer Sportback nebo Audi A7 Sportback.





Nejčtenější

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Další z rubriky

Honda Urban EV Concept
OBRAZEM: Elektrický sen doktora Blažeje, to je nádherná hondička

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Doktor Arnošt Blažej jezdil civikem první generace do nemocnice na kraji města a snilo o něm celé Československo (o autě pánové, o fešákovi Arnoštovi dámy)....  celý článek

Dopravní nehoda mezi obcemi Nelahozeves a Velvary (3. října 2017).
Bílé čáry na silnici mají řidičům napovídat, změnit je není jednoduché

Tragická nehoda u Nelahozevsi, při které řidič předjíždějící v zatáčce na plné čáře zabil sebe a matku dvou dětí, rozpoutala diskuzi ohledně vodorovného...  celý článek

Volvo XC40
XC40: nejmenší volvo přináší novou platformu, přidá i nové tříválce

XC40 je nejmenší SUV švédské značky a zároveň první zástupce nové generace kompaktních modelů Volvo. Vyrábět se bude v Belgii a dostane několik novinek, které...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.