Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kia Novo: parádní koncept s rychlým zadkem

  13:25aktualizováno  13:25
Kdo by si ještě před patnácti lety pomyslel, že Kia bude stavět nejparádnější studie a její silnou stránkou bude design. Recept na úspěch byl přitom jednoduchý: přetáhnout skvělého designéra a dát mu volnou ruku. Štíhlá, sportovně tvarovaná Kia Novo by si výrobu zasloužila.

Kia Novo | foto: Kia

Předseda představenstva Volkswagenu už se nechal slyšet, že pustit Petera Schreyera ke konkurenci byla chyba. Tahle výrazná osobnost dnešního automobilového designu, tvůrce legendárního Audi TT a milovník architektury, je dnes už šéfdesignérem celého korejského koncernu Hyundai-Kia. Má volnou ruku a cit pro silný design.

Kia Novo

Novo

Název konceptu pochází z latinského slova „novatus“ (obnovený nebo osvěžený). Ve slově „novatus“ má svůj původ také slovo „inovace“.

Moderní kie i jejich koncepty tak mají výrazný rukopis, že jde o kiu, dnes poznáte na první pohled, to se v dnešním autosvětě stává stále méně.

Kia Novo, která se představila na autosalonu v Soulu, navíc znovuobjevuje typ karoserie fastback, což je pozapomenutá odrůda hatchbacku. „Fast“ znamená anglicky „rychlý“, a taková karoserie sluší právě svižným hatchbackům. Hodně skloněné zadní okno dává siluetě vozu výrazně sportovní ráz.

Fotogalerie

Designéři ze studia v korejském Namyangu chtěli tvary hatcbacku přiblížit kupé. Studie vychází ze speciálně upravené verze platformy modelu Cerato (Forte), který se v Evropě nenabízí, nahrazuje ho cee´d vyráběný v Žilině.

Kromě výrazného designu novo zaujme laserovými světly, které má vpředu i vzadu. Designovou libůstkou, která se v sériové produkci uplatňuje málokdy, jsou zadní dveře otevírané proti směru jízdy.

Ráfky z lehké slitiny jsou opracované diamantem. Za pozornost stojí pneumatiky s dezénem, který popisují jako „adaptivní konkávní“. Pláště mají sníženou prostřední část mezi oběma styčnými plochami, ta slouží k ochlazování pryžové směsi a odvádění vody, aby byla zajištěna větší přilnavost. Dvacetipalcové pneumatiky tak mají dvě úzké styčné plochy na vnějších okrajích, které snižují valivý odpor a hlučnost odvalování. Zároveň mají zajišťovat vysokou úroveň přilnavosti při průjezdu zatáčkou.

Kia Novo

Čtyřmístný interiér vypadá realisticky, přitom je nápaditý. Ctí minimalismus a přístrojovou desku zaměřuje hlavně na řidiče. „Panel přístrojů zobrazuje důležité informace na kompaktním displeji v podobě prostorového hologramu, zatímco dotyková plocha pro ovládání poslepu vedle volantu umožňuje řidiči ovládat mnoho funkcí vozidla bez nutnosti odvracet zrak od dění na vozovce,“ popisuje Kateřina Jouglíčková z českého zastoupení značky. „Dotyková plocha zahrnuje skener otisku prstu, který automaticky nastaví jednotlivé systémy vozidla v závislosti na preferencích řidiče, například výběr hudby, hlasitost zvuku a druh zobrazovaných informací.“

Pod kapotu si designéři poručili přeplňovaný benzinový přímovstřikový čtyřválec 1.6 T-GDI (Kappa) ve spojení s novou sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou.

Fastback

Je varianta karoserie typu hatchback. Dvouprostorová silueta má výrazně skloněné zadní okno. Zavazadlový prostor je přístupný vyklápěcím víkem zahrnujícím i zadní sklo. Fastbacku je blízký liftback (tuto karoserii má třeba Škoda Octavia), liftbacky ale tříprostorovou siluetou připomínají sedan, mají za zadním oknem ještě horizontální plochu.

V průběhu devadesátých let 20. století se ale fastbacky začaly z nabídek výrobců automobilů vytrácet kvůli menší praktičnosti oproti hatchbackům. Fastbackem je dnes Mitsubishi Lancer Sportback nebo Audi A7 Sportback.





Nejčtenější

Továrna Nokian ve Vševovolžsku
Jak se peče pneumatika? Známe recept, ale ingredience jsou tajné

Recept na tuto specialitu obsahuje kolem čtyřiceti ingrediencí a je přísně tajný. Peče se při 120 °C a celá výroba trvá 84 hodin. Výsledek se ovšem jíst nedá....  celý článek

Některé motory vypouštějí zplodiny skoro jako celá továrna
VIDEO: Měřili jsme jedy ve vzduchu. V tunelu zapněte vnitřní cirkulaci

Dražší auta to dělají automaticky, u těch obyčejnějších se vyplatí na to myslet: když vjíždíte do tunelu, přepněte ventilaci v autě na vnitřní cirkulaci. Jinak...  celý článek

PCF2017 - Porsche RWB
Tuningový sraz trochu jinak

Letošní Escape6 Prague Car Festival ukázal to nejlepší nejen z českého tuningu a my jsme nemohli chybět. Jaká byla naše výprava a stálo to za to?  celý článek

BMW Group představila ve Frankfurtu BMW i Vision Dynamics - slibuje nový...
Nové BMW na baterky půjde proti tesle, má ujet 600 kilometrů

Podznačka elektromobilů „i“ u mnichovské značky se už nějakou dobu nedočkala nového příspěvku. BMW na něm ale teď usilovně pracuje, příští model, který bude...  celý článek

Tatrabus
Tatrabus: z rallyového speciálu je terénní autobus a hvězda Islandu

Tohle auto je v současnosti asi nejdivočejší verze nákladního vozu Tatra, na jakou lze v Evropě narazit. Je to něco mezi ultimátním off-roadem, obytným autem a...  celý článek

Další z rubriky

TVR Griffith
Autofotka týdne: Osmiválec s manuálem, to je trumf oživené britské ikony

Značka TVR vstala z mrtvých, po létech pokusů o vzkříšení a slibů se představuje nový sporťák Griffith. Je to kompletně nové auto, na jehož vývoji se podílel...  celý článek

Philips and Renault collaborate at the 2017 Frankfurt Motor Show
OBRAZEM: Hyundai i30 má nový krásný zadek

Fastback je trochu pozapomenutý druh karoserie. Poslední dobou ovšem zažívá renesanci, akorát se jim říká jinak. Ladně splývající záď sportovního střihu nově...  celý článek

Pilot Formule 1 Lewis Hamilton představil na autosalonu ve Frankfurtu...
Auťák z jiné planety: Mercedes-AMG Project One je ochočená formule

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Ještě nikdy nemělo silniční auto tak blízko k formuli 1 jako chystaný Mercedes-AMG Project One. Supersport má uzavřenou karoserii a dvě místa v kabině, jinak...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.