Kia Novo

Kia Novo | foto: Kia

Kia Novo: parádní koncept s rychlým zadkem

  • 25
Kdo by si ještě před patnácti lety pomyslel, že Kia bude stavět nejparádnější studie a její silnou stránkou bude design. Recept na úspěch byl přitom jednoduchý: přetáhnout skvělého designéra a dát mu volnou ruku. Štíhlá, sportovně tvarovaná Kia Novo by si výrobu zasloužila.

Předseda představenstva Volkswagenu už se nechal slyšet, že pustit Petera Schreyera ke konkurenci byla chyba. Tahle výrazná osobnost dnešního automobilového designu, tvůrce legendárního Audi TT a milovník architektury, je dnes už šéfdesignérem celého korejského koncernu Hyundai-Kia. Má volnou ruku a cit pro silný design.

Kia Novo

Novo

Název konceptu pochází z latinského slova „novatus“ (obnovený nebo osvěžený). Ve slově „novatus“ má svůj původ také slovo „inovace“.

Moderní kie i jejich koncepty tak mají výrazný rukopis, že jde o kiu, dnes poznáte na první pohled, to se v dnešním autosvětě stává stále méně.

Kia Novo, která se představila na autosalonu v Soulu, navíc znovuobjevuje typ karoserie fastback, což je pozapomenutá odrůda hatchbacku. „Fast“ znamená anglicky „rychlý“, a taková karoserie sluší právě svižným hatchbackům. Hodně skloněné zadní okno dává siluetě vozu výrazně sportovní ráz.

Designéři ze studia v korejském Namyangu chtěli tvary hatcbacku přiblížit kupé. Studie vychází ze speciálně upravené verze platformy modelu Cerato (Forte), který se v Evropě nenabízí, nahrazuje ho cee´d vyráběný v Žilině.

Kromě výrazného designu novo zaujme laserovými světly, které má vpředu i vzadu. Designovou libůstkou, která se v sériové produkci uplatňuje málokdy, jsou zadní dveře otevírané proti směru jízdy.

Ráfky z lehké slitiny jsou opracované diamantem. Za pozornost stojí pneumatiky s dezénem, který popisují jako „adaptivní konkávní“. Pláště mají sníženou prostřední část mezi oběma styčnými plochami, ta slouží k ochlazování pryžové směsi a odvádění vody, aby byla zajištěna větší přilnavost. Dvacetipalcové pneumatiky tak mají dvě úzké styčné plochy na vnějších okrajích, které snižují valivý odpor a hlučnost odvalování. Zároveň mají zajišťovat vysokou úroveň přilnavosti při průjezdu zatáčkou.

Kia Novo

Čtyřmístný interiér vypadá realisticky, přitom je nápaditý. Ctí minimalismus a přístrojovou desku zaměřuje hlavně na řidiče. „Panel přístrojů zobrazuje důležité informace na kompaktním displeji v podobě prostorového hologramu, zatímco dotyková plocha pro ovládání poslepu vedle volantu umožňuje řidiči ovládat mnoho funkcí vozidla bez nutnosti odvracet zrak od dění na vozovce,“ popisuje Kateřina Jouglíčková z českého zastoupení značky. „Dotyková plocha zahrnuje skener otisku prstu, který automaticky nastaví jednotlivé systémy vozidla v závislosti na preferencích řidiče, například výběr hudby, hlasitost zvuku a druh zobrazovaných informací.“

Pod kapotu si designéři poručili přeplňovaný benzinový přímovstřikový čtyřválec 1.6 T-GDI (Kappa) ve spojení s novou sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou.

Fastback

Je varianta karoserie typu hatchback. Dvouprostorová silueta má výrazně skloněné zadní okno. Zavazadlový prostor je přístupný vyklápěcím víkem zahrnujícím i zadní sklo. Fastbacku je blízký liftback (tuto karoserii má třeba Škoda Octavia), liftbacky ale tříprostorovou siluetou připomínají sedan, mají za zadním oknem ještě horizontální plochu.

V průběhu devadesátých let 20. století se ale fastbacky začaly z nabídek výrobců automobilů vytrácet kvůli menší praktičnosti oproti hatchbackům. Fastbackem je dnes Mitsubishi Lancer Sportback nebo Audi A7 Sportback.