Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Extrémní Lamborghini Perdigón navrhl český student

aktualizováno 
Jméno má po bojovém býkovi ze španělské koridy a jeho design odkazuje na neviditelné letouny americké armády. Koncept perdigón stvořil nadaný český student designu a milovníky supersportů nadchne každým detailem. Jedinou vadou na kráse je pouze fakt, že pravděpodobně nikdy nespatří světlo světa. Superlambo je jen skicou.

Lamborghini Perdigón | foto: Ondřej Jirec

Návrhářem konceptu je český student Ondřej Jirec, který aktuálně studuje čtvrtým rokem automobilový design na univerzitě The Art Center College of Design v Pasadeně v Kalifornii. Je to jedna ze škol, z nichž se rekrutují nejvýznamnější automobiloví designéři světových automobilek.

V průběhu studií Ondřej prošel stážemi v designstudiích Hondy v Los Angeles, Bertone v Itálii a Aston Martinu ve Warwickshire ve Velké Británii.

Sám si pak vytvořil i koncept "svého" lamborghini, které by patřilo k nejrychlejším vozům světa.

Fotogalerie

"Jedná se o extrémní lamborghini, které by vytvořilo konkurenci pro Bugatti Veyron Super Sport. Nazval jsem ho Lamborghini Perdigón," popisuje pro iDNES.cz Ondřej Jirec. "Co se týká designu, chtěl jsem posunout směr "jet fighter stealth" (neviditelných stíhaček, pozn. red.) trochu dál a vidět, kam až se dá zajít."

Designový směr neviditelných letadel odkazuje na typ F117 Nighthawk a F22 Raptor. Bojovými letouny se ostatně inspiroval i při řešení prosklené střechy perdigónu, která připomíná ochranný kryt posádky stíhacího letounu. Řešení celkového stylingu karoserie je charakterizováno ostrými hranami, 3D zpracováním a extrémním polygonálním vzhledem.

Největší dominantou dvoumístného kupé, které využívá otvírání dveří směrem nahoru, je pak ústí "proudového motoru" pod čelním sklem. Futuristickému pojetí strohého černobílého interiéru dominuje hranatý volant s displejem aktuálně zařazeného rychlostního stupně a sedačky z několika částí.

Lamborghini Perdigón
Lamborghini Perdigón

"Chtěl jsem, aby i z interiéru bylo patrné, že se jedná o lamborghini," říká Ondřej Jirec. "Oddělení jednotlivých částí sedaček je současným trendem konceptu Lamobrghini Urus, Aventador J, nebo Sesto Elemento a mým cílem bylo vytvořit koncept, který by na tyto modely navázal."

Proč jste si vybral právě lamborghini?
Pro mne je design Lamborghini jedním z nejodvážnějších z historie i současnosti. Vše začalo nádherným modelem Miura, následováno úžasným Lamborghini Countach, který byl na svou dobu opravdovou revolucí. Jsem velikým nadšencem pro design studia Bertone ze šedesátých a sedmdesátých let, které bylo právě tvůrcem těchto modelů. Také koncepty jako 1967 Lamborghini Marzal, 1968 Alfa Romeo Carabo, 1970 Lancia Stratos Zero nebo 1974 Lamborghini Bravo jsou pro mne těmi nejlepšími v historii.

Lancia Stratos HF Zero 1970
Lancia Stratos HF Zero 1970

Lancia Stratos HF Zero

Dnes je Lamborghini stále tak odvážné a nabízí ty nejlepší technologie v oblasti supersportovních automobilů.

O jakých materiálech jste při návrhu vozu uvažoval?
V exteriéru má hlavní uplatnění karbonem vyztužený plast CFRP (Carbon Fibre Reinforced Plastic), které Lamborghini použilo na koncept Sesto Elemento. V oblastech nasávání vzduchu je pak hliník. Interiéru dominuje kůže a karbon.

Lamborghini Perdigón

Jak dlouho jste na projektu pracoval? A v jakém programu?
Ze začátku asi dva měsíce. Poté následovalo předělávání, ladění a upravovaní, které trvalo daleko déle. Celkový čas ale nedokážu odhadnout. Použil jsem kombinaci modelováni 3D polygonu a 2D grafiky (hlavně v oblastech interiéru).

Už jste v designu "jet fighter stealth" něco vytvořil, nebo jde o první pokus? Proč vás láká zrovna tento směr?
Co se týká aut, je perdigón můj první návrh v tomto směru. Snažím se pokaždé odhadnout, jaký směr by se nejlépe hodil k určité značce a posunout ho o něco dál. Například ferrari ve stylu stealth by mi osobně neladilo. Podle mne, stejně jako každý výtvarný styl, má i stealth svůj konec nebo jakýsi vrchol, o který jsem se snažil i u perdigónu. Nedivil bych se, kdyby se Lamborghini opět vrátilo k čistým tvarům ve stylu countachu.

Kocept luxusní jachty Wally

Jednou jsem pracoval na konceptu velké jachty pro Wally, která má také velice polygonální řešeni exteriéru. Jinak jsem veliký nadšenec i do architektury a jedním z mých oblíbených architektů je Daniel Libeskind, jehož tvorbou byl perdigón i projekt Wally inspirován.

Jakým směrem se chcete vydat po studiích?
Pro mne bude základ pokračovat v tom, co mě baví, a to je prostě být kreativní. Samozřejmě mým snem je stát se designérem automobilů, ačkoliv dostat se do tohoto průmyslu není jednoduché, ať už v Evropě nebo v USA. Uvažoval jsem i o práci designéra pro filmový průmysl, kde má návrhář víc svobody co se týká tvaru a proporcí. A projekty tam plynou rychleji než u aut.





Nejčtenější

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Další z rubriky

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.