Lamborghini Perdigón

Lamborghini Perdigón | foto: Ondřej Jirec

Autofotka týdne: Extrémní Lamborghini Perdigón navrhl český student

  • 52
Jméno má po bojovém býkovi ze španělské koridy a jeho design odkazuje na neviditelné letouny americké armády. Koncept perdigón stvořil nadaný český student designu a milovníky supersportů nadchne každým detailem. Jedinou vadou na kráse je pouze fakt, že pravděpodobně nikdy nespatří světlo světa. Superlambo je jen skicou.

Návrhářem konceptu je český student Ondřej Jirec, který aktuálně studuje čtvrtým rokem automobilový design na univerzitě The Art Center College of Design v Pasadeně v Kalifornii. Je to jedna ze škol, z nichž se rekrutují nejvýznamnější automobiloví designéři světových automobilek.

V průběhu studií Ondřej prošel stážemi v designstudiích Hondy v Los Angeles, Bertone v Itálii a Aston Martinu ve Warwickshire ve Velké Británii.

Sám si pak vytvořil i koncept "svého" lamborghini, které by patřilo k nejrychlejším vozům světa.

"Jedná se o extrémní lamborghini, které by vytvořilo konkurenci pro Bugatti Veyron Super Sport. Nazval jsem ho Lamborghini Perdigón," popisuje pro iDNES.cz Ondřej Jirec. "Co se týká designu, chtěl jsem posunout směr "jet fighter stealth" (neviditelných stíhaček, pozn. red.) trochu dál a vidět, kam až se dá zajít."

Designový směr neviditelných letadel odkazuje na typ F117 Nighthawk a F22 Raptor. Bojovými letouny se ostatně inspiroval i při řešení prosklené střechy perdigónu, která připomíná ochranný kryt posádky stíhacího letounu. Řešení celkového stylingu karoserie je charakterizováno ostrými hranami, 3D zpracováním a extrémním polygonálním vzhledem.

Největší dominantou dvoumístného kupé, které využívá otvírání dveří směrem nahoru, je pak ústí "proudového motoru" pod čelním sklem. Futuristickému pojetí strohého černobílého interiéru dominuje hranatý volant s displejem aktuálně zařazeného rychlostního stupně a sedačky z několika částí.

Lamborghini Perdigón
Lamborghini Perdigón

"Chtěl jsem, aby i z interiéru bylo patrné, že se jedná o lamborghini," říká Ondřej Jirec. "Oddělení jednotlivých částí sedaček je současným trendem konceptu Lamobrghini Urus, Aventador J, nebo Sesto Elemento a mým cílem bylo vytvořit koncept, který by na tyto modely navázal."

Proč jste si vybral právě lamborghini?
Pro mne je design Lamborghini jedním z nejodvážnějších z historie i současnosti. Vše začalo nádherným modelem Miura, následováno úžasným Lamborghini Countach, který byl na svou dobu opravdovou revolucí. Jsem velikým nadšencem pro design studia Bertone ze šedesátých a sedmdesátých let, které bylo právě tvůrcem těchto modelů. Také koncepty jako 1967 Lamborghini Marzal, 1968 Alfa Romeo Carabo, 1970 Lancia Stratos Zero nebo 1974 Lamborghini Bravo jsou pro mne těmi nejlepšími v historii.

Lancia Stratos HF Zero 1970
Lancia Stratos HF Zero 1970

Lancia Stratos HF Zero

Dnes je Lamborghini stále tak odvážné a nabízí ty nejlepší technologie v oblasti supersportovních automobilů.

O jakých materiálech jste při návrhu vozu uvažoval?
V exteriéru má hlavní uplatnění karbonem vyztužený plast CFRP (Carbon Fibre Reinforced Plastic), které Lamborghini použilo na koncept Sesto Elemento. V oblastech nasávání vzduchu je pak hliník. Interiéru dominuje kůže a karbon.

Lamborghini Perdigón

Jak dlouho jste na projektu pracoval? A v jakém programu?
Ze začátku asi dva měsíce. Poté následovalo předělávání, ladění a upravovaní, které trvalo daleko déle. Celkový čas ale nedokážu odhadnout. Použil jsem kombinaci modelováni 3D polygonu a 2D grafiky (hlavně v oblastech interiéru).

Už jste v designu "jet fighter stealth" něco vytvořil, nebo jde o první pokus? Proč vás láká zrovna tento směr?
Co se týká aut, je perdigón můj první návrh v tomto směru. Snažím se pokaždé odhadnout, jaký směr by se nejlépe hodil k určité značce a posunout ho o něco dál. Například ferrari ve stylu stealth by mi osobně neladilo. Podle mne, stejně jako každý výtvarný styl, má i stealth svůj konec nebo jakýsi vrchol, o který jsem se snažil i u perdigónu. Nedivil bych se, kdyby se Lamborghini opět vrátilo k čistým tvarům ve stylu countachu.

Kocept luxusní jachty Wally

Jednou jsem pracoval na konceptu velké jachty pro Wally, která má také velice polygonální řešeni exteriéru. Jinak jsem veliký nadšenec i do architektury a jedním z mých oblíbených architektů je Daniel Libeskind, jehož tvorbou byl perdigón i projekt Wally inspirován.

Jakým směrem se chcete vydat po studiích?
Pro mne bude základ pokračovat v tom, co mě baví, a to je prostě být kreativní. Samozřejmě mým snem je stát se designérem automobilů, ačkoliv dostat se do tohoto průmyslu není jednoduché, ať už v Evropě nebo v USA. Uvažoval jsem i o práci designéra pro filmový průmysl, kde má návrhář víc svobody co se týká tvaru a proporcí. A projekty tam plynou rychleji než u aut.