Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Elektrický zázrak při testech zdolal řidiče a jel by klidně dál

  14:43aktualizováno  14:43
Ženeva (od zpravodajů iDNES.cz) - Technologická společnost se sídlem v lichtenštejnském Vaduzu přivezla do Ženevy evoluci loňského konceptu Quantino, která se navenek odlišuje především výrazně žlutým zbarvením. Jenže model, který jsme před rokem považovali jen za další z řady vizionářských projektů, teď nemá daleko k sériové výrobě.

Koncept NanoFlowcell Quantino na ženevském autosalonu | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Dvoudvéřový model Quantino zaujme už na pohled. Jeho karosérie nese řadu prvků, které jsou charakteristické pro malé sportovní kupé a odpovídají tomu i vnější rozměry. S délkou 3 910 mm, šířkou 1 930 mm a výškou 1 335 mm je to typické auto do města. Koncepci 2+2 mu ale vzhledem ke splývavé zádi moc nevěříme, chybou bude podle všeho udávaný obrovský rozvor 3 198 mm.

Fotogalerie

Design quantina je svěží a moderní, množství originálních detailů mu navíc dodává nezaměnitelný vzhled. Ačkoliv se zatím jedná pouze o showcar, dokážeme si jej snadno představit i v sériové výrobě, stačí si odmyslet pár extravagantních prvků.

Sci-fi a elektrolyt

Šokující je totiž především technika. Společnost nanoFlowcell už třetím rokem udivuje nejen svými výtvory, ale i jejich technickými specifikacemi, které v kontextu se současnými standardy působily spíš jako sci-fi. Loňský koncept se na rozdíl od svých supervýkonných sourozenců sice držel trochu při zemi, nejnovější prohlášení společnosti přesto působí trochu senzačně.

Koncept NanoFlowcell Quantino na ženevském autosalonu

Připomeňme, že lichtenštejnská vývojová a výzkumná společnost intenzivně pracuje na technologii, kterou označuje jako průtokový článek (Flow Cell). Podstatou systému, který podobně jako palivové články využívá dvou elektrod oddělených membránou, je dvojice iontových roztoků (elektrolytů) s opačným nábojem, které se do článků pumpují ze dvou oddělených nádrží.

Průtokový článek tedy funguje na stejném principu jako konvenční elektrochemický článek, jenom s tím rozdílem, že elektrolyt není uložen v buňce kolem elektrod, ale je přiváděn zvenčí. Obrovskou výhodou tohoto systému je snadné doplnění kapalného elektrolytu a tím i okamžité doplnění energie.

Výrobce sice tají, jaký nosič energie ve svých článcích používá, nicméně uvádí, že elektrolyt je netoxický, nehořlavý a dá se snadno a levně průmyslově vyrobit. NanoFlowcell AG odhaduje náklady na výrobu jednoho litru iontového roztoku maximálně na 10 eurocentů, tady asi 2,7 Kč.

Bezpečný a rychlý

Quantino, které je teď na ženevském stánku prezentováno jako zástupce nové generace elektrických vozidel, pohání čtveřice trojfázových asynchronních elektromotorů, z nichž každý dodává až 25kW/34 koní výkonu. Maximální výkon celého systému je omezený na 80 kW/108 koní a 200 Nm, přesto nabízí poměrně působivou dynamiku.

Koncept NanoFlowcell Quantino na ženevském autosalonu

Kompaktní, ale 1 420 kilogramů těžký elektromobil totiž zrychlí z klidu na 100 km/h za méně než pět sekund a dosahuje maximální rychlosti 200 km/h. Články uložené v útrobách karosérie dodávají proud až 300A, mají kapacitu 15 kW/h a napětí jen 48V, což s sebou přináší nejen konstrukční výhody, ale i vyšší bezpečnost celého systému a možnost rychlejší homologace pro sériovou výrobu ve srovnání s běžnými silnoproudými zařízeními.

Počátkem února získal model Quantino jako první nízkonapěťový elektromobil na světě certifikaci od německého TÜV pro provoz na pozemních komunikacích. Týden před otevřením bran ženevského autosalonu provedl vývojový tým v čele s Nunziem La Vecchiou první test v reálných provozních podmínkách.

Povedený test

Na městských i mimoměstských komunikacích v okolí Curychu byla při rychlostech do 74 km/h prověřena vytrvalost, efektivita a schopnosti pohonu za stálého zatížení. Výsledkem byli zaskočeni i jeho konstruktéři, kteří doposud pracovali s daty naměřenými v laboratorních podmínkách. Když se po 14 hodinách a 3 minutách nepřetržitého provozu quantino vrátilo do garáží kvůli únavě řidiče, v jeho 159litrových nádržích zbývalo podle tiskové informace ještě 78 % paliva (elektrolytu). Kolik kilometrů vůz ve vytrvalostním testu ujel, ale výrobce neuvádí.

Společnost NanoFlowcell AG zatím o sériové výrobě modelu Quantino nerozhodla. Jelikož by v souvislosti s prodejem musela řešit i vybudování nezbytné infrastruktury čerpacích stanic, na definitivní ortel si vzala oddychový čas do konce tohoto roku. Už dnes ale můžeme s určitostí říct, že o vývojářích kolem Nunzia La Vecchia ještě uslyšíme.





Nejčtenější

Hyundai Kona
První dojmy: městský floutek Hyundai Kona má štramácký kabát

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Zatraktivnit značku, oslovit nové zákazníky a přispět k dosažení pozice nejsilnější asijské značky v Evropě – takovými hesly začíná oficiální popis nového vozu...  celý článek

Vedoucí rubriky Auto.iDNES.cz František Dvořák (vlevo) v diskusním pořadu...
Autosalony to mají nahnuté, jsou drahé, říká expert

Evropské autosalony to mají nahnuté. Výrobci znají mnohem efektivnější a levnější způsoby, jak auta představit. Soumrak autosalonů, jak je známe, potvrzuje ten...  celý článek

Autosalon Frankfurt 2017
Subaru Impreza se vrací do Evropy, opět jako hatchback

Nová platforma, nové motory, důkladně zmodernizovaný design, ale samozřejmě také pohon všech kol. K tomu sériově dodávaná převodovka CVT. To je nová Impreza,...  celý článek

Harley Davidson Street Rod
Harley pro manželky na sobě zamakal v posilovně

Když začnete poctivě každý den makat v posilovně, po roce budete vypadat stejně jako nový Street Rod vedle původního modelu Street 750. Posílený motor doplněný...  celý článek

Philips and Renault collaborate at the 2017 Frankfurt Motor Show
OBRAZEM: Hyundai i30 má nový krásný zadek

Fastback je trochu pozapomenutý druh karoserie. Poslední dobou ovšem zažívá renesanci, akorát se jim říká jinak. Ladně splývající záď sportovního střihu nově...  celý článek

Další z rubriky

Tanec u nové Škody Karoq
VIDEO: Když na autosalonu ve Frankfurtu zavřou, u Škodovky se tančí

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Sedmá večerní odzvonila první den frankfurtského autosalonu. Organizátoři vyhánějí opozdilce. Na stáncích se začíná zhasínat, auta oblékají na noc speciální...  celý článek

Aktivisté Greenpeace protestovali před frankfurtským výstavištěm.
Nejhorší čas na autosalon. Automobilky peskují politici i ekologové

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Autosalon ve Frankfurtu je dnes výsostným polem německých značek. Ostatní, které dorazily, jsou tu chvílemi trochu do počtu. Překvapením jsou čínská auta, ale...  celý článek

Audi představilo autonomní elektromobil Audi Aicon
Nápady pro auta bez řidičů. Audi nemá volant ani bezpečnostní pásy

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Koncern Volkswagen pokračuje v cestě k autonomním vozidlům a k nejaktivnějším v tomto ohledu patří značka Audi. Na autosalonu ve Frankfurtu přestavila značka...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.