Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Elektrický zázrak při testech zdolal řidiče a jel by klidně dál

  14:43
Ženeva (od zpravodajů iDNES.cz) - Technologická společnost se sídlem v lichtenštejnském Vaduzu přivezla do Ženevy evoluci loňského konceptu Quantino, která se navenek odlišuje především výrazně žlutým zbarvením. Jenže model, který jsme před rokem považovali jen za další z řady vizionářských projektů, teď nemá daleko k sériové výrobě.
Koncept NanoFlowcell Quantino na ženevském autosalonu

Koncept NanoFlowcell Quantino na ženevském autosalonu | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Dvoudvéřový model Quantino zaujme už na pohled. Jeho karosérie nese řadu prvků, které jsou charakteristické pro malé sportovní kupé a odpovídají tomu i vnější rozměry. S délkou 3 910 mm, šířkou 1 930 mm a výškou 1 335 mm je to typické auto do města. Koncepci 2+2 mu ale vzhledem ke splývavé zádi moc nevěříme, chybou bude podle všeho udávaný obrovský rozvor 3 198 mm.

Design quantina je svěží a moderní, množství originálních detailů mu navíc dodává nezaměnitelný vzhled. Ačkoliv se zatím jedná pouze o showcar, dokážeme si jej snadno představit i v sériové výrobě, stačí si odmyslet pár extravagantních prvků.

Sci-fi a elektrolyt

Šokující je totiž především technika. Společnost nanoFlowcell už třetím rokem udivuje nejen svými výtvory, ale i jejich technickými specifikacemi, které v kontextu se současnými standardy působily spíš jako sci-fi. Loňský koncept se na rozdíl od svých supervýkonných sourozenců sice držel trochu při zemi, nejnovější prohlášení společnosti přesto působí trochu senzačně.

Koncept NanoFlowcell Quantino na ženevském autosalonu

Připomeňme, že lichtenštejnská vývojová a výzkumná společnost intenzivně pracuje na technologii, kterou označuje jako průtokový článek (Flow Cell). Podstatou systému, který podobně jako palivové články využívá dvou elektrod oddělených membránou, je dvojice iontových roztoků (elektrolytů) s opačným nábojem, které se do článků pumpují ze dvou oddělených nádrží.

Průtokový článek tedy funguje na stejném principu jako konvenční elektrochemický článek, jenom s tím rozdílem, že elektrolyt není uložen v buňce kolem elektrod, ale je přiváděn zvenčí. Obrovskou výhodou tohoto systému je snadné doplnění kapalného elektrolytu a tím i okamžité doplnění energie.

Výrobce sice tají, jaký nosič energie ve svých článcích používá, nicméně uvádí, že elektrolyt je netoxický, nehořlavý a dá se snadno a levně průmyslově vyrobit. NanoFlowcell AG odhaduje náklady na výrobu jednoho litru iontového roztoku maximálně na 10 eurocentů, tady asi 2,7 Kč.

Bezpečný a rychlý

Quantino, které je teď na ženevském stánku prezentováno jako zástupce nové generace elektrických vozidel, pohání čtveřice trojfázových asynchronních elektromotorů, z nichž každý dodává až 25kW/34 koní výkonu. Maximální výkon celého systému je omezený na 80 kW/108 koní a 200 Nm, přesto nabízí poměrně působivou dynamiku.

Koncept NanoFlowcell Quantino na ženevském autosalonu

Kompaktní, ale 1 420 kilogramů těžký elektromobil totiž zrychlí z klidu na 100 km/h za méně než pět sekund a dosahuje maximální rychlosti 200 km/h. Články uložené v útrobách karosérie dodávají proud až 300A, mají kapacitu 15 kW/h a napětí jen 48V, což s sebou přináší nejen konstrukční výhody, ale i vyšší bezpečnost celého systému a možnost rychlejší homologace pro sériovou výrobu ve srovnání s běžnými silnoproudými zařízeními.

Počátkem února získal model Quantino jako první nízkonapěťový elektromobil na světě certifikaci od německého TÜV pro provoz na pozemních komunikacích. Týden před otevřením bran ženevského autosalonu provedl vývojový tým v čele s Nunziem La Vecchiou první test v reálných provozních podmínkách.

Povedený test

Na městských i mimoměstských komunikacích v okolí Curychu byla při rychlostech do 74 km/h prověřena vytrvalost, efektivita a schopnosti pohonu za stálého zatížení. Výsledkem byli zaskočeni i jeho konstruktéři, kteří doposud pracovali s daty naměřenými v laboratorních podmínkách. Když se po 14 hodinách a 3 minutách nepřetržitého provozu quantino vrátilo do garáží kvůli únavě řidiče, v jeho 159litrových nádržích zbývalo podle tiskové informace ještě 78 % paliva (elektrolytu). Kolik kilometrů vůz ve vytrvalostním testu ujel, ale výrobce neuvádí.

Společnost NanoFlowcell AG zatím o sériové výrobě modelu Quantino nerozhodla. Jelikož by v souvislosti s prodejem musela řešit i vybudování nezbytné infrastruktury čerpacích stanic, na definitivní ortel si vzala oddychový čas do konce tohoto roku. Už dnes ale můžeme s určitostí říct, že o vývojářích kolem Nunzia La Vecchia ještě uslyšíme.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Tesla Y má páté narozeniny. Je nejprodávanějším elektromobilem v historii

Tesla Model Y Performance

VIDEO Americký výrobce elektromobilů Tesla, v jehož čele stojí miliardář Elon Musk, patří k světovým...

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

Koncept malého elektrického SUV Škoda Epiq

VIDEO Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

Fisker je v potížích. Pomůže injekce Nissanu na svět ferrari pick-upů?

Alaska sdílí architekturu FT31 s SUV Ocean a Henry Fisker o něm mluví jako o...

VIDEO Ani druhý pokus dánského designéra Henrika Fiskera o vlastní automobilku se nevyvíjí příliš dobře....

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

Nizozemská elektrická síť kapacitně nestíhá, když se dobíjí stávajících 450...

Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

Autozápisník: Odporní Číňané, reznoucí nerez Cybertrucku a kuře v pangejtu

Tesla byla opět v centru dění kvůli reznoucímu nerezovému Cybetrucku. Britové...

VIDEO Tesla byla opět v centru dění kvůli reznoucímu nerezovému Cybetrucku. Britové nabízí stavebnici...

Auta máme, a navíc za super ceny, tvrdí prodejci Peugeotu

Rekordní zájem o fotovoltaiku táhl dotační program Nová zelená úsporám....

Začátek roku býval dobou, kdy automobilky vymetaly sklady a nabízely auta za výhodné ceny. Dnes se...

  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...